„Był kiedyś kraj, w którym żyłem…” Jedna ulica, dwa światy w filmie „Słoneczna aleja” l. Hausmanna
Justyna Całczyńska
Liceum Ogólnokształcące im. I Dywizji Kościuszkowskiej w Piasecznie
Cele lekcji
Cel ogólny:
- uczniowie poznają realia życia młodych ludzi mieszkających na jednej ulicy podczas istnienia muru berlińskiego po jego wschodniej i zachodniej stronie
Cele szczegółowe:
uczeniowie:
- doskonalą umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
- przedstawiają tematykę filmu
- poznają podstawowe fakty historyczne i kulturowe stanowiące tło filmu
- charakteryzują bohaterów
- doskonalą umiejętność pracy w grupie
- doskonalą umiejętność wnioskowania i uogólniania
Czas pracy2 x 45 minut + czas projekcji Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Zajęcia obejmują 2 godziny lekcyjne. Pierwsza część lekcji stanowi wprowadzenie i przygotowuje uczniów do obejrzenia filmu. Druga, przeprowadzona po projekcji filmu, jest jego analizą i interpretacją.
Przebieg zajęć przeprowadzonych przed obejrzeniem filmu:
1. Uczniowie pracują metodą projektu. Dwa tygodnie przed planowaną lekcją dzielimy klasę na 5 grup, a następnie przydzielamy im zadania (Załącznik nr 1).
- Grupa I – historia muru berlińskiego
- Grupa II – muzyka lat 70 – tych
- Grupa III – moda lat 70 – tych
- Grupa IV – pojęcie: absurd
- Grupa V – cechy komedii jako gatunku filmowego
2. Młodzież przedstawia stworzone w grupach prezentacje na forum klasy.
3. Bezpośrednio przed projekcją losowo rozdajemy uczniom karty pracy (Załącznik nr 2) z zagadnieniami, na które powinni zwrócić uwagę podczas oglądania filmu.
a) obraz świata i postawy ludzi po wschodniej i zachodniej stronie muru
b) komizm w filmie
c) muzyka w filmie
d) charakterystyka Michy i Mario
e) sceny
Przebieg zajęć przeprowadzonych po obejrzeniu filmu
1. Po projekcji prosimy uczniów, aby usiedli w grupach związanych z danym zagadnieniem i podzielili się swoimi spostrzeżeniami, uzupełnili je i spisali na kartkach. Młodzież ma na to zadanie 10 minut.
2. Każda z grup prezentuje efekty pracy.
Przewidywane efekty pracy uczniów:
a) obraz świata i postawy ludzi po wschodniej i zachodniej stronie muru
zachodnia strona muru:
- mieszkańcy zbudowali tarasy, aby przyglądać się ludziom po wschodniej stronie
- upokarzają mieszkańców NRD (robią zdjęcia, krytykują ubrania)
- obserwują ludzi ze wschodu i traktują to jak widowisko, widząc biegnącego chłopaka zastanawiają się, czy jest to szpieg, czy uciekinier, krzyczą: Aresztuj go, Powinien zostać rozstrzelany
- chłopak, który przyjeżdża z zachodu jest modnie ubrany
- kolorowe neony np. Lego, Cinzano
- chłopak z zachodu mówi: Na Zachodzie wszystko jest dozwolone
- matka Micha, która wraca z pogrzebu brata, stwierdza: Mówię wam, jak tam jest kolorowo
Wschodnia strona muru:
- zakazanych jest dużo rzeczy, bohater mówi: Zabraniają często i dużo
- młodzież słucha zachodniej muzyki
- to, co zostało zrobione na wschodzie jest gorsze, np. stół wielofunkcyjny, którego nie może rozłożyć ojciec Micha
- szydzenie z władzy, np. tworzą w szkole napis Partia napletkiem klasy robotniczej, sikanie na mur
- podejrzenia – rodzina Michy podejrzewa, że sąsiad pracuje w „bezpiece” , a potem okazuje się, że w zakładzie pogrzebowym
- czarny rynek – można tu kupić wszystko, co jest zabronione: płyty, czasopisma, np. Bravo, pisma pornograficzne
- przemyt
- szpiegowanie, donoszenie – Mario, który chce stabilizacji w życiu
- władza jest pokazana w ironiczny sposób
- próby ucieczek, matka planuje nielegalne przedostanie się na Zachód
- zawsze trzeba mieć przy sobie dowód
- organizowane są zebrania FPJ
- organizowane zbiórki surowców wtórnych
- jedna z bohaterek mówi: Wszystko jest takie szare
b) komizm w filmie
Sytuacje:
- wuj na sobie, przemyca rajstopy dla siostry
- kiedy w domu Michy pierwszy raz dzwoni telefon, wszyscy zbierają się wokół, ale nikt z domowników nie odbiera go, w końcu robi to wuj
- Micha i Mario udający głodnych biegną za autokarem z ludźmi z Zachodu
- jedna z kobiet mówi: Są podobni do tych chłopców, których widziałyśmy w Afryce.
Bohaterowie:
- wuj Hans
- policjanci/przedstawiciele władzy
- działaczki w szkole
Słowny:
- młodzież zmienia hasło nad tablicą na: Partia napletkiem klasy robotniczej
- rozmowa o założeniu telefonu
Ojciec Michy: Musiałbyś być obłożnie chory, żeby ci założyli telefon.
Wuj: Napisz skargę.
Matka Michy: Trzeba by mieć cukrzycę.
Wuj: Cukier mogę załatwić.
Ojciec: Mówi o diabetykach.
