“Let it by all and sundry foreign nations be known that poles have fairy tales and legends of their own”
Artur Gryz
Publiczne Gimnazjum nr 37 w Łodzi
Cele lekcji
Uczeń:
- doskonali umiejętność posługiwania się czasem present simple
- rozwija zdolność krytycznego myślenia
- zabiera głos w dyskusji
- formułuje wnioski
- prezentuje własny punktu widzenia i uczy się uwzględniania poglądów innych
- rozwija umiejętność kreatywnego myślenia
- doskonali umiejętność pracy w grupie
- ćwiczy posługiwanie się słownikiem
Czas pracy2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Przed rozpoczęciem zajęć uczniowie zaznajomili się z treścią filmu „Kot w butach” w reżyserii Chrisa Millera (USA, 2011).
Nauczyciel informuje uczniów o tematyce i celach lekcji. Następnie uczniowie dzielą się na grupy. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela zestaw zdań opisujących wydarzenia w filmie. Zadaniem uczniów jest ustalenie właściwej kolejności wydarzeń.
Zestaw zdań:
A przedstawienie głównego bohatera
B pojawienie się tajemniczej postaci w życiu bohatera
C bohater spotyka kogoś ze swej przeszłości
D bohater zostaje poproszony o pomoc w ryzykownym przedsięwzięciu
E w trakcie wykonywania zadania naraża swoje życie
F bohater zostaje zdradzony przez przyjaciela
G staje do decydującego starcia, aby ratować swoich bliskich
Uczniowie otrzymują od nauczyciela tabele, w których zapisują nazwy postaci i przedmiotów pochodzących z polskich baśni i legend, dzieląc je na pozytywne, negatywne lub neutralne.
Przykładowy zapis tabeli.
positive | neutral | negative |
Skuba Queen Wanda Piast the Wheelwright |
mice the golden duck fern flower |
Wawel dragon King Popiel basilisk |
Po zakończeniu pracy w grupach tabele zawierające notatki uczniów zostają przypięte w widocznym miejscu tak, aby każdy mógł zapoznać się z ich treścią.
Uczniowie analizują zawartość poszczególnych tabel sprawdzając czy zawarte w nich postacie i przedmioty rzeczywiście pochodzą z rodzimych legend, podań i baśni.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy, których zadaniem jest stworzenie planu wydarzeń do filmu, którego bohaterami byłyby postaci z polskich baśni i legend. Wyboru postaci dokonują członkowie grupy, nie mogą jednak zmieniać charakterystyki postaci znanej z naszej tradycji, tj. Popiel będzie zawsze postacią negatywną, a Skuba pozytywną. Członkowie grup, przy tworzeniu swojego planu, mogą posługiwać się planem wydarzeń dla filmu „Puss in Boots”, przedstawionym w ćwiczeniu 1, nie zmieniając go nawet. Ważne jest, aby plan tworzony obecnie był bardziej szczegółowy i zamiast ogólnikowych pojęć (bohater, osoba) stosowane były imiona i/ lub funkcje postaci (Skuba, szewczyk).
Po przedstawieniu planu nauczycielowi, każda grupa rozwija swój plan w krótką historię opisującą wydarzenia mające miejsce w kreowanym przez siebie uniwersum. W tym celu uczniowie powinni przekształcić plan wydarzeń zapisany za pomocą równoważników w pełne zdania, wykorzystać znane sobie przymiotniki do opisania miejsc i postaci, zastąpić powtarzające się w planie zwroty i słowa ich synonimami.
Po zakończeniu pracy nad planem uczniowie mogą przejść do wymyślania tytułu dla swojej historii i przygotowywania plakatu, który pozwoli przybliżyć ją i jej bohaterów innym uczniom. Przy tworzeniu plakatu uczniowie mogą posługiwać się ilustracjami i zdjęciami z różnego rodzaju czasopism, katalogów, gazet.
Prezentacja plakatów poszczególnych grup połączona z odczytaniem przygotowanych historii.
Wspólna ocena dokonań grup zgodnie z przyjętymi wcześniej kryteriami.
Podsumowanie lekcji, ewaluacja dokonań poszczególnych grup, zakończenie zajęć.