Czy zakochanie się w marzeniu może być niebezpieczne? O mądrym wyborze życiowego partnera na podstawie „O północy w Paryżu”
Magdalena Rychlak
XXIV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Krakowie
Cele lekcji
Cele zajęć:
- próba uświadomienia sobie problemów relacji w naszym życiu, próba zastanowienia się jak dobre relacje budować
- rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia, formułowania sądów, wnioskowania
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Nauczyciel dzieli klasę na grupy według płci. Panie zastanawiają się jaki powinien być dobry mąż, a panowie – dobra żona (10 min)
Zebrane informacje zapisujemy w dowolnej formie. Szukamy cech, które powtarzać się będą w oby opisach. (5 min)
Np. DOBRA ŻONA – poczucie humoru, mądra, wyrozumiała, cierpliwa, inteligentna, pracowita, gospodarna, wykształcona, zadbana, zorganizowana …..itp.
Wspólnie zastanawiamy się co może pomóc w budowaniu dobrych relacji między partnerami. Dyskusja (10 min)
(Warto, żeby tutaj pojawiły się takie odpowiedzi jak umiejętność trwania w dialogu, pójścia na kompromis, czasem zrezygnowania z siebie, wspólne fascynacje, marzenia, zainteresowani…. itp.)
Nauczyciel przypomina uczniom, że nie ma oczywiście żadnej idealnej recepty, żadnego przepisu na szczęście, nie ma reguł. Jednak małżeństwo jest ważnym elementem życia i warto spróbować jakoś się do niego przygotować. W końcu z tą właśnie kobietą, z tym mężczyzną chcemy spędzić resztę życia.
Czy Gil i Inez byli dla siebie stworzeni? – uczniowie pracują w parach, prosimy, by na postawie znanego im filmu uzupełnili tabelkę jak największą ilością informacji. Zwracamy uwagę na fakt, że bardzo wiele rzeczy nie jest powiedzianych dosłownie, możemy o nich wnioskować na podstawie zachowania i wypowiedzi bohaterów. Prosimy, by uczniowie przygotowali swoje prezentacje w sposób, który pozwoli udowodnić ich sądy i opinie. Po upływie wyznaczonego czasu prosimy o zaprezentowanie wybranych uczniów, reszta klasy ma za zadanie słuchać i w razie potrzeby uzupełnić. (15 min)
Np.:
GIL | INEZ | |
cechy charakteru | ||
pasje, zainteresowania | ||
wzajemne traktowanie |
Podsumowanie – prosimy uczniów o wyrażenie swoich opinii na temat związku bohaterów filmu. Pytania: Czy to się mogło udać? Dlaczego? Zwracamy uwagę, że często z zewnątrz widzimy rozmaite sytuacje lepiej, możemy patrzeć obiektywnie, niektóre zachowania Inez nas śmieszą, dostrzegamy dziwność tego związku. Oni sami potrzebowali na to czasu. (5 min)