Exit (2006)
Reż. Grzegorz Koncewicz
Danuta Górecka
Opis filmu
W czarno-białym świecie mężczyzna obserwuje w oknie naprzeciw tańczącą dziewczynę, w swoim komputerze tworzy alternatywny świat. http://filmpolski.pl/fp/index.php?film=4222130
Informacje o autorze filmu
Grzegorz Koncewicz (ur. 1971)
Reżyser filmów animowanych, scenarzysta, autor scenografii i projektów graficznych do animacji, absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Zadebiutował filmem „Exit”, który wszedł do pakietu Filmoteki Szkolnej. Pracował przy tworzeniu wielu filmów animowanych i fabularnych jako asystent reżysera oraz kierownik produkcji – przede wszystkim w produkcjach Serafiński Studio Graficzno-Filmowe, z którym związany jest od kilku lat. Był kierownikiem produkcji m.in.: „Inwentorium śladów” braci Quay, „Idei” Marka Serafińskiego, „Wyspy gibbonów” Małgorzaty Bosek. Wcześniej, w 2001 roku, współpracował także przy realizacji „Wyspy R.O.” Jana Lenicy. Koncewicz jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich i ASIFA Poland.
Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć
Film można wykorzystać w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej na zajęciach:
- do dyspozycji wychowawcy,
- języka polskiego,
- wiedzy o kulturze (szkoła ponadgimnazjalna),
- religii,
- pozalekcyjnych (np. prowadzonych przez nauczyciela-bibliotekarza, pedagoga szkolnego).
Tematy do dyskusji
- Wirtualna rzeczywistość – szanse i zagrożenia.
- Pułapki cyberprzestrzeni i wirtualnych światów.
- Dlaczego uciekamy w wirtualne światy?
- Nasze postawy wobec nowoczesnych technologii.
- „Exit” – pochwała kreacyjnych możliwości człowieka czy gorzka diagnoza ludzkiej samotności i słabości?
Pytania
- Jakie światy zostały ukazane w filmie?
- Który z nich jest bardziej przyjazny dla głównego bohatera?
- Dlaczego, Waszym zdaniem, bohater ucieka w świat wirtualny?
- Czy w przekazach medialnych łatwo jest odróżnić fikcję od rzeczywistości? O jakich zagrożeniach opowiada ten film?
- Jakie cechy posiada wirtualny świat? Z jakich elementów bohater filmu tworzy swój wirtualny świat?
- Co się dzieje, gdy pomylimy rzeczywistość ze światem wirtualnym? Jakie to może mieć skutki?
- Czy współczesna technologia może być zagrożeniem dla człowieka? Jaki wpływ ma na nasze życie? Co oferuje nam rzeczywistość wirtualna?
- Co oznacza tytuł filmu?
- Czy bohaterowi uda się wyjść poza krąg własnych wyobrażeń i fantazji? A może pozostanie w wyimaginowanym świecie?
- Do jakich konwencji (fabularnych, gatunkowych) nawiązuje film „Exit”?
Proponowane metody pracy
- pogadanka heurystyczna;
- dyskusja „za i przeciw”, elementy debaty, ocena postawy i wyboru dokonanego przez bohatera filmu (ucieczka od realnego życia) metodą 6 myślowych kapeluszy de Bono;
- działania twórcze – dopowiedzenie dalszego ciągu historii przedstawionej w filmie (np. w formie komiksu), przygotowanie plakatów wyrażających przesłanie filmu, układanie haseł reklamowych zachęcających do mądrego korzystania z nowoczesnych technologii.