Kto kupi „Harry’ego…”?

Anna Kołodziejczak

Centralny Gabinet Edukacji Filmowej

Cele lekcji

Uczeń:

  • poznaje pojęcia: gatunek filmowy, fantasy, western, film muzyczny, film przygodowy np. płaszcza i szpady, horror
  • uświadamia sobie specyfikę seansu kinowego
  • poznaje film nie tylko jako dzieło sztuki, ale także produkt na sprzedaż, wytwór przemysłu filmowego
  • rozwija umiejętności analizy i interpretacji tekstów filmowych
  • kształtuje umiejętności analizowania treści i formy filmowej jako jednolitej struktury
  • doskonali umiejętności i zdolności twórcze
  • doskonali umiejętności dyskutowania oraz prezentacji i uzasadniania swoich opinii

Czas pracy

1-2 godziny lekcyjne

Środki dydaktyczne

  • film „Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. 1″ w reżyserii Davida Yatesa
  • zwiastun filmowy „Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. 1″
  • zwiastuny lub fragmenty filmów: fantasy, westernu, muzycznego, płaszcza i szpady, horroru
  • karty pracy (załącznik nr 1)

Formy pracy

  • praca z całą klasą
  • praca indywidualna

Metody pracy

  • seans filmowy
  • dyskusja
  • praca z fragmentami filmowymi
  • elementy pogadanki

Przebieg lekcji

Młodzież obejrzała film „Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. 1″, był to seans kinowy, o którego odbycie uczniowie prosili. Film szczególnie oczekiwany, budzący wielkie emocje i zainteresowanie.

Przed lekcją warto w sposób specjalny przygotować salę: ustawić krzesła jak w kinie, przygotować zaciemnienie; jeśli to możliwe, dodać jakiś niezwykły element wystroju sali np. latarenkę świecącą podczas seansu. Jeszcze lepiej, gdyby zajęcia odbyły się w warunkach niecodziennych, w sali gdzie lekcje normalnie się nie odbywają. Powinna to być sala z zaciemnieniem i sprzętem DVD np. teatralna, harcówka.

Nauczyciel pyta:

Czy podobał Wam się film? Dlaczego?

(prawdopodobne odpowiedzi: widowiskowy, śledzenie losów ulubionych bohaterów, fascynujące przygody, dużo udanych efektów specjalnych, wiele scen budzących dreszcz emocji itp.).

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy (załącznik nr 1). Są w niej podane nazwy gatunków filmowych, w innej kolejności niż zaprezentowane będą za chwilę fragmenty filmowe; pytanie o bohatera, czas i miejsce akcji oraz rozpoznawalne elementy scenografii. Po obejrzeniu każdego fragmentu nauczyciel włącza światło i uczniowie mają każdorazowo 5 minut na uzupełnienie tabeli.

Nauczyciel pokazuje przygotowane wcześniej fragmenty filmów innych gatunków. Proponuję takie, w których na pierwszy rzut oka rozpoznawalna jest kategoria genologiczna: fantasy (np. „Władca pierścieni” reż. Peter Jackson, „Opowieści z Narnii” reż. Andrew Adamson), western(bardzo duży wybór), film muzyczny (np. „Mamma Mia!” reż. Phyllida Lloyd, „High School Musical” reż. Keny Ortega), płaszcza i szpady (np. „Trzej Muszkieterowie” reż. Richard Lester, „Legenda Zorro” reż. Martin Campbell), horror (np. jedna z wersji „Mumii”, „Drakuli”, „Frankensteina”).

Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie odczytują swoje odpowiedzi. Nauczyciel je komentuje, sprawdza prawidłowość.

Wspólne tworzenie i zapisanie definicji gatunku filmowego – zespół cech charakteryzujący strukturę i dramaturgię danego filmu. Wyznacznikami gatunku są: temat, fabuła, stylizacja postaci, scenografia, sposób prowadzenia narracji, oświetlenia itp.

Nauczyciel zaciemnia salę. Prosi uczniów, żeby usiedli wygodnie w „fotelach” i przygotowali się na seans kinowy.

