Okiem operatora
Analizy poświęcone zagadnieniom warsztatu realizatora obrazu filmowego autorstwa
prof. Stefana Czyżewskiego
Teksty te ukazywały się pierwotnie w czasopiśmie „FILM&TV Kamera”. Niniejsza reedycja, przygotowana na potrzeby wortalu EdukcjaFilmowa.pl, pozwala zapoznać się z nimi szerokiemu gronu pasjonatów kina. Wersja elektroniczna tekstów daje Czytelnikom możliwość dokładnego przeanalizowania poszczególnych kadrów, na które zwraca uwagę autor analiz (dzięki opcji powiększenia obrazka poprzez jego kliknięcie i otwarcie go w widoku galerii).
Dziękujemy „FILM&TV Kamera” za wyrażenie zgody na przygotowanie tej reedycji.
Sanatorium pod Klepsydrą jako widowisko
Sanatorium pod Klepsydrą jako widowisko Stefan Czyżewski Różnorodne perspektywy, w jakich prezentowany jest dorobek polskiej kinematografii po II wojnie światowej, unikają – z pewnością można takie uogólnienie poczynić – aspektu widowiskowości.
Wesele
Wesele Stefan Czyżewski Próba szerszego spojrzenia na historię filmu polskiego wymusza różnego typu segregowanie i wyodrębnianie, w tym dzieł wybitnych, które wytyczają drogi rozwoju kina i stanowią o jego artystycznej autonomii.
Powroty do archiwum: Popiół i diament
Powroty do archiwum: Popiół i diament Stefan Czyżewski (...) sztuka czasu przeszłego jest sztuką w całym tego słowa znaczeniu o tyle tylko, o ile jest ciągle obecna, płodna i nowatorska[1].
Nieprzemijające wartości obrazu. Dolina Issy – uwagi nad warsztatem operatorskim
Nieprzemijające wartości obrazu. Dolina Issy – uwagi nad warsztatem operatorskim Stefan Czyżewski Perspektywa, jaką prezentuje poniższy tekst, jest próbą zwrócenia uwagi na obszar zagadnień bardzo rzadko poruszanych w tekstach analitycznych, czyli