Młodzi odkrywcy, czyli jak korzystać z wiedzy na wakacjach
Ewa Warmuz-Warmuzińska
Cele lekcji
Cel ogólny zajęć:
- Rozwijanie wiedzy z zakresu historii oraz poszerzanie świadomości adresatów zajęć odnośnie możliwościach wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- potrafi podać, do jakich czasów by się przeniósł, gdyby miał taką możliwość;
- potrafi określić, jaki jest jego zdaniem najważniejszy wynalazek wszech czasów;
- potrafi wymienić znanych wynalazców i odkrywców;
- potrafi podać przykłady, jak wykorzystać wiedzę z określonych przedmiotów szkolnych w życiu codziennym;
- potrafi stworzyć nazwy dla nieistniejących urządzeń;
- potrafi dopasować okres historyczny do danej postaci lub wydarzenia;
- potrafi określić, w jakich sytuacjach bohaterowie filmu „Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa” Wiktora Skrzyneckiego wykorzystali wiedzę szkolną;
- potrafi dokonać analizy fragmentu książki „Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa” Rafała Kosika i potrafi narysować wynalazek opisany w tym fragmencie.
Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
1. Uczniowie oglądają film „Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa” W. Skrzyneckiego (102 min).
2. Uczniowie w 5 zdaniach zapisują, w jakie miejsce i w jakie czasy by się przenieśli, gdyby mieli taką możliwość (15 min).
3. Uczniowie podają podczas burzy mózgów jaki jest ich zdaniem najważniejszy wynalazek, bez którego nie mogliby się obejść i uzasadniają swój wybór. Nauczyciel spisuje wszystkie pomysły na tablicy (10 min).
4. Nauczyciel zapisuje na tablicy daty odkryć geograficznych i wynalezienia różnych urządzeń, uczniowie dowiadują się/odkrywają podczas dyskusji, kto jest odkrywcą lub wynalazcą danej rzeczy (10 min).
- Kto odkrył Amerykę w 1492 r.? (Krzysztof Kolumb
- Kto „wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię” w 1543 r.? (Mikołaj Kopernik
- Kto pierwszy opłynął świat dookoła w latach 1519-1521? (Ferdynand Magellan
- Kto wynalazł dynamit w 1867 r.? (Alfred Nobel
- Kto wynalazł żarówkę w 1879 r.? (Thomas Edison
- Kto wynalazł telefon w 1876 r.? (Graham Bell)
- Kto wynalazł szczepionkę przeciwko wściekliźnie w 1885 r.? (Ludwik Pasteur)
5. Uczniowie podają przykłady wykorzystania wiedzy zdobytej podczas lekcji historii, języka angielskiego, języka polskiego, matematyki, wychowania fizycznego, przyrody podczas wakacji i w czasie wolnym od szkoły (10 min).
6. Nauczyciel daje przykłady kilku sytuacji, w których może się przydać wiedza szkolna. Uczniowie dopasowują nazwy przedmiotów nauczania do podanych sytuacji (10 min).
Przykładowe sytuacje:
- Ukąsiła Cię żmija, co robisz? (przyroda).
- Jesteś w obcym kraju i musisz zrobić zakupy (język obcy).
- Musisz zmierzyć odległość pomiędzy hotelem a plażą (matematyka).
- Musisz napisać list do mamy (język polski).
- Musisz narysować mapę skarbów (plastyka).
- Skaleczyłeś się w nogę na łące i musisz użyć liści jakiejś rośliny jako opatrunku (przyroda).
- Dostałeś kieszonkowe na wakacje. Chcesz za 40 zł kupić pamiątki dla rodziny. Musisz obliczyć, ile zostanie Ci pieniędzy na Twoje własne wydatki (matematyka).
- Chcesz wziąć udział w zawodach pływackich nad morzem (wychowanie fizyczne).
- Chcesz wziąć udział w konkursie na najlepszą rzeźbę z piasku (plastyka).
7. Uczniowie, podobnie jak autor książki „Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa” Rafał Kosik, tworzą neologizmy. Nauczyciel podaje im opisy wynalazków, a uczniowie wymyślają ich nowatorskie nazwy i zapisują w zeszytach (15 min).
Przykłady wynalazków:
- Maszyna, która wiąże za Ciebie buty.
- Urządzenie, które zamienia w czekoladę wszystkie zużyte plastikowe butelki.
- Smycz, która sama wyprowadza psa na dwór.
- Cukierek, który zjadasz i od razu masz czyste zęby.
- Zegarek, który pokazuje Ci wynik, jak tylko pomyślisz o jakimś działaniu matematycznym.
8. Nauczyciel prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że są podróżnikami w czasie. Przenoszą się w różne miejsca i spotykają znane osoby. Uczniowie muszą dopasować (podchodząc do tablicy) osoby i miejsca do określonego czasu historycznego (10 min).
FARAON | 1492 r. |
SOKRATES | STAROŻYTNY EGIPT |
CHRZEST POLSKI | 1410 r. |
BITWA POD GRUNWALDEM | STAROŻYTNA GRECJA |
BOLESŁAW CHROBRY | 966 r. |
UCIECZKA MAHOMETA Z MEKKI DO MEDYNY | 1025 r. |
KRZYSZTOF KOLUMB DOCIERA DO AMERYKI | 622 r. |
9. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów podczas lekcji, ich wiedzę i kreatywność podczas wykonywania zadań.
Niniejszy scenariusz zajęć wykorzystywany był także w Interdyscyplinarnym Programie Edukacji Medialnej KinoSzkoła.
Praca domowa
Nauczyciel prosi o wykonanie pracy domowej, sprawdza, jak uważnie uczniowie oglądali film oraz ocenia ich kreatywność na podstawie rysunku, wizualizującego wynalazek z książki „Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa” R. Kosika.
1. Na podstawie filmu „Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa” W. Skrzyneckiego wypisz: wiedzę z jakich przedmiotów szkolnych i w jakich sytuacjach wykorzystywali bohaterowie tego filmu.
2. Po przeczytaniu książki „Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa” R. Kosika wybierz jeden opisany tam wynalazek i narysuj go zgodnie z opisem.
Bibliografia
R. Kosik, „Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa”, Warszawa 2005.