Co może wydarzyć się „O północy w Paryżu”? Wymyślmy film, zanim go obejrzymy!
Magdalena Rychlak
XXIV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Krakowie
Cele lekcji
Cele zajęć :
- zachęcenie młodych ludzi do kreatywnego i twórczego myślenia
- rozbudzenie zainteresowania obrazem filmowym
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie, myślenia twórczego
- rozróżnienie rozmaitych gatunków filmowych, rozpoznawanie ich charakterystycznych cech
- przypomnienie, jak powstaje film
Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Zajęcia odbywają się przed obejrzeniem „O północy w Paryżu”
Krótkie wprowadzenie nauczyciela, wykład dotyczący następujących zagadnień, może zostać urozmaicony krótką prezentacją multimedialną:
- Woody Allen – reżyser niepokorny
- Różnorodność twórczości reżysera
- Specyficzny humor allenowskich produkcji (5 min)
Krótka rozmowa – czy znacie jakieś filmy Woodego Allena? Czy wam się podobają? Prośba o uzasadnienie. (5 min)
Ćwiczenie aktywizujące – co mogło się wydarzyć o północy w Paryżu? Burza mózgów, wszelkie pomysły dozwolone. Uczniowie mogą pracować w parach, wymyślają krótkie historyjki (dosłownie pięć zdań), które później przedstawiają całej klasie. Nauczyciel prosi, by sklasyfikowali swój szkic opowieści według znanych im kryteriów do odpowiedniego gatunku – np. komedia, kryminał, thriller, western, romans… itp. (5 min)
Projekcja zwiastuna kinowego „O północy w Paryżu”. (2 min)
Ćwiczenie – ponieważ teraz do tytułu mamy dodane również pewnie obrazy możemy rozbudować bądź zmodyfikować swoje pomysły. Na podstawie zwiastuna próbujemy określić wspólnie głównych bohaterów filmu i uzgodnić, co na pewno wiemy. Następnie uczniowie mają czas na przeredagowanie i rozwinięcie swoich historii. Pracują w większych np. czteroosobowych grupach, mogą dostać do dyspozycji materiały plastyczne (arkusze szarego papieru, flamastry itp., które później ułatwią prezentację i pozwolą na skrótowy/obrazkowy zapis niektórych treści) (15 min)
Prezentacja pomysłów z dokładnym określeniem przynależności gatunkowej powstałych historii. Wszelkie pomysły nauczyciel zapisuje na tablicy (10 min)
Przykładowy zapis:
O północy w Paryżu
- thriller?
- kryminał?
- horror?
- romans?
- …….. (wyobraźnia młodzieży w mojej klasie uczyniła z filmu nawet science fiction, w którym Gil przenosi się w przyszłość oraz fantasy, w którym spotykają się mityczni władcy Francji i Joanna d’Arc:)
Praca domowa – przypomnieć sobie zapomniane cechy wybranych gatunków filmowych.
Informacje na temat gatunków filmowych i niejednoznaczności ich określania możemy znaleźć na wielu stronach internetowych dotyczących edukacji filmowej. Polecam również jako źródło książkę „Kino bez tajemnic” E. Nurczyńskiej-Fidelskiej, K. Klejsa, T. Kłysa, P. Sitarskiego. W publikacji znajdziemy rozdział dotyczący gatunków filmowych. Jeśli dla naszej młodzieży jest to temat nowy można przygotować krótkie definicje i na zadanie domowe poprosić o przyporządkowanie nazwy do definicji.
Kolejne zajęcia wymagają już znajomości filmu „O północy w Paryżu” Woody’ego Allena. Wcześniej warto zorganizować projekcję w klasie, w której zamierzymy zajęcia przeprowadzić.
Praca domowa
Przypomnieć sobie zapomniane cechy wybranych gatunków filmowych.
Informacje na temat gatunków filmowych i niejednoznaczności ich określania możemy znaleźć na wielu stronach internetowych dotyczących edukacji filmowej. Polecam również jako źródło książkę „Kino bez tajemnic” E. Nurczyńskiej-Fidelskiej, K. Klejsa, T. Kłysa, P. Sitarskiego. W publikacji znajdziemy rozdział dotyczący gatunków filmowych. Jeśli dla naszej młodzieży jest to temat nowy można przygotować krótkie definicje i na zadanie domowe poprosić o przyporządkowanie nazwy do definicji.