Miasto (1963)
Reż. Mirosław Kijowicz
Anna Ryłek
Docelowa grupa odbiorców (etap edukacji): klasy VI-VIII szkoły podstawowej, szkoła ponadpodstawowa.
Nazwy przedmiotów (zajęć), na których można wykorzystać film: godzina wychowawcza, etyka, filozofia, język polski.
Opis filmu:
Film, chociaż zrealizowany w 1963 roku, porusza uniwersalny problem relacji: natura – człowiek – cywilizacja. Tytułowe miasto ujawnia genezę cywilizacyjnych potrzeb ludzkich, którymi są bezpieczeństwo i wygoda. Szybko jednak owe zrozumiałe przecież cele przeradzają się w pragnienie ekspansji i dominacji człowieka nad naturą, co doskonale ukazuje Kijowicz, posługując się skromnymi środkami wyrazu. Jego rysunkowa animacja w ciągu ośmiu minut kreśli coś więcej niż prostą fabułę: zbudowanie domku, powstanie miasteczka, wyrastanie miasta, wreszcie wznoszenie metropolii, w której człowiek staje się ofiarą swoich cywilizacyjnych żądz. Obraz Kijowicza wydaje się z perspektywy lat wizjonerską diagnozą problemów, z którymi mierzy się świat w XXI wieku.
Informacje o autorze filmu:
Mirosław Kijowicz (1929-1999) – reżyser rysunkowych filmów animowanych, krytyk filmowy. Wykładowca na PWSFTviT w Łodzi, na Uniwersytecie Villanova w USA, a potem na Wydziale Filmowym Uniwersytetu Śląskiego. Uczestnik Powstania Warszawskiego. Absolwent historii sztuki i wydziału malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Reżyser i scenarzysta wielu nagradzanych rysunkowych filmów animowanych.
Opracowano na podstawie culture.pl
Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć:
Film może być wykorzystany zarówno w szkole podstawowej – klasy VI-VIII, jak i ponadpodstawowej. Na godzinie wychowawczej, lekcjach: etyki, filozofii, języka polskiego.
Tematy/pytania do dyskusji:
- Czym jest cywilizacja? Co wpłynęło na jej powstanie?
- Jak w filmie przedstawione są relacje cywilizacja – natura, człowiek – natura, człowiek – cywilizacja?
- Kim jest bohater filmu? W jaki sposób próbuje zapewnić sobie szczęście? Czy to, co robi, uszczęśliwia go?
- Jakie elementy w filmie reprezentują naturę? Co się z nią dzieje pod wpływem ekspansji cywilizacyjnej?
- Jakie są pozytywne i negatywne oblicza cywilizacji?
- Kino wobec zagrożeń cywilizacyjnych.
Proponowane metody pracy:
- Piramida potrzeb człowieka w kontekście omawianego tematu.
- Analiza SWOT – mocne i słabe strony cywilizacji, możliwości i wyzwania oraz zagrożenia, które niesie postęp cywilizacyjny.
- Dyskusja: W jaki sposób zachować harmonię między koniecznościami narzuconymi przez cywilizację, postęp techniczny a potrzebą dbałości o naturę?
- Współczesne filmy poruszające problem. Pogadanka na temat znanych młodzieży/nauczycielom filmów dotyczących podobnej tematyki (np. Epoka człowieka, reż. J. Baichwal, E. Burtynsky, Nick de Pencier).
rodzaj/gatunek: rysunkowy film animowany
scenariusz i reżyseria: Mirosław Kijowicz
produkcja: Polska
rok prod.: 1963
czas trwania: 8’23’’
dostępność filmu z legalnych źródeł: Miasto