Żółwik Sammy w 50 lat dookoła świata (2010)
Reż. Ben Stassen
Dorota Gołębiowska, Danuta Górecka, Anna Kołodziejczak, Jarosław Kusza
Krótka informacja o filmie
Pełna przygód podróż przez morza i oceany w poszukiwaniu utraconej niegdyś miłości… To nie opis typowego romansu ani filmu pirackiego, lecz historii żółwia, który przez 50 lat opływa świat pokonując przeciwności losu, spotykając na swej drodze dobrych i złych ludzi, obserwując przyrodę i historię, aby w końcu odnaleźć ukochaną żółwice Karolę. Film tchnący radością, optymizmem i chęcią życia.
Związki z podstawą programową
Wychowanie przedszkolne
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
- w sposób zrozumiały dla innych
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości
- i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej
Wychowanie wczesnoszkolne
Edukacja polonistyczna. Uczeń:
- korzysta z informacji
- analizuje i interpretuje teksty kultury
- tworzy wypowiedzi
Edukacja przyrodnicza. Uczeń:
- zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: (…), zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku
- i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato
- wie, że należy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt
- wie, że należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Zabawy dramowe, metoda punktów widzenia, ćwiczenia plastyczne, dyskusja, burza mózgów.
Film polecany szczególnie do prowadzenia edukacji ekologicznej. Film jest szczególnie ciepły, bezpretensjonalny, polecany bez ograniczeń wiekowych.
Charakterystyka bohaterów może być punktem wyjścia do rozmów z uczniami na temat:
- roli przyjaźni i miłości w życiu człowieka.
- potrzeby posiadania celu życia, marzeń do realizacji.
- sposobów budowania relacji pomiędzy ludźmi opartych na zaufaniu, lojalności, uczciwości.
- radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
- podejmowania ważnych decyzji.
Zagadnienia związane z filmowym medium:
- Dubbing (co to jest? – tworzenie ścieżki dialogowej filmu, serialu lub gry, polegające na podłożeniu ścieżki z lokalną wersją językową).
- Film animowany – tworzony za pomocą klasycznych technik; poklatkowych – rysunkowych lub przestrzennych (np. lalkowych i plastelinowych) lub najnowszych technik komputerowych – animacji 3D.
- Animacja komputerowa – sztuka tworzenia ruchomych obiektów z wykorzystaniem komputerów. Jest poddziedziną grafiki komputerowej i animacji. W coraz większym zakresie jest ona realizowana jako animacja 3D (trójwymiarowa).
- Film przygodowy – gatunek filmowy, film akcji, przedstawiający atrakcyjne, pełne dynamiki przygody bohatera lub bohaterów.
- Kino familijne – filmy, które zawierają treści atrakcyjne, istotne i czytelne dla wszystkich członków rodziny oglądających dany film.
- Specyfika seansu kinowego (w odróżnieniu od oglądania w domu: wielki ekran o właściwych dla optymalnego odbioru proporcjach, czas przeznaczony tylko na seans filmowy, brak przerw i czynników rozpraszających widza, ciemność i „cisza”, stereofoniczny dźwięk, świetna jakość obrazu, trójwymiar – złudzenie realności, bycia wewnątrz wydarzeń, charakter święta, wizyta w bufecie itd.).
Naturalna część egzystencji żółwia morskiego (możliwość nawiązania do zwyczajów tych zwierząt oraz geografii świata, na przykładzie wędrówek Sammy’ego).
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Tytuł nawiązuje do „W osiemdziesiąt dni dookoła świata” Juliusza Verne’a oraz do „Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi” tegoż autora (dostępny jest także serial animowany „Dookoła świata z Willym Foggiem”, w którym postacie są przedstawione jako zwierzęta.
Powrót do miejsca swojego urodzenia, aby złożyć jaja i przedłużyć gatunek (na przykładzie zmiany, jaka zaszła na rodzinnej plaży Sammy’ego, widać efekty działalności człowieka, który ingeruje w naturę, zagrażając jej tym samym).
Problem dobra i zła w świecie – ukazany w odniesieniu do degradującej przyrodę działalności człowieka.
Pacyfistyczne przesłanie filmu.
Wyrazista, jednoznaczna konstrukcja bohaterów, różnorodność postaci zwierzęcych, antropomorfizacja cech tych bohaterów:
- Sammy nie jest superbohaterem, lecz zwyczajnym żółwiem, który przeżywa niesamowite przygody. Urodzony w 1959 roku na kalifornijskiej plaży, przez 50 lat podróżuje po oceanach. Jest odważny, ma upodobanie do przygód i potrafi sprostać najtrudniejszym wyzwaniom. Nie boi się walczyć, jest lojalnym przyjacielem, ufa swoim instynktom.
