Ubierz mnie (2011)
Reż. Małgorzata Goliszewska
Dorota Korzeniewska
Opis filmu
Film Małgorzaty Goliszewskiej „Ubierz mnie” jest formą dokumentalną. Autorka czyni główną bohaterką samą siebie, przedstawiając ocenę własnego wizerunku z perspektywy najbliższego otoczenia – rodziny oraz znajomych. Słysząc zewsząd negatywne komentarze („chodzisz w łachach”, „jesteś niechlujna”, „wyglądasz jak szmaciara”), decyduje się na eksperyment.
Małgorzata Goliszewska tak opisała swój projekt: „Ponieważ bardzo często słyszę od bliskich mi osób, że jestem źle, brzydko czy nieodpowiednio ubrana oraz że nie mogą na mnie patrzeć, postanowiłam umożliwić im zmianę tego. Podczas trwania projektu zostałam ubrana zgodnie z życzeniem i idealnymi wyobrażeniami o mnie przez moją mamę, babcię i przyjaciółkę. Każdego dnia rejestrowałam reakcje ludzi na mój strój oraz swoje własne odczucia. W filmie chciałam ukazać moje specyficzne relacje rodzinne oraz skrawki mojego codziennego życia. Chcę znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego mój strój tak bardzo nie podoba się tym ludziom i czy jego zmiana może faktycznie coś dla nich znaczyć. Zastanawiam się też, jaki jest wpływ tych relacji rodzinnych i mojej przeszłości na to, jak teraz się ubieram. Jest to dla mnie bardzo interesujący eksperyment. Najbardziej skupiałam się na relacji z osobą, która mnie ubiera i na zmianie jej stosunku do mnie poprzez nowy strój. Chciałabym, aby ten projekt pomógł mi zrozumieć, jak wiele może zależeć od stroju i jak poprzez jego zmianę można zmienić również codzienne relacje z najbliższymi ludźmi. To, jak widzą mnie moi najbliżsi i jak chcieliby mnie widzieć, ich akceptacja mojej osoby, jest głównym tematem tego filmu” [1].
Informacje o autorze filmu
Małgorzata Goliszewska (ur. 1985) jest absolwentką Akademii Sztuki w Szczecinie. Kształciła się również w Szkole Wajdy w zakresie filmu dokumentalnego. Oprócz filmu „Ubierz mnie” zrealizowała dwie inne produkcje – „Taki typ ptactwa” (2012) oraz „I’ll call you, when I get there” (2013). Obecnie jej działalność koncentruje się wokół form sztuki eksperymentalnej: instalacji czy performansu. Pisze bloga (goliszewska.blogspot.com). Jest także założycielką grupy artystycznej Miłość, zajmującej się propagowaniem młodych szczecińskich twórców i organizacją artystycznych przedsięwzięć.
Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć
Film można wykorzystać w pracy z uczniami gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych w ramach zajęć do dyspozycji wychowawcy bądź też na zajęciach pozalekcyjnych z zakresu edukacji filmowej.
Tematy do dyskusji
1. Na ile prawdziwe jest powiedzenie: jak cię widzą, tak cię piszą?
2. Czy ważny jest wizerunek człowieka w jego społeczności? W jakim stopniu strój stanowi o tym wizerunku?
3. Czy każdy ma takie samo poczucie estetyki? Od czego zależne jest poczucie estetyki?
4. Jak przedstawiają się relacje w rodzinie bohaterki?
5. Kobieta idealna – czyli jaka? Kto/co kreuje wzorce wyglądu współczesnej kobiety?
6. Jaka jest różnica pomiędzy opinią a oceną? Jaki jest ich wpływ na ludzi, do których się odnoszą.
Proponowane metody pracy
1. Dyskusja na temat potrzeby, wagi i sposobów kreowania własnego wizerunku.
2. Debata „za i przeciw” na temat: Czy ubiór świadczy o człowieku?
3. Metaplan – Jakie są relacje w rodzinie realizatorki filmu, a jakie powinny być?