„Magicy nie istnieją”? Poszukiwania magicznych źródeł kina
Justyna Budzik
Uniwersytet Śląski
Cele lekcji
- kształtowanie umiejętności wypowiedzi i oceniania zobaczonego filmu
- rozwijanie zdolności prowadzenia refleksji na bazie poznanego dzieła filmowego
- poznanie historii wynalazków kinematograficznych i optycznych
- inspirowanie do własnych przemyśleń na temat roli widowisk w kulturze
Czas pracy1 godzina lekcyjna Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Jeśli nie ma możliwości zorganizowania projekcji całego filmu w kinie lub w szkole, na początku zajęć nauczyciel wyświetla wybraną sekwencję z płyty DVD.
Wprowadzenie: nauczyciel pyta uczniów o wrażenia z seansu „Iluzjonisty”. Prosi o wymienienie różnych rodzajów widowisk, jakie pojawiają się w fabule filmu. Pyta, dlaczego główny bohater przestał być popularny. Czy uczniowie zgadzają się ze smutnym stwierdzeniem iluzjonisty „Magicy nie isnieją”? Czy animowany film o iluzjoniście może być nazwany magicznym?
Wspólna praca grupy wraz z nauczycielem, burza mózgów: nauczyciel zapisuje na środku tablicy słowo PROJEKCJA i prosi uczniów, aby wymienili obiekty, okoliczności i zjawiska konieczne do zaistnienia projekcji filmowej. Zapisuje propozycje uczniów w odpowiednich miejscach, tworząc mapę myśli (patrz Załącznik 1).
Rozmowa nauczająca: Nauczyciel podsumowuje zadanie i wyjaśnia uczniom, jak doszło do ukształtowania się dyspozytywu projekcji filmowej. Posługując się materiałem ilustracyjnym (np. prezentacja multimedialna, wydrukowane obrazy, modele), nauczyciel opisuje wynalazek kinematografu braci Lumiere i tłumaczy mechanizm jego działania.
Opowiada również o najważniejszych optycznych urządzeniach „pre-kinowych”, wskazując na główne zasady ich funkcjonowania. Należałoby uwzględnić:
- latarnię magiczną (projekcja obrazów świetlnych dzięki podświetleniu obrazków malowanych na szkle, możliwy ruch),
- stereoskop i fotoplastykon (iluzja trójwymiarowości dzięki zastosowaniu fotografii stereoskopowej),
- fenakistiskop lub zootrop (iluzja ruchu uzyskana poprzez szybki przesuw rysunków, ukazujących poszczególne fazy ruchu),
- praksinoskop (bardziej zaawansowana wersja urządzeń poprzednich, wykorzystująca lustro i źródło światła).
Praca w grupach: Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Na tablicy zapisuje cztery pojęcia: lustro, cień, trójwymiarowość, ruch i proponuje, aby potraktować je jako kategorie określające istotę działania omówionych urządzeń optycznych. Każda grupa ma za zadanie zastanowić się nad jedną z kategorii, odpowiadając na pytania zapisane w karcie pracy (patrz Załącznik 2). Każda grupa odczytuje swoje uzupełnienie karty pracy. Można zapisywać najważniejsze i najciekawsze stwierdzenia na tablicy.
Dyskusja podsumowująca zajęcia: Czy kino jest zjawiskiem magicznym? Dlaczego tak/dlaczego nie? Jak było w przeszłości, a jak jest teraz?
Praca domowa
- Spróbuj stworzyć w domu jedno z urządzeń, omówionych na lekcji. Na kolejnych zajęciach opowiedz o trudnościach, które napotkałeś oraz o tym, jaki efekt chciałeś osiągnąć.
- Wypowiedź pisemna: Wspomnienie najbardziej magicznego widowiska (filmu, spektaklu, cyrku, teatru cieni…), jaki widziałem.
Załączniki
Załącznik 1: Mapa myśli – PROJEKCJA
Załącznik 2: Karty pracy dla grup
KATEGORIA | PYTANIA | ODPOWIEDZI |
W jaki sposób można stworzyć (ruchomy lub nieruchomy) obraz, który wywołuje wskazany efekt? | ||
Jakie współczesne urządzenia wpisują się w takie dążenie? | ||
Które z urządzeń historycznych pozwalało uzyskać dany efekt? | ||
Dlaczego obrazy produkowane przez te dawne wynalazki mogły zostać uznane za magiczne? | ||
Czy i dlaczego uważamy za magiczne wynalazki współczesne? |
Bibliografia
- Gwóźdź Andrzej, „Skąd się (nie) wzięło kino”, [w :] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), „Historia kina. Tom I: Kino nieme”, Kraków 2009.
- Zielinski Siegfried, „Archeologia mediów”, Warszawa 2010.