Шаг за шагом – повторительный урок . Животные
Artur Gryz
Publiczne Gimnazjum nr 37 w Łodzi
Cele lekcji
Uczeń:
- powtarza i utrwala nazwy zwierząt;
- powtarza i utrwala znajomość alfabetu rosyjskiego;
- utrwala zasady dotyczące akcentowania „o” i „ё”;
- zwiększa swoje kompetencje w zakresie kojarzenia dźwięków z ich obrazami graficznymi;
- doskonali umiejętność rozróżniania sylab akcentowanych i nieakcentowanych;
- kształtuje zdolność dokonywania transpozycji tekstu drukowanego na tekst pisany;
- doskonali umiejętność pracy w parze/ grupie.
Czas pracy1 godzina lekcyjna Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Nauczyciel informuje uczniów o tematyce i celach lekcji. Następnie uczniowie zapoznają się z odcinkiem pierwszym serii „Ну, погоди!” („на пляже”) – czas trwania 10 minut. W trakcie oglądania filmu zadaniem uczniów jest wypisanie w języku polskim nazw zwierząt, które pojawiają się w tym odcinku.
Uczniowie porównują swoje spostrzeżenia i wypisują nazwy zwierząt na tablicy. W trakcie wypisywania nazw nauczyciel może dokonywać pewnych korekt, które mogą ułatwić pracę w dalszej części lekcji (słowo małpa zastąpić słowem goryl, słowo koza słowem kozioł itp.).
Uczniowie zostają podzieleni na pary i otrzymują przygotowane przez nauczyciela tabele z nazwami zwierząt w języku rosyjskim (są to te zwierzęta, które pojawiły się w filmie, a ich nazwy w języku polskim znajdują się na tablicy). Celem uczniów jest uzupełnienie tabeli polskimi nazwami.
русский | польский |
ёж | |
заяц | |
утка | |
птица | |
медведь | |
осёл | |
козёл | |
горилла | |
лиса | |
свинья | |
кот | |
бобр | |
волк |
Po zakończeniu pracy sprawdzona zostaje przez nauczyciela prawidłowość wpisów.
Uczniowie, pracując indywidualnie, starają się ułożyć nazwy zwierząt podane w tabeli w kolejności alfabetycznej, zgodnie z alfabetem rosyjskim. Po zakończeniu pracy samodzielnej uczniowie pracują ponownie w parach w celu weryfikacji swoich dokonań. Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel sprawdza pracę uczniów i koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy (np. poprzez połączenie par). Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zasad wymowy „o” akcentowanego i nieakcentowanego oraz akcentowania wyrazów z „ё”. Następnie uczniowie, pracując w grupach, starają się wskazać słowa, w których można ustalić z całą pewnością, gdzie pada akcent. Po zakończeniu pracy przedstawiciele poszczególnych grup zapisują wytypowane słowa na tablicy (бобр, волк, кот, козёл, осёл, ёж) i jeszcze raz omawiają zasady, którymi kierowali się przy ich wyborze.
Nauczyciel prosi uczniów, aby posłuchali uważnie, jak wymawiane są przez niego pozostałe nazwy zwierząt i zaznaczyli akcent. Uczniowie sprawdzają swoje spostrzeżenia w parach, a następnie ich dokonania sprawdza nauczyciel.
Nauczyciel prezentuje uczniom materiał ikonograficzny przedstawiający gatunki zwierząt, które omówione zostały na zajęciach (można przygotować zdjęcia zwierząt występujących w filmie „Ну, погоди!”) i prosi o nazwanie ich w języku rosyjskim.
Podsumowanie lekcji i ewaluacja dokonań. Zwrócenie uwagi na zasady akcentowania „o” i „ё”.
Praca domowa
Transpozycja nazw zwierząt podanych w tabeli, a zapisanych tekstem drukowanym, na tekst pisany.