Wycieczka (2010)
Reż. Bartosz Kruhlik
Miłosz Hrycek
Docelowa grupa odbiorców (etap edukacji): uczniowie szkół podstawowych (klasy VII-VIII) i ponadpodstawowych.
Nazwy przedmiotów (zajęć), na których można wykorzystać film: godzina wychowawcza.
Opis filmu:
Etiuda Bartosza Kruhlika przedstawia wycinek z życia Asi Jagielnickiej i jej dziadka. Tę dwójkę bohaterów poznajemy w jeden z letnich dni, kiedy oboje szykują się do wycieczki skuterem. Wyjazd jest nie tylko okazją do nauczenia wnuczki jazdy jednośladem, ale też do rozmów pomiędzy nimi, czasem niełatwych. Różnica dwóch pokoleń, inne doświadczenia, wartości, szukanie porozumienia i dialogu składają się na zawartość treściową dokumentu. W filmie widzimy mówiącego dziadka i prawie cały czas milczącą 13-letnią wnuczkę Asię. Kamera skupia się na twarzach bohaterów, a statyczne ujęcia – zwłaszcza wnuczki – mówią nam więcej niż tych kilka słów, które dziewczynka wypowiada. Film rozpoczyna się od ujęcia Asi grającej na komputerze i krzątającego się dziadka. I już w tych kadrach widzimy znudzoną i lekko zniechęconą twarz wnuczki. Dla nastolatki wycieczki z dziadkiem stały się pewną rutyną, dla niego ostatnimi chwilami, które chce spędzić z dorastającą dziewczynką. Następnie obserwujemy ich jadących motorem wśród pagórków i drzew. To samo ujęcie jest powtórzone o zmierzchu, kiedy oboje wracają z całodziennej wyprawy. W czasie postoju dziadek pyta Asię wprost, dlaczego tych wycieczek jest coraz mniej i… sam sobie na to pytanie odpowiada, bojąc się chyba usłyszeć odpowiedź, która mogłaby go zaboleć. To spotkanie może być ich ostatnią taką wyprawą.
Informacje o autorze filmu:
Bartosz Kruhlik – urodził się w Lubsku w 1985 r. Uczęszczał do liceum w Zielonej Górze i policealnego studium filmowego we Wrocławiu. Ukończył Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. W czasie studiów zrealizował 16 etiud. Jedna z nich – Wycieczka – była wielokrotnie nagradzana na festiwalach filmowych. Najwięcej nagród otrzymała jego dyplomowa Adaptacja. W 2019 r. zadebiutował pełnometrażową Supernovą, historią kilkorga ludzi, których losy splatają się w trakcie tragicznego wypadku na małej, wiejskiej drodze. Za ten film otrzymał nagrodę za Najlepszy Debiut Reżyserski na 44. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni.
Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć:
Film można wykorzystać z uczniami szkół podstawowych (klasy VII–VIII) i ponadpodstawowych na godzinie wychowawczej.
Tematy/pytania do dyskusji:
- Jaki problem poruszył reżyser w swoim filmie?
- Jaką postawę prezentują bohaterowie filmu?
- Czego dowiadujemy się o bohaterach dokumentu?
- Co wiemy o wspólnych relacjach Asi i jej dziadka?
- Jakie filmowe środki wyrazu zwróciły Waszą uwagę?
- Dlaczego Asia nie dzwoni do dziadka i coraz rzadziej jeździ z nim na wycieczki?
- Na ile możliwe jest porozumienie między pokoleniami?
- Czy rozmowa między bohaterami dokumentu może poprawić wspólne relacje?
Proponowane metody pracy:
- Dyskusja klasowa o relacjach rodzinnych.
- Dyskusja: problemy okresu dojrzewania przy użyciu metaplanu.
- Piramida priorytetów – pokazująca wartości istotne dla dziadka i wnuczki. Uczniowie mogą wspólnie stworzyć listę najważniejszych dla nich wartości, rozpoczynając od najbardziej istotnych. Mogą je zaprezentować na forum klasy, a następnie przedyskutować, które są dla kogo najważniejsze i z jakiego względu.
- Budowanie historii – próba stworzenia wizji dalszych losów pary bohaterów i ich relacji.