Krudowie — przodkowie ludzi czy już ludzie?
Artur Gryz
Publiczne Gimnazjum nr 37 w Łodzi
Cele lekcji
Cele lekcji:
- zapoznanie ucznia z pojęciami: paleolit, neolit, kultura, gatunek, ewolucja, homonid, homo habilis, homo erectus, homo sapiens, pitekantrop, neandertalczyk
- przedstawienie procesu ewolucji gatunku ludzkiego
- doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą
- kształtowanie umiejętności posługiwania się osią czasu
- wartościowania i hierarchizowania wydarzeń
- rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie
Czas pracy45 minut Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Uczniowie obejrzeli wcześniej film „Krudowie” w reżyserii Chrisa Sandersa i Kirka De Micco.
1. Uczniowie dzielą się/zostają podzieleni przez nauczyciela na trzyosobowe grupy oznaczone literami A,B i C.
2. Zadaniem każdej z grup jest zapoznanie się z odpowiednim fragmentem tekstu podręcznika, mówiącym o początkach i ewolucji gatunku ludzkiego. W przypadku grup A, uczniowie powinni w trakcie lektury zwrócić uwagę na charakterystyczne elementy wyglądu zewnętrznego i zachowania przedstawicieli homo habilis. W przypadku grup B, uczniowie powinni w trakcie lektury zwrócić uwagę na charakterystyczne elementy wyglądu zewnętrznego i zachowania przedstawicieli homo erectus. W przypadku grup C, uczniowie powinni w trakcie lektury zwrócić uwagę na charakterystyczne elementy wyglądu zewnętrznego i zachowania przedstawicieli homo sapiens.
3. Następnie uczniowie tworzą nowe trzyosobowe zespoły robocze, w skład których wchodzi po jednym przedstawicielu z grupy A, B i C. Zadaniem nowych zespołów jest wymiana informacji dotyczących wyglądu i zachowań gatunków homo habilis, homo erectus i homo sapiens oraz uzupełnienie poniższej tabeli.
homo habilis | homo erectus | homo sapiens | |
pojawienie się | |||
wygląd | |||
umiejętności |
4. Po zakończeniu tego etapu zajęć dokonania uczniów są sprawdzane i korygowane poprzez uzupełnienie analogicznej tabeli znajdującej się na tablicy przez przedstawicieli każdego zespołu.
5. Uczniowie zostają poproszeni o kontynuowanie pracy w grupach. Na tym etapie lekcji ich celem jest wypisanie charakterystycznych cech wyglądu zewnętrznego i zachowań rodziny Krudów, a następnie na podstawie dokonanych obserwacji, przyporządkowanie Krudów do jednego z trzech omawianych na lekcji ogniw ewolucji gatunku ludzkiego. Pomocnym w realizacji tego zadania może się okazać wypełnienie poniższej tabeli.
Krudowie | |||
mogą być | homo habilis | homo erectus | homo sapiens |
ponieważ: | |||
nie mogą być | homo habilis | homo erectus | homo sapiens |
ponieważ: |
6. Poszczególne grupy przedstawiają swój punkt widzenia, co do przynależności Krudów do danego gatunku, wyszczególniając powody swoich zapatrywań.
7. Nauczyciel kończy zajęcia, przypomina, sam lub korzystając z pomocy uczniów, najważniejsze pojęcia i terminy, i zadaje pracę domową, którą może być na przykład sporządzenie osi czasu, na której uczniowie zaznaczają okresy występowania przedstawicieli homo habilis, homo erectus i homo sapiens.