„Rozmowy kontrolowane” – wywiad z Gerdem Wieslerem, bohaterem filmu „Życie na podsłuchu” Floriana Henkel Von Donnersmarcka
Dagmara Nowakowska
XXXI LO im. L. Zamenhofa w Łodzi
Cele lekcji
Uczeń:
- analizuje obejrzany film
- charakteryzuje głównego bohatera
- poznaje nowe słownictwo w języku niemieckim
- formułuje i zapisuje w języku obcym własne opinie dotyczące postępowania głównego bohatera
- doskonali technikę wywiadu oraz umiejętność wnioskowania i uogólniania,
- pracuje w grupie
Czas pracy1 godzina lekcyjna Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Uczniowie obejrzeli wcześniej film. Nauczyciel przypomina klasie informacje dotyczące filmu i jego reżysera. Przypomina również nazwiska głównych bohaterów, czas i miejsce akcji. Następnie nauczyciel pyta uczniów o ocenę postępowania głównego bohatera. Wyrażają oni swoje opinie i wymieniają poglądy na temat motywów jego działania (po polsku).
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z celem zajęć oraz organizacją pracy na lekcji.
Zadaniem domowym uczniów było wyszukanie w słowniku języka niemieckiego wybranych słów i zwrotów potrzebnych do wykonania zadania – rozmowy na temat czasów totalitaryzmu, o których opowiada film.
Nauczyciel prezentuje własną wersję listy potrzebnych słówek przedstawioną na folii.
(Załącznik nr 1). Odczytuje słowa i zwroty, uczniowie porównują własne zadanie, uzupełniają lub poprawiają pracę.
Nauczyciel dzieli klasę na zespoły 2-osobowe, które pracować będą nad wywiadem. Rozdaje arkusze zawierające pytania stawiane przez dziennikarza głównemu bohaterowi filmu. (Załącznik nr 2).
Uczniowie pracują w parach i mają za zadanie przygotowanie sensownych wypowiedzi, których mógłby udzielić bohater filmu Georg Wissler.
Wybrane grupy proszone są o odczytanie swoich wywiadów.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, zbiera wszystkie prace, które zostaną sprawdzone
i ocenione.
Załączniki
Załącznik nr 1
Lista niezbędnych słówek i zwrotów:
nienawiść | der Hass |
nienawidzić | hassen |
prześladować/śledzić | verfolgen |
kontrolować | kontrolieren |
obserwować | beobachten |
podejrzliwy | misstrauisch |
mścić się | sich rächen |
być pod wpływem | unter dem Einfluss sein |
wrogi | feindlich |
wróg | der Feind |
żałować | bedauern |
straszyć | erschrecken |
pomylić się | irren |
nękać | plagen |
być za/przeciw | dafür/degegen sein |
sumienie | das Gewissen |
mieć czyste sumienie | ein reines G. haben |
mieć coś na sumieniu | auf dem G. haben |
wyrzuty sumienia | Gewissenbisse |
być świadomym | sich einer Sache bewusst sein |
Załącznik nr 2
ARKUSZ WYWIADU
Journalist: Herr Wiesler, wie war Ihre Kindheid?
Gerd Wiesler (G.W.):
–
–
J: Warum haben Sie sich entschieden, in Stasi zu arbeiten?
G.W.:
–
–
J: Sind Sie sich dessen bewusst, dass Ihre Arbeit und Wirkungen das Leben vieler Menschen zerstört hat?
G.W.:
–
–
J: Fühlen Sie sich nicht schuldigt?
G. W.:
–
–
J: Zu gewisser Zeit, waren Sie als Funktionär makellos. Erst Ihre letzte Aufgabe – Überwachung Dreymans und Sielands hat es alles verändert. Was beeinfluβte diese Veränderung?
G. W.:
–
–
J: Wollten Sie schlieβlich nur diese Personen schützen, oder hatten Ihre Wirkungen tiefere Bedeutung?
G.W.:
–
–
J: Was ist im Leben des Meschen am wichtigsten, Herr Wiesler?
G. W.:
–
–
J: Wie beurteilen Sie also in diesem Kontext Ihr ganzes Leben?
G. W.:
–
–
J: Welche Pläne haben Sie für die Zukunft?
G. W.:
–
–
J: Danke für das Interview.
