Kara śmierci w świetle języka filozofii i filmu. O karze głównej Leszka Kołakowskiego oraz krótki film o zabijaniu Krzysztofa Kieślowskiego
Wiktor Figiel
Zespół Szkół Oólnokształcących nr 5 we Wrocławiu
Cele lekcji
Cel ogólny zajęć: Praca z tekstem kultury (film, esej filozoficzny) w kontekście problemu etycznego, światopoglądowego oraz rekonstruowanie argumentacji filozoficznej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• zapoznaje się (lub utrwala) z wiadomościami o cechach eseju;
• streszcza tekst filozoficzny, tworzy plan zagadnień poruszanych w tekście;
• analizuje argumentację dotyczącą stosowania (lub zaniechania stosowania) kary śmierci;
• doskonali postawę krytycznaę ocenia siłę argumentów własnych i stanowiska przeciwnego;
• intepretuje filmowe środki wyrazu w kontekście problematyki filozoficznej (etycznej, światopoglądowej);
• utrwala pojęcia z zakresu języka filmu;
• zapoznaje się z sylwetkami twórców: Leszka Kołakowskiego i Krzysztofa Kieślowskiego .
Czas pracy3 godziny lekcyjne + projekcja Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Uwagi wstępne .
Całkowity czas zajęć to 3 godziny lekcyjne (bez projekcji filmu) .
Należy podkreślić, iż celem lekcji nie jest „klasyczna” dyskusja lub debata o słuszności kary śmierci . Celem jest zbadanie dwóch tekstów kultury, które do tegoż problemu się odnoszą.
W związku z oficjalną obecnością dzieła K. Kieślowskiego w sieci internetowej (np. w serwisie YouTube, na kanale Studia Filmowego TOR[1]), uczniowie mogą obejrzeć film przed zajęciami, aczkolwiek sugeruje się obejrzenie filmu w ramach projekcji klasowej.
1. Na kilka dni przed lekcją nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy Rekonstrukcja argumentów (załącznik nr 1) . Prosi o dokładne zapoznanie się z załącznikiem nr 1 przed lekturą eseju . Uczniowie czytają esej L . Kołakowskiego [2] przed zajęciami .
2. Nauczyciel zapisuje temat lekcji oraz (opcjonalnie) wyświetla za pomocą rzutnika i ekranu projekcyjnego fotografię Leszka Kołakowskiego. Przedstawia krótko najważniejsze informacje o polskim filozofie [załącznik nr 2], może też rozdać informacje uczniom. Uprzedza młodzież, iż celem zajęć nie będzie debata nad zasadnością kary śmierci, lecz analiza i rekonstrukcja argumentów dotyczących tego zagadnienia. Nie jest zadaniem nauczyciela rozstrzygać, które stanowisko jest słuszne. Prowadzący zajęcia prosi o przypomnienie cech charakterystycznych eseju lub je omawia w oparciu o tekst Kołakowskiego, jeśli jest to pierwszy kontakt uczniów z tą formą literacką:
• indywidualne, samodzielne potraktowanie tematu;
• wykorzystywanie doświadczenia osobistego oraz wiedzy zdobytej przez autora;
• zazwyczaj niewielkie rozmiary tekstu;
• artystyczna oprawa, stylistyka wypowiedzi;
• dowolna tematyka: filozoficzna, społeczna, artystyczna;
esej może być formą krytyki literackiej, manifestu politycznego;
• wybrane odmiany eseju: literacki, krytyczny, filozoficzny, historyczny, o sztuce;
• wybitni polscy eseiści: Czesław Miłosz, Leszek Kołakowski, Zbigniew Herbert, Stefan Bratkowski, Jerzy Stempowski .
3. Nauczyciel zadaje pytanie inicjujące wstępną dyskusję o tekście Kołakowskiego, mówiąc, że Kołakowski rozpoczyna swój esej od zdania: „O karze głównej nic powiedzieć się nie da”. Jak myślicie, dlaczego Kołakowski jest takiego zdania? Czy wynika to z materii problemu czy raczej z postawy autora eseju? Czy można znaleźć jakieś sugestie w tekście?
Czy zgadzacie się z opinią filozofa?
4 . Uczniowie zwięźle formułują zagadnienia poruszane w kolejnych częściach eseju . Zapisują je na tablicy .
