„Star Wars, an unknown episode”
Artur Gryz
Publiczne Gimnazjum nr 37 w Łodzi
Cele lekcji
Uczeń:
- powtarza i utrwala zasady tworzenia zdań twierdzących, przeczących i pytających w czasach past simple i past continuous
- doskonali umiejętność konstruowania krótkich opowiadań w czasie przeszłym
- rozwija umiejętność kreatywnego myślenia
- zabiera głos w dyskusji
- formułuje wnioski
- prezentuje własny punktu widzenia i uczy się uwzględniania poglądów innych
- doskonali umiejętność pracy w grupie
Czas pracy2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Przed zajęciami uczniowie zapoznali się z filmem „Star Wars, Episode I: The Phantom Menace” (1999) w reżyserii George’a Lucasa.
Nauczyciel informuje o tematyce i celach lekcji, a następnie prosi uczniów, aby uzupełnili zdania dotyczące filmu „Star Wars, Episode I: The Phantom Menace” właściwą formą czasownika.
- George Lucas (direct) …………………… „The Phantom Menace” in 1999.
- Qui-Gon Jinn and Obi-Wan Kenobi (be) …………………… friends.
- Sebulba (not like) …………………… Anakin Skywalker.
- Darth Maul (go) …………………… to Tatooine alone.
- Padmé Amidala (not kill) …………………… Qui-Gon Jinn.
Ochotnicy zapisują swoje rozwiązania na tablicy.
Uczniowie, pracując całą klasą, sprawdzają poprawność zdań zapisanych na tablicy i dokonuje niezbędnych poprawek. Wyjaśniają/ przypominają przy tym zasady tworzenia zdań twierdzących i przeczących w czasie past simple z zastosowaniem czasowników regularnych, nieregularnych i czasownika be.
Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach utworzyli pytania w czasie past simple z użyciem następujących elementów.
- who / be a good character?
- who / be a villain?
- what places / they / visit?
- what technology / they / use?
Ochotnicy zapisują swoje rozwiązania na tablicy.
Uczniowie, pracując całą klasą, sprawdzają poprawność zdań zapisanych na tablicy i dokonuje niezbędnych poprawek. Wyjaśniają/ przypominają przy tym zasady tworzenia pytań o podmiot i pytań szczegółowych w czasie past simple.
- Who was a good character?
- Who was a villain?
- What places did they visit?
- What technology did they use?
Uczniowie, pracując w grupach, odpowiadają na postawione wcześniej pytania. Następnie wyniki ich pracy zapisywane są na tablicy w tabeli.(przykładowy zapis):
E | F | G | H |
What places did they visit? | What technology did they use? | Who was a villain? | Who was a good character? |
planet Naboo | a lightsaber | Jubba the Hutt | Qui-Gon Jinn |
planet Coruscant | a starship | Darth Maul | Obi-Wan Kenobi |
planet Tatooine | a starfighter | Darth Sidious | Anakin Skywalker |
Otoh Gunga – underwater city | a speeder | Sebulba | Padmé Amidala |
Mos Espa – desert city | a destroyer droid | Yoda – grand Jedi master | |
Jedi Temple | a battle droid |
Uczniowie, pracując w parach, starają się dokończyć zdania przedstawione przez nauczyciela.
- Darth Maul killed Qui-Gon Jinn while they
- Anakin Skywalker destroyed the commanding centre as his friends
- While Anakin Skywalker was… with Jedi masters, Princess Amidala
- As Anakin Skywalker was taking part in the race, his friends
- Qui-Gon Jinn met Jar Jar Binks while he
Ochotnicy zapisują swoje rozwiązania na tablicy.
Uczniowie, pracując całą klasą, sprawdzają poprawność zdań zapisanych na tablicy i dokonuje niezbędnych poprawek. Wyjaśniają/ przypominają przy tym zasady tworzenia zdań w czasie past continuous.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie pracując w grupach, najlepiej czteroosobowych, uzupełnili historię zatytułowaną „Star Wars, An Unknown Episode” posługując się informacjami zapisanymi w tabeli i informacjami o czasach past simple i continuous omówionymi na zajęciach. Uczniowie w miejsca oznaczone: A, B, C, D wpisują swoje imiona, E nazwę z kolumny E tabeli, F nazwę z kolumny F tabeli, G nazwę z kolumny G tabeli i H nazwę z kolumny H tabeli.
Star Wars, An Unknown Episode
One day, four young Jedi knights A)……………………, B) ……………………, C)…………………… and D)…………………… [go] 1…………………… to E)……………………. because they [try] 2…………………… to find F)……………………. As they [land] 3…………………… one of the engines [explode] 4…………………… and their spacecraft [crash] 5……………………. When A)……………………, B) …………………… [wake] 6…………………… up they [can’t] 7…………………… find C)…………………… and D)…………………… anywhere so they [decide]8…………………… to go to the nearest city. While A)……………………, B)…………………… [travel]9…………………… to the city, C)…………………… and D)…………………… [wake] 10…………………… up. Unfortunately, G)…………………… [capture] 11…………………… them and they [be] 12…………………… prisoners. One night, while G)…………………… [sleep] 13……………………, they [escape] 14…………………… . They [not go] 15…………………… far because 6)…………………… [find]16…………………… them and they [have] 17…………………… to fight. As they [fight] 18……………………, A)…………………… and B) …………………… [come]19…………………… to help them. A)…………………… and B)…………………… [hear] 20…………………… the noise of the battle as they [go] 21…………………… to the city. The four Jedi knights [fight] 22…………………… bravely but G…………………… [be] very strong. At that moment H…………………… [appear] 23…………………… and [help]24…………………… them . Finally they [win] 25…………………… .
Poszczególne grupy wymieniają się tekstami swoich opowiadań i sprawdzają je pod względem poprawności językowej. W przypadku rozbieżności, członkowie grup mają za zadanie ustalić poprawną wersję opierając się na zasadach konstruowania zdań w czasie past simple i past continuous powtórzonych na zajęciach.
Przedstawiciele poszczególnych grup zapisują swoje rozwiązania na tablicy, a następnie cała klasa (z pomocą nauczyciela, jeżeli to konieczne) sprawdza ich poprawność.
Nauczyciel podsumowuje lekcję i dokonuje ewaluacji dokonań. Zapoznaje uczniów z pracą domową, którą może być samodzielne napisanie krótkiego opowiadania pt.: „Star Wars, An Unknown Episode”.
Zakończenie zajęć.
Praca domowa
Napisanie krótkiego opowiadania pt.: „Star Wars, An Unknown Episode”.