Gabriel (2013)
„Gabriel” – Czyli: mogę na ciebie liczyć
Katarzyna Królak (materiały dystrybutora filmu Best Film Co/Anima-Pol)
Cele lekcji
Kształtowanie postaw:
- rozwój osobowości pod kątem funkcjonowania w otoczeniu społecznym,
- budowanie postawy ukierunkowanej na udzielanie pomocy i jej otrzymywanie.
Zdobywanie wiedzy:
– uczeń wie, że:
- ma prawo liczyć na pomoc w różnych sytuacjach,
- ma możliwość niesienia pomocy,
- pomoc może przyjmować różne formy,
- istnieją korzyści i ograniczenia wynikające z niesienia pomocy i z możliwości jej otrzymania.
Czas pracy1 godzina lekcyjna Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Na czyją pomoc mógł liczyć Tomek podczas wyprawy w poszukiwaniu taty?
(spodziewane odpowiedzi: Gabryś, mechanik Raszyński, Magda, weterynarz Hajduk, kierowca Kogut, rodzice Magdy, rycerze z zamku…)
Wniosek: jest wiele osób, na które można liczyć.
Czas: ok. 5 min
2. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie:
Na kogo mogę liczyć?
Zadanie dla uczniów: podejść i zapisać na tablicy odpowiedź.
(Spodziewane odpowiedzi: na siostrę, brata, kolegę, koleżankę z klasy – dobrze jeśli będą to konkretne osoby! – przyjaciela, przyjaciółkę, rodziców, mamę, tatę, pedagoga szkolnego, rodzinę, sąsiadów, dziadków, policję, innych dorosłych…)
Czas: ok. 10 min
3. Nauczyciel stawia problem:
Można na mnie liczyć. Jakie są plusy i minusy takiej sytuacji?
Burza mózgów – nauczyciel może pomóc, przywołując sceny z filmu, wypisuje efekty wspólnej pracy na tablicy.
Przykładowe odpowiedzi:
PLUSY | MINUSY |
|
|
Czas: ok. 10 min
4. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, wyznacza liderów i zadania:
Grupa I:
Kiedy można liczyć przede wszystkim na pomoc równieśników?
Dlaczego dorośli są wtedy niepotrzebni?
Grupa II:
Kiedy trzeba się zwrócić po pomoc do dorosłych?
Dlaczego rówieśnicy nie zawsze mogą pomóc?
Obie grupy proszone są o wymyślenie przykładów takich sytuacji i zapisanie odpowiedzi na kartce.
Czas: ok. 10 min
Po tym czasie liderzy prezentują efekty pracy.
(Oczekiwane przykłady – Grupa I: rozwiązywanie drobnych, codziennych konfliktów i nieporozumień w klasie lub pomiędzy rodzeństwem, pomoc chorym kolegom, informowanie o lekcjach… Grupa II: konflikty prowadzące do przemocy – w szkole lub w domu, długotrwałe wagary, ucieczka z domu, używki, podejrzane osoby dorosłe na terenie szkoły, nasilające się problemy z nauką…)
5. Podsumowanie
Nauczyciel podsumowuje wyniki pracy grupowej (słowa-klucze do wykorzystania przy omawianiu wyników: decyzja – wahanie, zaufanie – brak zaufania, ważne – nieistotne, łatwe – trudne, zrozumienie – brak wsparcia, bezpieczeństwo – zagrożenie, oparcie – niestałość, pomoc – obojętność, pewność – ryzyko).
Refleksja:
Nie jestem sam – mogę liczyć na różne osoby.
Ja też mogę być wsparciem dla kogoś!
Czas: ok. 10 min
Scenariusz w formie publikacji zwartej do pobrania tutaj.
Ulotka filmu „Gabriel” do pobrania tutaj.