Moje córki krowy (2015)
„Dzień dobry, wszyscy umrzemy” — „Moje córki krowy” Kingi Dębskiej Maciej Dowgiel Boże, daj mi pokorę, abym przyjął w pokoju to (ze spokojem), czego zmienić nie mogę. Daj mi odwagę,
„Dzień dobry, wszyscy umrzemy” — „Moje córki krowy” Kingi Dębskiej Maciej Dowgiel Boże, daj mi pokorę, abym przyjął w pokoju to (ze spokojem), czego zmienić nie mogę. Daj mi odwagę,
Mutantem być…, Czyli rzecz o uniwersalizacji marzeń i traum w serii pełnometrażowych filmów „X-Men” Maciej Dowgiel Seria filmów fantastyczno-naukowych „X-Men" jest częścią drugiego co do popularności uniwersum składającego się z
Narracja pamięci „Zwycięzca” Marco Bellocchia Anna Miller Zrealizowany w 2009 roku „Zwycięzca" to kolejny – po „Witaj nocy" – nawiązujący do historii film Marco Bellocchia. O ile osią fabularną jego
W średniowiecznym klasztorze „Imię Róży” Jeana-Jacquesa Annauda Małgorzata Galińska Wielkie trio „Imię róży", film, który na stałe zapisał się w historii kina, zawdzięcza swój niewątpliwy sukces spotkaniu trzech wybitnych twórców
,,Shirley – wizje rzeczywistości”, czyli o tajemnicy i realizmie magicznym Anna Równy Kronikarz amerykańskiego universum Kto nie zna obrazów Edwarda Hoppera? Zastygłych kadrów z „filmu" o Ameryce – kraju głęboko
„Krótki film o zabijaniu”: zbrodnia i zbrodnia Tadeusz Szczepański „Krótki film o zabijaniu" (1988) stanowi – obok „Krótkiego filmu o miłości" – rozszerzoną wersję jednego z odcinków telewizyjnego serialu „Dekalog" (1988), który stał się progiem
„Syn Boży” Christophera Spencera, rozważania między małym a wielkim ekranem Maciej Dowgiel „Syn Boży" jest filmem wyjątkowym. Po pierwsze, odnosi się do postaci historycznej i religijnej, stanowiącej podstawę wiary milionów
Akta szczęścia, dowody rozpaczy „Szczęściarze” Tomasza Wolskiego Katarzyna Mąka-Malatyńska Od „Urzędu" do „Szczęściarzy" Dokumentalną etiudę szkolną Krzysztofa Kieślowskiego „Urząd" (1966) zamykały ujęcia ukazujące piętrzące się stosy dokumentów, zza kadru rozbrzmiewało
W kręgu autobiografizmu i kina autorskiego „Sny” Akiry Kurosawy Bartosz Zając Historia kariery filmowej Akiry Kurosawy obfituje w paradoksy i mity. Ten najbardziej chyba znany zachodniej publiczności japoński reżyser utożsamiany
„Amator”: między prawdą a odpowiedzialnością Tadeusz Szczepański „Amator" (1979) jest drugim pełnometrażowym kinowym filmem Krzysztofa Kieślowskiego i pierwszym, który przyniósł mu następne – po „Personelu" – festiwalowe sukcesy, tym bardziej spektakularne i godne uwagi,