Filmowy Lublin

„Czarne chmury”, „Kronika wypadków miłosnych”, „Chopin – pragnienie miłości”, „Lektor”, „Aryan Coupe”, „Determinator”, „Lektor”, „Modrzejewska”, „Ogniem i mieczem”, „Sekret Enigmy”, „Sensacje XX wieku”, „Sława i chwała”, „Tajemnice Enigmy”, „Wiosna 1941”, „Żołnierze wolności” — lista filmów powstałych w Lublinie jest długa…

Lublin można z powodzeniem nazwać miastem filmowym. Powstało tutaj kilkadziesiąt produkcji filmowych, seriali i fabularyzowanych dokumentów. W mieście kręcono międzynarodowe produkcje, w których grały hollywoodzkie gwiazdy. Miasto udawało m.in. siedemnastowieczną Warszawę w serialu ,,Czarne chmury”, przedwojenne Wilno w ,,Kronice wypadków miłosnych” Andrzeja Wajdy, a nawet Paryż czasów Chopina w filmie ,,Chopin – pragnienie miłości” Jerzego Antczaka i Jadwigi Barańskiej. Wszystko dzięki unikalnej, zabytkowej architekturze Starego Miasta, której udało się w większości przetrwać wojenną pożogę.

Z pewnością jednak najgłośniejszą produkcją ostatnich lat, która tutaj powstawała jest hollywoodzki ,,Lektor” w reżyserii Stephena Daldry’ego. Film został w kilku kategoriach nominowany do Oskara, a grająca tam główną rolę Kate Winslet uzyskała statuetkę dla najlepszej aktorki. Film kręcony był pod koniec kwietnia 2008 r. na terenie byłego obozu koncentracyjnego na Majdanku. Pracownicy obozowego muzeum zostali jednak zobowiązani do utrzymania przez następny rok tajemnicy o pobycie tutaj filmowców zza Oceanu. Kate Winslet nie przyjechała do Lublina na zdjęcia, bo nie wymagał tego scenariusz filmu.

Lubelskie plenery wykorzystała także inna międzynarodowa ekipa, która pracowała nad opartym na faktach thrillerem ,,The Aryan Couple” (polski tytuł: ,,Aryjska para”). Wiosną 2004 r. filmowcy kręcili tutaj kilka scen, w których zagrał historyczny budynek Trybunału Koronnego oraz – jako siedziba SS – lubelski zamek.

Wątek holocaustu jest także poruszany w polsko- izraelskim filmie ,,Wiosna 1941″. Lublin tym razem wcielił się w miasto gdzieś na kresach wschodnich z czasów drugiej wojny światowej oraz okresu powojennego (lata 70.). W urokliwych uliczkach Starego Miasta rozgrywały się największe, dramatyczne sceny w filmie związane z wywozem Żydów oraz finałowa scena z udziałem orkiestry symfonicznej Filharmonii Lubelskiej.

[za: polskanafilmowa.pl]