Przykładowo:
- Kara śmierci — między instytucją państwową a opinią społeczną.
- Kara główna — racje utylitarne i deontologiczne [3].
- Kara jako odpłata. Znaczenie winy.
- Prawo karne a prawo „naturalne”.
- Kara śmierci a świętość życia ludzkiego.
- Kara śmierci a omylność sądu.
Podsumowanie.
5. W oparciu o tekst L. Kołakowskiego, uczniowie prezentują najważniejsze, ich zdaniem, argumenty na rzecz utrzymania i zniesienia kary śmierci. Uzasadniają swoje odpowiedzi.
6. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Rozdaje karty pracy „O karze głównej”: Rekonstrukcja argumentacji (załącznik nr 3). Uczniowie dokonują standaryzacji argumentacji podanego fragmentu eseju Kołakowskiego. Efekty prac zostają omówione i przedyskutowane na forum klasy.
7. Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Podkreśla nierozstrzygalność problemu stosowania kary śmierci; kara śmierci nie jest problemem samym w sobie, lecz problemem pochodnym wobec takich kwestii jak moralne podstawy prawodawstwa czy społeczeństwa. Przytacza słowa filozofa Piotra Bartuli:
„(…) zagadnienie kary głównej rozważane w oderwaniu od tradycyjnych pytań moralnych — o grzech, winę, karę, łaskę, miłosierdzie, wolność, własność — uległo daleko idącej polityzacji, stając się terenem zaciekłych walk propagandowych. A przecież problematykę prawa karnego trzeba rozumieć jako fragment ogólniejszej refleksji dotyczącej etyczno-prawnych fundamentów naszej cywilizacji, szczycącej się wszak wynalazkiem idei rządów prawa” [4] .
Przed ósmym punktem zajęć uczniowie są już po projekcji „Krótkiego filmu o zabijaniu” K . Kieślowskiego. Aby ułatwić organizację zajęć, uczniowie mogą zapoznać się z filmem przed zajęciami związanymi z analizą eseju Kołakowskiego .
8. Nauczyciel wprowadza uczniów do lekcji dotyczącej filmu Kieślowskiego .
Propozycja wprowadzenia do lekcji:
W społeczeństwie nasyconym obrazami, to, co wizualne staje się uprzywilejowane w odkrywaniu, badaniu, wreszcie przedstawianiu dylematów etycznych. Gdy myślimy o etycznej problematyce w filmie (kinie), najczęściej przychodzą nam na myśl konkretni bohaterowie mierzący sią na ekranie z dylematami moralnymi. Niemal automatycznie szukamy historii angażującej poważne decyzje moralne. Myślimy o opowieści — treści danego filmu. Na przykładzie „Kroótkiego filmu o zabijaniu” spróbujemy wyjść poza treść i spojrzeć „etycznie” na inne — formalne elementy filmu .
Podczas oglądania filmu Kieślowskiego, spróbujemy zadać sobie pytanie, czy wybrane elementy języka tego filmu pełnią funkcję komentarza/argumentu etycznego. Zastanowimy się, czy takie środki jak światło, ruchy kamery (i inne) niosą w sobie jakiś komentarz, ocenę rzeczywistości.
Nauczyciel przedstawia krótko najważniejsze informacje o reżyserze [5], może też rozdać materiały uczniom .
9. Uczniowie przeprowadzają krótką dyskusję, inicjowaną pytaniami nauczyciela: Czy coś Was w tym filmie poruszyło, (z)irytowało, (z)szokowało? Jakie pytania zadawaliście sobie w trakcie projekcji? Co było przyczyną ich formułowania?
10. Nauczyciel wyświetla na ścianie/ekranie projekcyjnym [6] (obok siebie) zdjęcia czterech głównych bohaterów, w kolejności pojawienia się na ekranie: taksówkarz Waldemar Rakowski (Jan Tesarz), Jacek Łazar (Mirosław Baka), adwokat Piotr Balicki (Krzysztof Globisz), robotnik (Artur Barciś) [7].
Uczniowie analizują narrację filmu. Odpowiadają na pytania: Z czyjego punktu widzenia opowiadana jest historia? Czy opowiada ją jedna z postaci, zewnętrzny obserwator, może nikt nie opowiada? Które elementy filmu ułatwiają odpowiedź na to pytanie, a które utrudniają?
