125 lat kina
Eseje związane ze 125-leciem kina napisane przez prof. Tadeusza Szczepańskiego,
przybliżające poszczególne dekady rozwoju sztuki filmowej
oraz emblematyczne dla tych okresów zjawiska, nurty i postacie.
30 lipca 2007
30 lipca 2007 Tadeusz Szczepański To data szczególna w historii kinematografii. Tego dnia zmarli dwaj giganci kina światowej rangi: Ingmar Bergman i Michelangelo Antonioni. Bergman nad ranem, Antonioni wieczorem.
Zimna wojna, gorąca miłość
Zimna wojna, gorąca miłość Tadeusz Szczepański Ostatnie dziesięciolecie tego jubileuszowego cyklu warto poświęcić polskiej odsłonie autorskiej twórczości Pawła Pawlikowskiego, która wyniosła nasze kino na wyżyny międzynarodowego uznania, ukoronowanego Oscarem
Kamień w bucie
Kamień w bucie Tadeusz Szczepański Lata 90. w kinie światowym naznaczył spektakularny sukces młodego Duńczyka Larsa von Triera. Obserwując ówczesną szczęśliwą passę kinematografii duńskiej – dwa Oscary pod rząd
Zabawa w czarodzieja
Zabawa w czarodzieja Tadeusz Szczepański Lata 80. w kinie polskim to najbardziej mroczna – jeśli zapomnieć o okresie stalinowskim – dekada w jego powojennej historii. Rozświetlił je na chwilę
Przerwana próba
Przerwana próba Tadeusz Szczepański 30 stycznia 1976 roku około południa w Teatrze Królewskim w Sztokholmie pojawiło się dwóch policjantów w cywilu i zażądało rozmowy z reżyserem Ingmarem Bergmanem, który
Arcydzieło arcydzieł
Arcydzieło arcydzieł Tadeusz Szczepański W tym jubileuszowym cyklu nie mogę pominąć najważniejszego i najdoskonalszego według mnie filmu, jaki pojawił się w historii światowej sztuki filmowej, którym było, jest i