Wuj: Tego nie przemycę.
c) Muzyka w filmie
- słuchanie zabronionych stacji w radiu
- słuchanie piosenki Moscwa
- zdobywanie płyt na czarnym rynku
- Wuschel jest zrozpaczony, gdy zostaje zniszczony przez kulę album Stonsów
- piosenka, przy której tańczą mieszkańcy „Słonecznej alei” jednoczy ludzi
- muzyka wyrazem buntu
d) charakterystyka Michy i Mario
- mieszkają w NRD, na krótszym końcu „Słonecznej alei”
- przeżywają miłość
- zastanawiają się, czy iść do wojska
- buntują się przeciwko systemowi
- słuchają muzyki
- zachwyceni Zachodem – dokładnie widać to w pokoju Micha, który oglądamy szczegółowo w czołówce (Indianin, plakaty zespołów muzycznych, gwiazdki z amerykańską flagą)
- starają się ubierać modnie, np. Micha sam napisał sobie na zwykłej koszulce rock&pop
- chodzą na imprezy, bawią się
- mają przyjaciół
- Micha jest narratorem opowieści
- Micha zawsze pragnął zostać piosenkarzem
- Mario zaczyna współpracę z władzą
e) sceny absurdalne
- przedstawicielka Socjalistycznej Ludowej Republiki Wietnamu wygłasza referat o amerykańskim agresorze po wietnamsku i wszyscy udają, że ją rozumieją, mimo że nie znają tego języka
- Micha 10 godzin siedzi w areszcie tylko dlatego, że nie miał przy sobie dowodu osobistego
- Wuj krytykuje azbest po wschodniej stronie, który podobno powoduje raka, a sam umiera na tę chorobę mieszkając na Zachodzie
- policjant powoduje spięcie instalacji elektrycznej i zarządzony zostaje alarm
- matka Micha przemyca w puszce od kawy prochy brata
- aby móc posiadać telefon, trzeba być ciężko chorym
- przybywający na zjazd młodzieży są zafascynowani zachodnią telewizją i tym, że są aż 3 programy
3. Zadajemy uczniom pytanie:
Jak rozumiecie zakończenie filmu? Co dla was znaczą słowa Michy: Był kiedyś kraj, w którym żyłem. Spędziłem w nim najpiękniejsze chwile mojego życia. Byłem młody i zakochany.
Czasy, w których żyjemy, tylko w pewnym stopniu determinują postawy i zachowania młodych ludzi, zmuszając ich tym samym do refleksji, podejmowania trudnych decyzji. Jednak niezależnie od systemu politycznego dla młodzieży ważne są wartości ponadczasowe: miłość, przyjaźń. Przeżywają oni pierwsze fascynacje, słuchają muzyki, bawią się, korzystają z życia, eksperymentują. To właśnie spowodowało, że bohater wspomina minione lata z rozrzewnieniem i sentymentem.
Praca domowa
Uczniowie wybierają jedno z zaproponowanych zadań:
a) Przeprowadź sondę filmową z mieszkańcami swojej ulicy na temat młodości. Zadanie to można wykonać w małych grupach (2-3 osoby).
Przykłady pytań:
- Co sądzi Pani/Pan o współczesnej młodzieży?
- Jakie widzi Pani/Pan wady i zalety młodości?
- Jakie jest Pani/Pana najciekawsze wspomnienie z młodości?
b) Opisz ciekawą historie związana z miejscem, w którym żyjesz.
Załączniki
załącznik nr 1
Karta pracy – grupa 1
HISTORIA MURU BERLIŃSKIEGO
Przedstawcie historię muru berlińskiego uwzględniając:
a) czas i okoliczności powstania
b) konsekwencje powstania tej granicy
c) przyczyny i wydarzenia towarzyszące zburzeniu muru
Pracę wykonajcie w formie prezentacji multimedialnej, której przedstawienie nie będzie przekraczało 7 min.
Karta pracy – grupa 2
MUZYKA LAT 70-TYCH
Przedstawcie historię muzyki lat 70-tych uwzględniając:
a) najbardziej popularne gatunki muzyczne
b) zespoły, które miały wpływ na młodych ludzi: – Rolling Stones
– inne
Pracę wykonajcie w formie prezentacji multimedialnej, której przedstawienie nie będzie przekraczało 7 min.
Karta pracy – grupa 3
MODA LAT 70-TYCH
Przedstawcie historię mody lat 70-tych uwzględniając:
a) cechy charakterystyczne najpopularniejszych trendów mody w Europie Zachodniej
b) sposoby nadążania za modą w Europie Wschodniej
Pracę wykonajcie w formie prezentacji multimedialnej, której przedstawienie nie będzie przekraczało 7 min.
Karta pracy – grupa 4
POJĘCIE ABSURDU
Przedstawcie pojęcie absurd uwzględniając:
a) definicję pojęcia absurd
b) przykłady absurdu w literaturze c) przykłady absurdu w filmie
Pracę wykonajcie w formie prezentacji multimedialnej, której przedstawienie nie będzie przekraczało 7 min.
Karta pracy – grupa 5
CECHY KOMEDII JAKO GATUNKU FILMOWEGO
Przedstawcie komedię jako gatunek filmowy uwzględniając:
a) cechy gatunkowe
b) rodzaje komedii
c) przykłady tego gatunku
Pracę wykonajcie w formie prezentacji multimedialnej, której przedstawienie nie będzie przekraczało 7 min.
Załącznik nr 2
Karta pracy 1
Podczas oglądania filmu zwróć uwagę na obraz świata i postawy ludzi po wschodniej i zachodniej stronie muru.
Karta pracy 2
Podczas oglądania filmu zwróć uwagę na komizm.
Karta pracy 3
Podczas oglądania filmu zwróć uwagę na muzykę.
Karta pracy 4
Podczas oglądania filmu zwróć uwagę na cechy i postawy Michy i Mario.
Karta pracy 5
Podczas oglądania filmu zwróć uwagę na sceny absurdalne.