11. Uczniowie zostają podzieleni na trzy-, czteroosobowe grupy, otrzymują karty pracy „Krótki film o zabijaniu”: Film jako opis, film jako ocena (załącznik nr 3). Nauczyciel może przyporządkować wybrane środki wyrazu danej grupie. Np. Grupa A — dialogi, światło/barwy; Grupa B — dźwięk/muzyka oraz praca kamery itd .
12. Uczniowie omawiają swoje propozycje, komentują pomysły pozostałych grup .
13. Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Ocenia ucznoiw za pracę na lekcji. Przedstawia krótki komentarz dotyczący filmu K. Kieślowskiego. Pojawienie się tego filmu na ekranach wywołało wstrząs ze względu na czas, w jakim „Krótki film o zabijaniu” się ukazał. Rok 1988 był bowiem w naszym kraju okresem szczególnie nasilonych dyskusji na temat sensowności „najwyższego wymiaru kary”. Krytyka i publiczność potraktowały film Kieślowskiego jako ważny głos w tym sporze. Głos opowiadający się — jak sądziła i sądzi większość recenzentów — przeciwko „zbrodni w majestacie prawa”. Dzieło Kieślowskiego często porównuje się do krótkiego, ale rozpaczliwego, porażającego krzyku. Należy jednak zauważyć i docenić wyraźną inspirację filmem dokumentalnym (pamiętajmy, że Kieślowski w latach 70 . i 80 . tworzył wybitne filmy dokumentalne). Film spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Stał się wydarzeniem na festiwalu w Cannes, ugruntował międzynarodową sławę Krzysztofa Kieślowskiego, którego zaczęto porównywać z takimi artystycznymi „gigantami”, jak Ingmar Bergman .[8]
[1] Krzysztof Kieślowski, „Krótki film o zabijaniu”, http://www .youtube .com/watch?v=bzApBRX_D2Q
[2] Leszek Kołakowski, „O karze głównej” [w:] tenże, „Mini wykłady o maxi sprawach”, Kraków 2004, s. 191–198 .
[3] Kołakowski używa tutaj określenia moralne; utylitaryzm, jako rodzaj konsekwencjalizmu, przeciwstawiony jest stanowisku opartemu na powinności, obowiązku.
[4] Piotr Bartula, „Kara śmierci — powracający dylemat”, Kraków 1998, s. 7.
[5] Korzystając z informacji na http://culture .pl/pl/ tworca/krzysztof-kieslowski lub załącznika nr 2.
[6] Projektor nie jest oczywiście konieczny — można zaprezentować wydrukowane fotosy z filmu.
[7] Robotnik (Artur Barciś) jest postacią nieokreśloną w sensie jego statusu ontologicznego; z jednej strony to postać drugoplanowa, z drugiej jego wiedza (sugerowana przez reżysera), a także jego obecność w innych częściach „Dekalogu”, może być argumentem za usytuowaniem go „ponad” bohaterami i historią filmu . Cel usytuowania tej postaci obok głównych bohaterów to stworzenie warunków do dyskusji i pogłębionej interpretacji filmu.
[8] Na podstawie notatki „Krótki film o zabijaniu”, http://www .filmpolski .pl/fp/index .php?film=122630
Załączniki
Załącznik nr 1
Rekonstrukcja argumentów [1] .
Wnioskowanie, jest to proces myślowy, w którym od uznania pewnych zdań, zwanych przesłankami, przechodzimy do uznania innego zdania, zwanego wnioskiem, połączonego z przesłankami związkiem uprawniającym do uznania wniosku na podstawie uznania przesłanek .
Wypowiedź argumentacyjna, jest to wypowiedź, w ktoórej za pomocą jednych zdań (przesłanek — P) uzasadnia się jakieś inne, z założenia kontrowersyjne, zdanie (konkluzję — K). Argument, jest to wyodrębniony z wypowiedzi argumentacyjnej układ zdań złońony z przesłanek i konkluzji.
