„Królik po berlińsku” Bartosza Konopki, czyli w jaki sposób można z młodego widza zrobić „Królika doświadczalnego”
Anna Równy
I LO im. M. Kopernika w Radomiu
Cele lekcji
Podczas zajęć uczeń:
- kształtuje i doskonali umiejętności analizy i interpretacji filmu dokumentalnego
- doskonali umiejętności argumentowania i wnioskowania
- doskonali umiejętność dyskutowania
- ocenia wartość technik filmowych stosowanych przez twórców
- prezentuje swoje stanowisko
- wyraża swoje emocje
Czas pracy2 lub 3 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Wyjaśnienie związku frazeologicznego „królik doświadczalny” („Słownik „języka polskiego”)
Wprowadzenie uczniów w temat zajęć: film, w tym dokumentalny może być narzędziem doświadczeń edukacyjnych na młodym widzu. Oprócz najbliżej znanej uczniom funkcji rozrywkowej – film, może również pełnić inne funkcje: opowiadać o wydarzeniach historycznych, mieć wartości poznawcze. Istotne jest to, że może pokazywać fakty historyczne w sposób bliski autorom, odczytane przez pryzmat ich wiedzy i doświadczeń.
Wskazani uczniowie prezentują przygotowane w domu informacje na temat historii Niemiec po II wojnie światowej, podziału państwa i wybudowania muru dzielącego Berlin (krótkie wystąpienia).
Obejrzenie filmu z uczniami.
„Burza mózgów” – pytania kierowane do uczniów i przewidywane odpowiedzi.
- czym tak naprawdę jest film Bartosza Konopki?
(o królikach, o ludziach, o historii, o wolności i zniewoleniu)
- Jak realizatorom filmu udało się uzyskać wielowymiarowość historii?
(za pomocą metafory, alegorii, aluzji) - Jaki gatunek filmowy reprezentuje „Królik po berlińsku”?
( film dokumentalny, film oświatowy, film przyrodniczy)
Dyskusja i podawanie odpowiednich argumentów, udowadniających synkretyzm gatunkowy filmu Konopki.
Analiza formalna filmu:
- Z czyjej perspektywy ukazana jest rzeczywistość w filmie?
( królików)
- Kto jest narratorem w filmie?
(człowiek-komentator zdystansowany, znający historię, Krystyna Czubówna (można uczniom krótko zaprezentować doświadczenie zawodowe wspomnianej dziennikarki i lektorki). - Jaki charakter ma ten komentarz?
(pozornie obiektywny, przypomina komentarze filmów oświatowych, przyrodniczych)
- Co autorzy filmu chcieli uzyskać tym sposobem?
(pokazać, że niemieckie króliki stały się ważnymi świadkami historii Niemców) - Jakie sceny i wydarzenia obserwują króliki?
(postawienie muru, desperackie próby przekraczania muru przez obywateli Wschodu, potem rozbieranie muru. - Jakie uczucia towarzyszyły Ci w czasie oglądania filmu?
(rozbawienie, współczucie, itp.) - Czy widz może utożsamiać się z króliczymi bohaterami? Jeśli tak, to jak to zostało osiągnięte?
(paralela losów ludzkich i zwierzęcych. - Czym byłby ten film bez komentarza?
(filmem przyrodniczym)
- Jaki charakter ma komentarz? Czym operuje jego autor?
(nie jest to typowy komentarz dla filmu przyrodniczego, czy oświatowego, cechuje się subiektywizmem i ironią)
Można dodać, że autorem komentarza jest Michał Ogórek, dziennikarz – satyryk.
Krótka wzmianka o tym, że „Królik po berlińsku” jest przykładem filmu dokumentalnego zrealizowanego w oparciu o tzw. archiwalia, czyli autentyczne filmowe i fotograficzne materiały archiwalne.
Próba uświadomienia uczniom, że autorzy filmu nie tylko poprzez komentarz próbują „manipulować” widzem, ale również przez obraz. Odczytanie fragmentu wypowiedzi Piotra Rosołowskiego, autora scenariusza i zdjęć (Załączniki 1 i 2)
Rozmowa z uczniami:
- Czy czujecie się oszukani przez twórców filmu? Czy takie podejście do filmu dokumentalnego jest właściwe?
(spodziewana dyskusja, z głosami za i przeciw)
- Co twórcy zyskali, opierając się na takim pomyśle?
(efekt oryginalności, ponadczasowości, ukazanie groteskowości systemu totalitarnego.)
Podsumowanie lekcji.
Nauczyciel nawiązuje do tematu lekcji, uświadamia uczniom, że mniej lub bardziej świadomie uczestniczyli w „eksperymencie artystycznym” twórców filmu. Uczniowie podejmują dyskusję. Nauczyciel ocenia najaktywniejszych uczniów i zadaje pracę domową.
Praca domowa
(do wyboru)
- Odwołując się do bajki Ignacego Krasickiego „Ptaszki w klatce” i filmu „Królik po berlińsku”, zredaguj definicję pojęcia „wolność” (minimum 50 słów).
- Odwołując się do filmu „Królik po berlińsku” i wybranej przez Ciebie lektury z literatury XX wieku, ukaż, w jaki sposób ludzie radzili sobie z mechanizmami systemu totalitarnego.
Załączniki
Załącznik nr 1
„Początkowo szukaliśmy tylko oryginalnych archiwaliów z królikami z Muru. Po kilku miesiącach poszukiwań nie znaleźliśmy wiele. Następnym etapem było poszukiwanie ujęć, które mogły być wykorzystane jako królicza perspektywa – np. martwa strefa między murami widziana z dołu. Niestety, takich materiałów też nie było wiele. Prawdziwa zmiana nastąpiła, kiedy postanowiliśmy zmienić podejście na mniej ortodoksyjne. Problemem był ciągły brak materiałów z prawdziwymi królikami z Muru. Prawie nikt ich nie filmował. Postanowiliśmy zmieszać materiały archiwalne z Muru z archiwaliami ze Szkocji i Australii. Celem było stworzenie czytelnej metafory. Nie udałoby się jej uzyskać wyłącznie przy użyciu autentycznych materiałów filmowych”.
Fragment wypowiedzi Mateusza Romaszkana, montażysty
Załącznik nr 2
„Pewnego dnia przemieszaliśmy współczesne zdjęcia królików z materiałami archiwalnymi. Powstała scena, w której żołnierze przywożą siatkę, rozpoczyna się pierwszy etap budowy muru, a zdezorientowane króliki to obserwują. W poszukiwaniu króliczej perspektywy przekadrowaliśmy obrazy tak, aby obciąć żołnierzom głowy; wmontowaliśmy wiele brudnych ujęć i detali. Okazało się, że to działa, że udało się osiągnąć króliczy punkt widzenia”.