ESD (1986)
Reż. Anna Sokołowska
Arkadiusz Walczak, Iwona Kulpa-Szustak, Hanna Wiśniewska
Krótka informacja o filmie
ESD – Eksperymentalny Sygnał Dobra… Czy ideę dobra można pokazać na ekranie? Przekonamy się o tym oglądając film Anny Sokołowskiej na podstawie dwóch powieści Małgorzaty Musierowicz. Doskonała propozycja dla młodszej młodzieży ale i ich rodziców.
Związki z podstawą programową
Język polski
Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela. Wstępne rozpoznanie. Uczeń:
- opisuje odczucia, które budzi w nim dzieło;
- rozpoznaje problematykę utworu.
Analiza. Uczeń:
- znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych; wskazuje przykłady mieszania gatunków;
- uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.
Wartości i wartościowanie. Uczeń:
- ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm–nacjonalizm, tolerancja–nietolerancja, piękno–brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach;
- omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość; dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne;
- dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość.
Teksty kultury. Wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz).
Wychowanie do życia w rodzinie
- Budowa prawidłowych relacji z rodzicami. Konflikt pokoleń; przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów. Odpowiedzialność wszystkich za atmosferę panującą w rodzinie. Rodzina niepełna.
- Rola autorytetów w życiu człowieka.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, burza mózgów, ranking, metoda projektów, praca z fragmentem filmu, elementy dramy, ćwiczenia redakcyjne: recenzja, scenariusz, scenopis, mapa mentalna.
Wybory literackie i filmowe dziewcząt i chłopców. Czy Małgorzata Musierowicz pisze tylko dla dziewcząt?
Analiza i interpretacja dzieła filmowego i literackiego, twórczość Małgorzaty Musierowicz w kinie, np. w zestawieniu z filmem „Kłamczucha” w reż. Anny Sokołowskiej.
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Adaptacja filmowa.
Obraz rodziny – jej charakter i znaczenie w społeczeństwie tradycyjnym i współczesnym, rytuały rodzinne, np. w zestawieniu z filmem „Rodzina człowiecza” w reż. Władysława Ślesickiego.
Wpływ środowiska rodzinnego i rówieśniczego na decyzje i wybory młodych ludzi.
Czy dialog pokoleń jest możliwy, np. w zestawieniu z filmem „Wszystko może się przytrafić” w reż. Marcelego Łozińskiego?
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Uczciwość wobec siebie, odpowiedzialność za innych, np. w nawiązaniu do „Małego Księcia” Antoine’a de Saint-Exupery’ego.
Filmowe wizerunki nastolatek, obraz młodych w kinie – ile prawdy, ile kreacji?, np. w zestawieniu z filmem „Cześć, Tereska” w reż. Roberta Glińskiego.