1. Identyfikacja wypowiedzi argumentacyjnej, czyli jak rozpoznać wypowiedź argumentacyjną Markery werbalne: więc, zatem, dlatego, skąd wynika, że, … (przesłanka zatem konkluzja) bo, ponieważ, (al)bowiem, skoro, … (konkluzja ponieważ przesłanka)
Przykład:
Praktyka dowodzi, że każda nowa technologia ma dwie strony, tę jasną i tę ciemną: mamy więc oczywiste i oszałamiające nieraz korzyści płynące z zastosowania nowych wynalazków, ale i zagrożenia, których często na początku po prostu się nie dostrzega. Tak było z nawozami sztucznymi, motoryzacją, antybiotykami, środkami ochrony roślin, iznynierą genetyczną itd. Z pewnością będziemy odkrywać i wdrażać coraz większą liczbę nowych technologii, zatem na pewno staniemy w obliczu wzrastającej liczby zagrożeń spowodowanych ubocznymi skutkami coraz to nowszych wynalazków.
P1: Praktyka dowodzi, że każda nowa technologia ma dwie strony, tę jasną i tę ciemną: mamy więc oczywiste i oszałamiające nieraz korzyści płynące z zastosowania nowych wynalazków, ale i zagrożenia, których często na początku po prostu się nie dostrzega.
P2:Jasną i ciemną stronę miały nawozy sztuczne, motoryzacja, antybiotyki, środki ochrony roślin, inżynieria genetyczna .
P3: Będziemy odkrywać i wdrażać coraz większą liczbę nowych technologii.
K: Staniemy w obliczu wzrastającej liczby zagrożeń spowodowanych ubocznymi skutkami coraz to nowszych wynalazków.
2 . Diagram argumentu
Opis struktury argumentu:
Jeżeli jedna przesłanka argumentu wspiera innaą to argument jest złożony, a relacja pomiędzy tymi przesłankami jest podargumentem.
Wniosek podargumentu jest wnioskiem pośrednim argumentu.
Wniosek argumentu jest wnioskiem głównym argumentu.
Typy wspierania:
Łączny
Przesłanki wspierają wniosek łącznie, gdy usunięcie jednej z nich pozbawiłoby pozostałe przesłanki jakiejkolwiek siły uzasadniającej.
P1: Jeżeli Piotr był w pracy, to portier powinien go zauważyć.
P2: Portier nie widział Piotra.
K: Zatem Piotr nie był w pracy.
Rozdzielny
Przesłanki wspierają wniosek rozdzielnie, gdy usunięcie jednej z nich nie pozbawi pozostałych przesłanek siły uzasadniającej.
P1: Inflacja uniemożliwia racjonalne inwestowanie.
P2: Inflacja obniża siłę nabywczą społeczeństwa.
P3: Inflacja rujnuje handel zewnętrzny.
W: Nasz rząd powinien dążyć do ograniczenia inflacji.
[1] Opracowanie na podstawie: K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. S. Wójcik, „Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów”, Warszawa 2008 oraz M. Tokarz, „Argumentacja, Perswazja, Manipulacja”, Gdańsk 2006 .
Załącznik nr 2
Notka bibliograficzna o Leszku Kołakowskim
„Urodził się w 1927 w Radomiu, jeden z najwybitniejszych filozofów polskich, od 1968 roku — po pozbawieniu go katedry na Uniwersytecie Warszawskim — mieszkający na emigracji, ostatnio w Oksfordzie, gdzie był członkiem All Souls College. Zmarł 17 lipca 2009 roku.
Głównym przedmiotem jego zainteresowań filozoficznych była historia filozofii, zwłaszcza od XVIII wieku, w tym doktryny liberalizmu, a także filozofia kultury oraz religii. Oprócz tekstów filozoficznych spod pióra Kołakowskiego wyszły również utwory o charakterze literackim, choć również poruszające tematykę bliską Kołakowskiemu — filozofowi, dlatego szukając dla nich określenia gatunkowego należałoby mówić w tym przypadku o przypowiastkach filozoficznych („13 bajek z królestwa Lailonii”, „Rozmowy z diabłem”). W przypowiastkach i bajkach Kołakowski w przystępnej i atrakcyjnej literacko formie analizuje zagadnienia i paradoksy filozoficzne lub też przedstawia dyskusje pomiędzy różnymi szkołami i doktrynami. Głównymi cechami tych historyjek jest inteligentny, kpiarski humor oraz mistrzowskie operowanie konwencją literacką i stylizacją, zwłaszcza w opowieściach biblijnych.
