Co zmienia wiadomość o chorobie? – rozważanie dotyczące ludzkich wyborów na podstawie filmu „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” Krzysztofa Zanussiego
Justyna Całczyńska
Liceum Ogólnokształcące im. I Dywizji Kościuszkowskiej w Piasecznie
Cele lekcji
cel ogólny
- zapoznanie uczniów z różnymi możliwościami reagowania na wiadomość o chorobie nowotworowej oraz decyzjami, które wtedy człowiek podejmuje
cele szczegółowe
uczniowie:
- doskonalą umiejętność interpretacji dzieła filmowego
- potrafią określić reakcje bohatera po informacji o chorobie nowotworowej
- potrafią przedstawić decyzje, których dokonuje bohater
- potrafią wyjaśnić znaczenie tytułu
- doskonalą umiejętność dyskusji
- doskonalą umiejętność pracy w grupie
Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
1. Przed obejrzeniem filmu młodzież otrzymuje kartę pracy nr 1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z treścią zagadnień, na które powinni zwrócić uwagę.
2. Po projekcji uczniowie indywidualnie odpowiadają na pytania zawarte w karcie pracy nr 1, następnie pracują w 4-6 osobowych grupach. Ich zadaniem jest przedstawienie własnych odpowiedzi oraz zapisanie na plakacie, które z nich się różnią, a które są wspólne. Każda grupa prezentuje efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie są reakcje głównego bohatera filmu Krzysztofa Zanussiego na wiadomość o chorobie nowotworowej?
(pytanie o statystyki, chęć leczenia się, ironia, załamanie, rozmowa z duchownym, planowanie podróży dookoła świata, pogodzenie)
3. Nauczyciel rozmawia z młodzieżą na temat powszechności choroby nowotworowej we współczesnym świecie. Porusza również problem reakcji ludzi na wiadomość o niej oraz proponuje ćwiczenie dotyczące tego zagadnienia.
Uczniowie losują karteczki w 5 kolorach (białym, czerwonym, czarnym, niebieskim, żółtym), wśród których znajdować się będą również kartoniki w kształcie kapeluszy, każdy innego koloru. Osoby, które wylosują określone kapelusze, są uczestnikami dyskusji, pozostali uczniowie, mający karteczki w danym kolorze przygotowują argumenty dla swojego reprezentanta.
Nauczyciel rozdaje kartki, na których jest napisana rola, jaką w dyskusji oznaczają poszczególne kolory.
- biały – opierasz się na faktach i liczbach
- czerwony – pokazujesz emocje i uczucia
- czarny – z niczym się nie zgadzasz, nic Ci się nie podoba, wszystko negujesz
- niebieski – kontrolujesz inne kapelusze, czuwasz nad dyskusją
- żółty – wszystko Ci się podoba, wierzysz, że wszystko jest możliwe
Nauczyciel podaje zagadnienie, które zostanie poddane dyskusji:
Reakcja ludzi na informację o chorobie nowotworowej.
Uczniowie, którzy wylosowali kapelusze, otrzymują również karty pracy nr 2, zawierające najważniejsze zasady obowiązujące ich podczas wystąpienia.
Następnie odbywa się dyskusja, w trakcie której należy spisać argumenty na tablicy lub plakacie, aby zakończyła się ona konkretnym wynikiem.
4. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie decyzje podejmuje bohater po tym, jak dowiaduje się o swojej chorobie nowotworowej? Czym one są spowodowane?
Młodzież podczas burzy mózgów wymienia m.in.: prośba do byłej żony o pomoc finansową, chęć nielegalnej pomocy pacjentom, zrozumienie dla kobiety, której syn jest chory, pobyt w klasztorze, pomoc młodym ludziom, próba popełnienia samobójstwa, po śmierci oddanie ciała na badania naukowe.
5. Nauczyciel prosi uczniów o interpretację tytułu filmu. Zapisuje wszystkie propozycje na tablicy.
Praca domowa
Wykonaj jedno z poniższych poleceń:
- Dopisz dalsze losy młodych ludzi, którym główny bohater przepisał mieszkanie.
- Znajdź społeczną kampanię reklamową dotyczącą choroby nowotworowej i dokonaj jej analizy.
Załączniki
Karta pracy nr 1
Odpowiedzi na pytania:
1. Jakie uczucia towarzyszyły Ci w trakcie oglądania filmu?
2. Co Ci się podobało najbardziej?
3. Co Cię zdenerwowało?
4. Jaka scena utkwiła Ci w pamięci najbardziej?
5. Jak nazwałbyś problem, który jest ukazany w filmie?
6. Czy zgadzasz się z propozycją rozwiązania ukazaną w filmie?
Karta pracy nr 2
Podczas dyskusji przestrzegaj następujących zasad:
- uważnie słuchaj, gdy mówi ktoś inny
- pozwól się wypowiedzieć do końca
- mów krótko, wyraźnie, na temat, nie powtarzaj się
- nie atakuj innych
- nie bój się krytyki, wysłuchaj argumentów Twoich przeciwników