Piotr Karwas, „Maski” (1998)

Karolina Prusiecka

LO im. B. Śniadeckich w Zgorzelcu

Przebieg lekcji

O filmie:

Film to nie tylko treść – historia, o której opowiada – ale również forma. Tu znajdziesz kilka pytań, które mogą Ci pomóc w lepszym zrozumieniu tej animacji.

1. Przestrzeń:

  • Jakie kolory dominują?
  • Czy monochromatyczność ma jakieś znaczenie dla interpretacji filmu?
  • Wokół stołu, przy którym pracuje bohater, leżą puste szuflady. Jak można to zinterpretować?
  • Ważnym rekwizytem w filmie jest lustro. Czy można je uznać za symbol samotności, duszy ludzkiej, prawdy lub kłamstwa?

2. Bohater

  • Bohater próbuje stworzyć dla siebie maskę. Czy próbuje zasłonić swoją twarz, czy też nosi już maskę? Jak można zinterpretować jego działanie?
  • Co na podstawie filmu można powiedzieć o bohaterze? (samotny, ma silną potrzebę ukrycia się, schował się za maską – zakrył nawet przed sobą swoją twarz lub zapomniał, jak wygląda; wstydzi się swojej twarzy?)

3. Muzyka

  • W filmie nie ma dialogów czy monologów, jest tylko muzyka. Jaką pełni funkcję? Czy podkreśla nastrój, współgra z akcją? Czy pasuje do pokazanej historii?

Konteksty kulturowe:

Maski to motyw, który funkcjonuje w kulturze w bardzo różnorodnych kontekstach. Poniżej kilka przykładów wykorzystania masek. Spróbuj zastanowić się i poszukać odpowiedzi na poniższe pytania.

1. Masek używano w greckim teatrze. Czy pamiętasz, jakie pełniły funkcje? Czy były związane tylko akustyką?

Maski 01

2. Maska to nieodłączny atrybut karnawału – czasu, gdy zostają zawieszone obowiązujące prawa. Czy użycie maski to tylko element zabawy, przebrania? Dlaczego ludzie chcą „pozbyć” się w tym czasie swojej tożsamości?

Maski 02

3. Współczesny makijaż kobiecy (coraz częściej malują się też mężczyźni) wywodzi się z rytualnego malowania twarzy. Dlaczego wciąż stosuje się makijaż? Zastanów się, jakie cechy naszej współczesnej kultury mają na to zdecydowany wpływ (media, kult młodości i doskonałego ciała, strach przed okazaniem prawdziwego „ja”, inne względy)?

Maski 0304

4. To znani bohaterowie filmów należących do popkultury – pewnie ich doskonale kojarzysz. Przypomnij sobie, kim są, co robią, czy można uznać ich za pozytywnych czy negatywnych bohaterów? A może ocena tych postaci nie jest tak jednoznaczna? Dlaczego ukrywają się za maską – co ich do tego skłania? Zwróć uwagę, że zarówno bohater negatywny jak i pozytywny ukrywa się za czarną maską (czerń kojarzy się w naszej kulturze raczej negatywnie).
Maski 05

Maski 06

Maski 07

5. Tę postać z pewnością także znasz. Ciało Ricka Genesta jest prawie w całości wytatuowane. Tatuaż – podobnie jak makijaż – wywodzi się z pierwotnych kultur. Teraz – w formie kalkomanii – mają go nawet dzieci. Zombie Boy stał się sławny, zaistniał w mediach dzięki swoim tatuażom (bierze np. udział w sesjach zdjęciowych prestiżowych domów mody). Czemu służy tak agresywny w wyrazie tatuaż? Jest to prowokacja, efekt problemów osobowościowych, strachu? A może to forma autoreklamy?
Maski 08

6. Ta maska towarzyszy nam w ostatnich miesiącach – na ulicach, w mediach. Czy wiesz, kogo przedstawia? Czego symbolem się stała? Dlaczego zwolennicy wolności w mediach chowają się za maską?

Maski 09

7. Jakie znasz inne teksty kultury (utwory literackie, filmy, opera itp.), które wykorzystują motyw maski?

Maski 10

James Ensor „Autoportret wśród masek” (1899)

Załączniki

Załącznik

O reżyserze:

  • ur. 1974 r.
  • reżyser filmów animowanych
  • animator
  • kompozytor
  • pracował w amerykańskim Digital Domain w Hollywood (udział m.in. w animowaniu postaci do filmów „X-men” z 2000 roku i powstałego rok później „Władcy pierścieni”)
  • przy kolejnych produkcjach: „Ja robot” (2004) oraz „Charlie i fabryka czekolady” (2005) pełnił już funkcję animatora wiodącego
  • obecnie posiada własną firmę Hideoutfilms oraz współpracuje z Asylum FX
  • autor teledysków i reklam

Filmografia:

  • 1995 – „Drzwi”
  • 1996 – „Big bang”
  • 1997 – „Nuta”
  • 1998 – „Maski” (m.in. Złoty Niedźwiedź w kategorii filmów animowanych na 49. MFF w Berlinie, 1999; Srebrny Smok na MFFDiKw Krakowie, 1999; Nagroda Jury na FFA w Annecy, 1999; nagroda dla najlepszej animacji na FFK w Dreźnie, 1999)
  • 2006 – „Do robots dream of bunnies”

Bibliografia

  1. Piotr Karwas (culture.pl)
  2. Strona Piotra Karwasa/
  3. hideoutfilms.com/
  4. Piotr Karwas “Do Robots Dream of Bunnies”
tytuł: „Maski”
gatunek: animacja, krótkometrażowy
reżyseria: Piotr Karwas
produkcja: Belgia, Niemcy, Polska
rok prod.: 1998
Wróć do wyszukiwania