Książki Kołakowskiego przez wiele lat ukazywały się w Polsce w nielegalnym obiegu, odgrywając ważną rolę w kształtowaniu polskiej inteligencji opozycyjnej — szczególne znaczenie miał esej „Kapłan i błazen”, analizujący postawy inteligencji właśnie wobec władzy. Pierwszym tekstem Kołakowskiego skonfiskowanym przez cenzurę, a zarazem pierwszym, który zaczął funkcjonować poza oficjalnym systemem, był napisany w 1956 roku dla „Po Prostu” manifest Czym jest socjalizm.
W roku 1996 Leszek Kołakowski nagrał dla Telewizji Polskiej dziesięć mini wykładów poświęconych ważnym zagadnieniom filozofii kultury (m.in. władzy, tolerancji, zdradzie, równości, sławie, kłamstwie [oraz o karze głównej — przyp. autora]), wydane następnie w formie książkowej jako „Dziesięć mini wykładów o maxi sprawach” [Na podstawie: http://culture.pl/pl/tworca/leszek-kolakowski]
Notka bibliograficzna o Krzysztofie Kieślowskim
„W 1962 r. skończył Liceum Technik Teatralnych. W warszawskim Teatrze Współczesnym był garderobianym takich sław polskiej sceny, jak Tadeusz Łomnicki, Aleksander Bardini czy Zbigniew Zapasiewicz. Łódzką Szkołę Filmową skończył w 1968 r., dyplom otrzymał w 1970 r.
Studiował pod kierunkiem Kazimierza Karabasza i Jerzego Bossaka, pierwsze jego etiudy dokumentalne („Urząd”, „Z miasta Łodzi”) powstały pod ich opieką, zaś etiuda fabularna („Tramwaj”) pod opieką Wandy Jakubowskiej. Debiutował w telewizji filmem dokumentalnym „Zdjęcie”. Po studiach, aż do 1983 jest związany z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, gdzie realizuje większość filmów dokumentalnych. Jednak stopniowo porzuca dokument na rzecz fabuły. (…)
W 1985 r. nawiązuje współpracę scenariuszową ze znanym warszawskim adwokatem Krzysztofem Piesiewiczem. Realizują razem film Bez końca, a potem także razem wszystkie następne. Uznanie międzynarodowe przynosi mu „Krótki film o zabijaniu” i „Krótki film o miłości” (1988), wchodzące w skład cyklu „Dekalog”. Od 1991 r. („Podwójne życie Weroniki”) Kieślowski realizuje swoje filmy w koprodukcji polsko-francuskiej (…). Po zrealizowaniu cyklu „Trzy kolory” (1993–94) ogłasza, że wycofuje się z realizowania filmów. W ostatnich miesiącach życia przygotowuje z Piesiewiczem scenariusze filmowego tryptyku: „Raj”, „Czyściec”, „Piekło”.
Krzysztof Kieślowski był w polskim kinie, nie tylko fabularnym, ale i dokumentalnym, kimś wyjątkowym. Jednym z tych, którzy przecierali szlaki innym. Tych, którzy nie bali się zadawać niewygodnych pytań, także pytań podstawowych, uniwersalnych. Stanisław Zawiśliński uważa, że głównym obiektem zainteresowania Kieślowskiego od jego debiutu był człowiek” [Jest to fragment artykułu Ewy Nawój i Jana Strękowskiego, Krzysztof Kieślowski, http://culture.pl/pl/tworca/krzysztof-kieslowski] .
Załącznik nr 3
O karze głównej: Rekonstrukcja argumentacji.
Zadanie:
Z poniższego fragmentu eseju L. Kołakowskiego wypisz przesłanki (P) oraz główną konkluzję (K). Spróbuj skonstruować diagram tej argumentacji.
„Zapytajmy: dlaczegóżby nie palić na stosach lub nie obdzierać za skóry, na placach publicznych, ludzi, którzy jeżdżą autobusem bez biletu albo parkują samochód w niedozwolonym miejscu? Powiecie może, że zachodziłaby tu jaskrawa niewspółmierność między czynem a karą? Lecz co to znaczy niewspółmierność albo współmierność w tym przypadku? Nie ma żadnej naturalnej proporcji między czynem a karą, odpłata wymierzana jest, by tak rzec, w innej monecie i żadne wrodzone poczucie sprawiedliwości czy prawo naturalne niczego nam w tej sprawie nie dyktuje; w czasach bynajmniej nie prehistorycznych wymierzano okrutne kary śmierci za przewinienia, które dziś uchodziłyby za błahe, a lud traktował to jako rzecz naturalną”.
