Piotr Karwas, „Maski” (1998)
Karolina Prusiecka
LO im. B. Śniadeckich w Zgorzelcu
Przebieg lekcji
O filmie:
Film to nie tylko treść – historia, o której opowiada – ale również forma. Tu znajdziesz kilka pytań, które mogą Ci pomóc w lepszym zrozumieniu tej animacji.
1. Przestrzeń:
- Jakie kolory dominują?
- Czy monochromatyczność ma jakieś znaczenie dla interpretacji filmu?
- Wokół stołu, przy którym pracuje bohater, leżą puste szuflady. Jak można to zinterpretować?
- Ważnym rekwizytem w filmie jest lustro. Czy można je uznać za symbol samotności, duszy ludzkiej, prawdy lub kłamstwa?
2. Bohater
- Bohater próbuje stworzyć dla siebie maskę. Czy próbuje zasłonić swoją twarz, czy też nosi już maskę? Jak można zinterpretować jego działanie?
- Co na podstawie filmu można powiedzieć o bohaterze? (samotny, ma silną potrzebę ukrycia się, schował się za maską – zakrył nawet przed sobą swoją twarz lub zapomniał, jak wygląda; wstydzi się swojej twarzy?)
3. Muzyka
- W filmie nie ma dialogów czy monologów, jest tylko muzyka. Jaką pełni funkcję? Czy podkreśla nastrój, współgra z akcją? Czy pasuje do pokazanej historii?
Konteksty kulturowe:
Maski to motyw, który funkcjonuje w kulturze w bardzo różnorodnych kontekstach. Poniżej kilka przykładów wykorzystania masek. Spróbuj zastanowić się i poszukać odpowiedzi na poniższe pytania.
1. Masek używano w greckim teatrze. Czy pamiętasz, jakie pełniły funkcje? Czy były związane tylko akustyką?
2. Maska to nieodłączny atrybut karnawału – czasu, gdy zostają zawieszone obowiązujące prawa. Czy użycie maski to tylko element zabawy, przebrania? Dlaczego ludzie chcą „pozbyć” się w tym czasie swojej tożsamości?
3. Współczesny makijaż kobiecy (coraz częściej malują się też mężczyźni) wywodzi się z rytualnego malowania twarzy. Dlaczego wciąż stosuje się makijaż? Zastanów się, jakie cechy naszej współczesnej kultury mają na to zdecydowany wpływ (media, kult młodości i doskonałego ciała, strach przed okazaniem prawdziwego „ja”, inne względy)?
4. To znani bohaterowie filmów należących do popkultury – pewnie ich doskonale kojarzysz. Przypomnij sobie, kim są, co robią, czy można uznać ich za pozytywnych czy negatywnych bohaterów? A może ocena tych postaci nie jest tak jednoznaczna? Dlaczego ukrywają się za maską – co ich do tego skłania? Zwróć uwagę, że zarówno bohater negatywny jak i pozytywny ukrywa się za czarną maską (czerń kojarzy się w naszej kulturze raczej negatywnie).
5. Tę postać z pewnością także znasz. Ciało Ricka Genesta jest prawie w całości wytatuowane. Tatuaż – podobnie jak makijaż – wywodzi się z pierwotnych kultur. Teraz – w formie kalkomanii – mają go nawet dzieci. Zombie Boy stał się sławny, zaistniał w mediach dzięki swoim tatuażom (bierze np. udział w sesjach zdjęciowych prestiżowych domów mody). Czemu służy tak agresywny w wyrazie tatuaż? Jest to prowokacja, efekt problemów osobowościowych, strachu? A może to forma autoreklamy?
6. Ta maska towarzyszy nam w ostatnich miesiącach – na ulicach, w mediach. Czy wiesz, kogo przedstawia? Czego symbolem się stała? Dlaczego zwolennicy wolności w mediach chowają się za maską?
7. Jakie znasz inne teksty kultury (utwory literackie, filmy, opera itp.), które wykorzystują motyw maski?
James Ensor „Autoportret wśród masek” (1899)
Załączniki
Załącznik
O reżyserze:
- ur. 1974 r.
- reżyser filmów animowanych
- animator
- kompozytor
- pracował w amerykańskim Digital Domain w Hollywood (udział m.in. w animowaniu postaci do filmów „X-men” z 2000 roku i powstałego rok później „Władcy pierścieni”)
- przy kolejnych produkcjach: „Ja robot” (2004) oraz „Charlie i fabryka czekolady” (2005) pełnił już funkcję animatora wiodącego
- obecnie posiada własną firmę Hideoutfilms oraz współpracuje z Asylum FX
- autor teledysków i reklam
Filmografia:
- 1995 – „Drzwi”
- 1996 – „Big bang”
- 1997 – „Nuta”
- 1998 – „Maski” (m.in. Złoty Niedźwiedź w kategorii filmów animowanych na 49. MFF w Berlinie, 1999; Srebrny Smok na MFFDiKw Krakowie, 1999; Nagroda Jury na FFA w Annecy, 1999; nagroda dla najlepszej animacji na FFK w Dreźnie, 1999)
- 2006 – „Do robots dream of bunnies”