Kirk Douglas (1966)
Reż. Feridun Erol, Marek Piwowski
Danuta Górecka
Docelowa grupa odbiorców (etap edukacji): kl. VII–VIII szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna.
Nazwy przedmiotów (zajęć), podczas których można wykorzystać film: godzina wychowawcza, język polski, wiedza o społeczeństwie, zajęcia pozalekcyjne.
Opis filmu:
Etiuda filmowa Kirk Douglas opowiada o wizycie znanego amerykańskiego aktora filmowego – Kirka Douglasa – w Łódzkiej Szkole Filmowej w 1966 r. Organizatorem spotkania był ówczesny dziekan Jerzy Bossak, który zaproponował Markowi Piwowskiemu (studentowi III roku) przygotowanie reportażu z tej wizyty. Piwowski namówił do współpracy kolegę z roku Feriduna Erola. Realizatorzy filmu wpadli na pomysł, by spotkanie z Kirkiem Douglasem odbyło się w westernowych dekoracjach, wypożyczyli konia, przygotowali występ szkolnej orkiestry, przebrali się za kowbojów. W rezultacie wizyta aktora w łódzkiej Szkole Filmowej zamieniła się w szaloną zabawę, w której uczestniczyła cała Filmówka.
Film otrzymał I nagrodę (w kategorii film dokumentalny) na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Studenckich w Amsterdamie w 1967 r.
Informacje o realizatorach filmu:
Marek Piwowski – (ur. 1935) – polski reżyser i scenarzysta, znany przede wszystkim jako reżyser i współscenarzysta filmu Rejs z 1970 roku. W 1963 r. ukończył Wydział Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, a w 1967 Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi.
Feridun Erol – (ur.1938) – polski reżyser filmowy i scenarzysta, absolwent PWSFTviT w Łodzi (Wydział Operatorski oraz Wydział Reżyserii).
Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć:
Uczniowie kl. VII–VIII szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej
- Świat hollywoodzkich gwiazd.
- Legenda łódzkiej Szkoły Filmowej.
- Celebryci we współczesnym świecie.
- Młodzi wobec autorytetów.
- Znaczenie śmiechu i zabawy w życiu społecznym.
- Kreatywność i jej rola w życiu człowieka.
Tematy do dyskusji:
- Etiudę nakręcono w 1966 r. Jaki ustrój panował wtedy w Polsce?
- Kim dla studentów był Kirk Douglas? Jaki świat reprezentował?
- Co oznaczają określenia: gwiazdor, VIP, idol, celebryta, showman, legenda kina, autorytet? Które z nich najbardziej pasuje do Kirka Douglasa? Dlaczego?
- Co wiecie na temat łódzkiej Szkoły Filmowej? Jacy sławni reżyserzy ją ukończyli? Czy Piwowski – nazwisko jednego z realizatorów etiudy coś Wam mówi?
- Na jaki pomysł wpadli studenci, by godnie ugościć Kirka Douglasa w swojej szkole?
- Jak zachowywał się słynny aktor? Czy dał się wciągnąć do zabawy?
- Jak bawili się studenci? O czym świadczy ich postawa? Co chcieli pokazać swoim zachowaniem?
- Czy taki sposób przyjęcia słynnego aktora podoba się Wam? Dlaczego możemy dzisiaj nazwać to wydarzenie happeningiem?
- Gdyby to było możliwe, jakiego aktora (aktorkę) zaprosilibyście do szkoły? Uzasadnijcie swój wybór?
- Jak Wy zorganizowalibyście to spotkanie? Co chcielibyście gościowi pokazać? O czym opowiedzieć?
Jeśli czas na to pozwoli, warto z młodzieżą obejrzeć krótki fragment filmu Let Poland Be Poland (2’13), w którym Kirk Douglas po latach wspomina swoją wizytę w łódzkiej Szkole Filmowej lub równie krótki film (2’15), w którym Marek Piwowski opowiada o wizycie słynnego aktora w Filmówce. Każdy z tych filmów będzie na pewno wspaniałym podsumowaniem zajęć.
Obydwa filmy znajdują się na YOUTUBE:
https://www.youtube.com/watch?v=QTmzDPrZpKA
https://www.youtube.com/watch?v=0OLDP0qug5Q&t=61s
Metody i formy pracy:
Burza mózgów, dyskusja, analiza wybranych scen, tworzenie pytań do wywiadu z Kirkiem Douglasem (lub innym aktorem filmowym). Uczniowie mogą pracować w parach lub grupach.