Noc żywych trupów (1968)
Możliwości percepcyjne widza wczoraj i dziś „Noc żywych trupów” George’a Romero i jej kontynuacje Maciej Dowgiel Kultowe żywe trupy „Gore – to niezwykle krwawa odmiana filmu grozy, której założeniem jest
Możliwości percepcyjne widza wczoraj i dziś „Noc żywych trupów” George’a Romero i jej kontynuacje Maciej Dowgiel Kultowe żywe trupy „Gore – to niezwykle krwawa odmiana filmu grozy, której założeniem jest
„Tajemnica Filomeny” – w poszukiwaniu wyzwalającej prawdy Anna Kołodziejczak Scenariusz filmu został oparty na książce autorstwa znanego brytyjskiego dziennikarza Martina Sixsmitha pod tytułem „The Lost Child of Philomena Lee" (polski
Jazz, awangarda i melancholia: portret Wertera ery twittera „Oh, boy!” w reż. Jana Ole Gerstera Maciej Dowgiel „Dorastaliśmy w przeświadczeniu, że jesteśmy generacją wielkich możliwości, a nasze zadanie polega na
Podwójne wykluczenie – „Nasrine” w reż. Tiny Gharavi Agnieszka Aysen Kaim Co to za kraj, w którym za przejażdżkę z chłopakiem na motorze można trafić do aresztu? W pierwszej scenie filmu nastoletnia
W poszukiwaniu tożsamości – „Papusza” Krzysztofa Krauzego oraz Joanny Kos-Krauze [1] Maciej Dowgiel „Byłam z taboru, teraz jestem znikąd" Papusza, Bronisława Wajs Cygańska wróżba czyli zapowiedź nieuniknionego Narodziny Papuszy naznaczone
Zimnobłękitny odcień transformacji. O ,,Elenie” A. Zwiagincewa Maria Jolanta Szatkowska Kolor Oczywistym jest, że kolor w filmie stanowi element charakteryzujący narrację, rozwój fabuły, postaci. Rzadko jednak zdarza się, by twórcy zaplanowali
W cieniu wojny – „Sokół Maltański” (1941) Johna Hustona Kamila Żyto „Sokół maltański", dziś obraz zaliczany do arcydzieł światowej kinematografii, to pod wieloma względami film wyjątkowy. Jego wejście na ekrany
Polak sam w wielkim mieście – „Stacja Warszawa” Macieja Cuske, Kacpra Lisowskiego, Nenada Mikovica, Mateusza Rakowicza i Tymona Wyciszkiewicza Maciej Dowgiel Miasto niczyje „Mam tak samo jak ty, Miasto moje
Ból istnienia– „La Strada” (1954) Federico Felliniego Katarzyna Mąka-Malatyńska Dramat samotnościGdy na początku lat pięćdziesiątych pod długich perypetiach Federico Fellini znalazł wreszcie producentów, którzy zgodzili się na realizację scenariusza „La Strady", kluczowym problemem
Twarze, maski, kostiumy – Almodovara gra konwencjami Czyli „Skóra, w której żyję” (2012) Pedro Almodovar Elwira Rewińska Filarami tożsamości człowieka są twarz, ciało, pamięć. One go konstytuują, ale też zwodzą,