- Karola jest niezmiernie zdeterminowaną żółwiczką, chce odkrywać świat na swój własny sposób, bez żadnych ograniczeń i nie martwiąc się o jutro. Karola pragnie poznać wszystkie cuda podwodnego świata, by pewnego dnia odkryć tajemnicę legendarnego przejścia. Jest prawdziwie niezależną żółwicą, doskonale wiedzącą, czego chce. Nie boi się niczego; jest wojownicza i impulsywna.
- Jasiek jest lojalnym towarzyszem Sammy’ego podczas pierwszych lat jego życia. Sammy zawsze może na nim polegać. Jasiek jest życzliwy i mądry, pełni rolę mentora Sammy’ego, otwierając mu oczy na życie, żółwie dziewczęta i świat jako całość. Jego cel to opiekować się Sammym przez pierwsze dziesięciolecie, gdy ten poznaje życie w wodzie. Jest pełen entuzjazmu i energii. Uwielbia wypływać z przyjaciółmi, dobrze się bawić i być duszą towarzystwa. Łatwo się z nim dogadać, przebywanie z nim nigdy nie jest nudne. Ciągle poszukuje nowych przygód i doznań.
- Francois jest dużym, szarym kocurem o charakterystycznym, francuskim akcencie. Jest trochę snobem, podejrzliwym w stosunku do innych zwierząt. Stara się utrzymać swoje terytorium oraz prawa, które uzyskał u swoich państwa. Przebiegły i sprytny, z nietypowym poczuciem humoru.
- Rita jest twardo stąpającym po dnie oceanu żółwiem skórzastym, postacią znającą życie i radzącą sobie z nim. Kocha Jaśka, grozi, że zmieni jego „szalone i impulsywne” zwyczaje, ale nigdy tego nie robi, wiedząc, że tak naprawdę kocha go za jego spontaniczność.
- Irena – duża, zielona żółwica morska. Jest butna i od razu daje do zrozumienia, że nie należy z nią zadzierać, żadna sytuacja nie jest w stanie wytrącić jej z równowagi. Można się przy niej czuć pewnie i nic nie jest dla niej niemożliwe. Irena to żółw, który z niejednego morza meduzy jadł i zna życie na wylot.
źródło: http://www.stopklatka.pl/film/film.asp?fi=49419&sekcja=2
Narrator w filmie (narrator-bohater), wprowadzenie pojęcia, określenie funkcji narratora; przygody Sammy’ego osadzone są w konkretnej rzeczywistości historycznej – bohater spotyka społeczność hippisowską głoszącą hasła pokoju i miłości (staje się ich maskotką, na skorupie rysują mu znak „pacyfki”), jest świadkiem wodowania statku kosmicznego „Apollo II”.
Świat przedstawiony pokazany jest z perspektywy dziecka (czystego, ufnego i naiwnego), które próbuje zrozumieć cel i sens działalności człowieka i mechanizmy rządzące światem.
Silnie zaznaczone wątki ekologiczne: zanieczyszczenie oceanu odpadkami ze statków (pływająca lodówka, Sammy uwięziony w torbie foliowej), sugestywnie ukazana zagłada życia głębin zanieczyszczonych plamą ropy naftowej, zabijanie zwierząt przez kłusowników. Ukazana jest także działalność ekologów – postaci może nieco groteskowych, ale zdeterminowanych i z poświęceniem ratujących zwierzęta.
W sposób przystępny pokazana rola instynktu w świecie Natury.
W sposób wyrazisty, niezwykle plastyczny, ale także realistyczny ukazany jest podwodny świat zwierząt i roślin (dbałość o szczegóły w rysunku ciał zwierząt, jedynie ich „twarzom” nadano ludzkie rysy).
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Filmy o podobnej tematyce: „Pod taflą oceanu 3D” (szczególnie polecany przyrodniczy film dokumentalny w reż. Howarda Halla), „Gdzie jest Nemo?” w reż. Andrew Stantona i Lee Unkricha, „Mała Syrenka” w reż. Johna Muskera i Rona Clementsa, „Ratunku, jestem rybką” w reż. Michaela Hegnera i Stefana Fjeldmarka, „Rybki z ferajny” w reż. Bibo Bergeron i Vicky Jenson, „Sposób na rekina” w reż. Howarda E. Bakera, „Na fali” w reż. Chrisa Bucka, Asha Brannona.
Motyw wędrówki głównego bohatera: jako poszukiwanie miłości, przyjaźni, przygody.