Przykład rekonstrukcji powyższej argumentacji:
P1: Współmierność lub niewspółmierność są kwestiami umownymi, nie ma naturalnej proporcji między danym czynem a karą.
P2: Wrodzone poczucie sprawiedliwości ani „prawo naturalne” nie stanowią podstawy do obiektywnego ustalenia proporcji między czynem a karą.
P3: W przeszłości wymierzano kary, które uznawano za naturalne wobec danego czynu, a które człowiek współczesny uznałby za wyjątkowo okrutne.
P4 (wniosek pośredni): Kara śmierci nie jest współmierna do popełnionego czynu .
K (wniosek końcowy): Nie powinno się stosować kary śmierci w imię prawa stanowionego. Diagram argumentacji:
Załącznik nr 4
„Krótki film o zabijaniu”: Film jako opis, film jako ocena .
Zanalizuj wybrane filmowe środki wyrazu, zastanów się, które z nich (lub które aspekty danego środka wyrazu) pełnią funkcje opisowe, które oceniające świat przedstawiony.
W oknach przykładowe odpowiedzi uczniów.
Opis | Ocena | |
Dialogi | Rozmowy postaci drugo-, trzecioplanowych; dialogi między bohaterami i postaciami epizodycznymi (aczkolwiek trudno to jednoznacznie ocenić — pozostałe środki wyrazu), mogą sugerować „drugie dno niektórych wypowiedzi”, (np. rozmowa Łazara z artystą). |
Wypowiedź adwokata podczas egzaminu (krytyczna ocena prewencyjnej funkcji kary, zacytowanie Karola Marksa); wypowiedź adwokata podczas ostatniej rozmowy z Jackiem Łazarem („Nigdy nie powiem »już«”) — sprzeciw wobec „bezdusznych” mechanizmów wymiaru sprawiedliwości. |
Bohaterowie (obsada, gra, działanie, motywacja) | Fabuła skupia się wokół trzech postaci, których losy splatają się, lecz wydaje się to sprawą przypadku. Motywacje ich działań mają znaczenie drugorzędne — nie mają wpływu na wydarzenia; w przypadku Łazara pojawiają pod koniec filmu, jako element rozmowy przed egzekucją. |
|
Rola światła/koloru | Wydaje się, że to najważniejszy element komentujący, oceniający świat przedstawiony. Dominuje „zgniła” zieleń (czy to świat w rozkładzie, koszmarny sen), obraz jest często winietowany, zaciemniony (jak odczytywać to zaciemnienie?). Pojawiają się nienaturalne ujęcia z „żabiej perspektywy”. Z jednej strony — brud, neutralne ujęcia w scenie zabójstwa (przypadkowy rowerzysta, koń, pociąg) kierują ku naturalizmowi, z drugiej — posępność sugeruje Kafkowski koszmar, klaustrofobię. To raczej świat wykreowany, oceniony (przez Sławomira Idziaka i Krzysztofa Kieślowskiego), niż „zarejestrowany”. |
|
Muzyka/dźwięk | Kluczowe sceny (zabójstwo taksówkarza, egzekucja Łazara) w warstwie dźwiękowej są przedstawione naturalistycznie. Aczkolwiek w drugiej części sceny zabójstwa taksówkarza — po słowach „O, Jezu…” Łazara (pojawienie się wyrzutów sumienia?), rozbrzmiewa muzyka niediegetyczna. |
Wyraźna obecność muzyki niediegetycznej w filmie sugeruje postawę komentującą, oceniającą świat przedstawiony. Przykładowo, pierwszym scenom towarzyszy muzyka niepokojąca, przytłaczająca widza; to głównie muzyka budzi w widzu niepokój, obawę przed oglądaną rzeczywistością. |
Praca kamery | Kamera idzie krok w krok za bohaterami, obserwuje z bliska ich działania, jest „zimna”, „drobiazgowa”. W scenach zabójstwa i egzekucji można mówić o naturalizmie. | |
Znaczenie (symbolika) wybranej sceny — scena otwierająca film, — scena zamykająca film | Obie wydają się być komentarzem wobec rzeczywistości. Bezwzględność, głupota, brak wrażliwości dzieci na anonimowym blokowisku; bezradność adwokata po wykonaniu kary śmierci. |