Kiedy idziemy do kina, to nie tylko film składa się na seans kinowy. Jakie są inne składniki?

(brak przerw w oglądaniu filmu, zaciemnienie, duży ekran, brak kontaktu z rzeczywistością, specjalne miejsce, popcorn, cola itp.). Można zwrócić uwagę na uwarunkowanie historyczne obecności popcornu i coli w trakcie seansu, jednak nie są to nieodzowne elementy składowe (w kinach dla koneserów nie występują).

Następnie nauczyciel prezentuje zwiastun filmowy, dotyczący obrazu „Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. 1″ (zwiastun w polskiej wersji językowej znajduje się na www.stopklatka.pl). Zwiastun jest bardzo efektowny wizualnie, daje przedsmak seansu kinowego.

Nauczyciel:

Jesteście kompetentnymi widzami kinowymi, świetnie rozpoznaliście wszystkie gatunki filmowe. Wiecie, kto jest najczęstszym bohaterem poszczególnych gatunków, gdzie rozgrywa się akcja filmu i kiedy. Rozpoznajecie świetnie elementy scenografii filmowej i gatunki filmowe. Spróbujcie wskazać, do jakich z omawianych gatunków filmowych, można zaliczyć film „Harry Potter i Insygnia Śmierci”?

(fantasy, horror, elementy filmu przygodowego)

Wskażcie cechy gatunków.

Podsumowanie lekcji:

Który z filmów, na podstawie prezentowanych dzisiaj fragmentów, (włącznie z „Harrym Potterem…”) najchętniej byście obejrzeli?

Czy to oznacza, że na podstawie krótkiego fragmentu filmu lub zwiastuna jesteście w stanie zorientować się, jaki film Was interesuje, co chcecie obejrzeć? Dlaczego?

(na podstawie rozpoznawalnych cech, wcześniej łatwo wyodrębnionych)

Nauczyciel demonstruje opakowania płyt DVD od filmów o „Harrym Potterze…” (część obojętna).

Jesteście w sklepie, kupujecie ulubione produkty spożywcze np. czekoladki i płytę DVD.

Po czym zorientujecie się, że dany film Was zainteresuje?

(opakowanie płyty, podobnie jak opakowanie na czekoladkach, stanowi etykietę produktu, informację o zawartości).

Zbadajmy, na podstawie zwiastuna do filmu o Harrym Porterze, z jakich elementów składa się komunikat reklamowy.

(mała zawartość informacji, a duża zawartość treści perswazyjnych, reklamowych)

Nie wszystkie filmy, które będziecie oglądać, da się zaklasyfikować według gatunków. Pamiętajcie jednak o tym, że jeżeli polubiliście jakiś gatunek filmowy, znacie jego cechy, wyznaczniki, będzie Wam bardzo łatwo odnaleźć ulubione filmy. Przygotujcie się jednak, w obrębie kina gatunków, na powtarzalność wielu motywów, wątków i klimatu filmu.

Praca domowa

Zaprojektujcie okładkę płyty DVD do ulubionego filmu. Pamiętajcie, żeby znalazły się na niej charakterystyczne postacie i spróbujcie oddać specyficzną atmosferę.

Załączniki

Załącznik nr 1

  1. Uzupełniaj tabelkę po obejrzeniu kolejnych fragmentów filmowych.
  2. Uwaga, w kolumnie gatunek ktoś pomylił kolejność nazw i fragmentów filmowych. Uważnie wybierz odpowiedni wers!
  3. Po zakończeniu zajęć wklej tę kartę do zeszytu.
Jaki to film? (gatunek) Kto jest bohaterem? Gdzie i kiedy dzieje się akcja? Kostium i rekwizyty
Film muzyczny
Horror
Western
Fantasy
Film przygodowy
płaszcza i szpady
tytuł: „Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część I”
gatunek: familijny, fantasy, przygodowy
reżyseria: David Yates
produkcja: USA , Wielka Brytania
rok prod.: 2010
Wróć do wyszukiwania