Strona główna-Analizy filmów

Rodzina Addamsów (1991)

2017-10-28T13:50:29+02:00sobota, 17 czerwca 2017|

Straszą, bawią, oswajają... Rodzina Addamsów w służbie kultury popularnej Maciej Dowgiel Fenomen Addamsów Za Addamsami stoi tajemnica (poliszynela) ponadpokoleniowej popularności. Charakterystyczna dla tej, ale i innych popularnych produkcji, które osiągnęły miano

Powrót (2003)

2017-05-11T00:36:54+02:00czwartek, 11 maja 2017|

Przypowieść o ojcu i synu „Powrót” Andrieja Zwiagincewa   Maciej Dowgiel Film „Powrót" Andrieja Zwagincewa przez wielu krytyków postrzegany jest jako współczesna forma przypowieści nastawionej przede wszystkim na przekazanie pewnych

Nóż w wodzie (1961)

2017-05-11T00:34:19+02:00czwartek, 11 maja 2017|

Rekwizytornia psychoanalizy „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego   Konrad Klejsa Jest rzeczą zastanawiającą, iż „Nóż w wodzie" Romana Polańskiego (1961) – film powszechnie zaliczany do kanonu polskiego kina (i będący

Erratum (2010)

2017-05-11T00:24:18+02:00czwartek, 11 maja 2017|

Realizm i fotogenia „Erratum” Marka Lechkiego   Bartosz Zając Scenariusz do „Erratum", pełnometrażowego debiutu fabularnego Marka Lechkiego, gotowy był już w 2004 roku. Problemy z uzyskaniem budżetu na jego realizację spowodowały, że

Życie Jest Piękne (1997)

2017-05-11T00:21:50+02:00czwartek, 11 maja 2017|

Narracja pamięci „Życie jest piękne” Roberto Benigniego   Anna Miller Obsypany deszczem nagród (m.in. trzema Oskarami, Nagrodą Jury w Cannes oraz Feliksem – Europejską Nagrodą Filmową) film Roberto Benigniego „Życie

Mój Rower (2012)

2019-06-18T14:19:20+02:00czwartek, 11 maja 2017|

Filmowa terapia antyegocentryczna „Mój Rower” Piotra Trzaskalskiego Witold Bobiński W pierwszych chwilach po obejrzeniu filmu najlepiej pamięta się jego zakończenie. To ono jest końcowym akordem dzieła filmowego – zwieńczeniem fabuły, zamknięciem

Shrek (2001)

2017-05-11T00:10:47+02:00czwartek, 11 maja 2017|

Subwersje disnejowskie w filmie animowanym „Shrek” Adrew Adamsona i Vicky Janson Maciej Dowgiel Sub-wersja Pojęcie subwersji w szerokim znaczeniu tego słowa, sprecyzowane zostało przez profesora Grzegorza Dziamskiego, który definiuje je

Pręgi (2004)

2017-05-11T00:07:41+02:00czwartek, 11 maja 2017|

Adlerowska koncepcja człowieka w filmie „Pręgi” Magdaleny Piekorz Maciej Dowgiel „Człowiek nie jest z natury zły, człowiek może najwyżej nie wiedzieć, jak należy czynić, aby być dobrym" [1]. Dzieciństwo –

Pokaż więcej