Pielgrzymka – ucieczka przed sobą czy powrót do swego wnętrza? Rozważania zainspirowane filmem „Droga życia” w reż. Emilio Esteveza

Grażyna Rybicka

Zespół Szkół nr 3 w Płocku, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Płocku

Cele lekcji

Uczeń po zajęciach:

  • zna i rozumie treść filmu „Droga życia”
  • umie ocenić wartość filmu „Droga życia” jako źródła wiedzy o dziedzictwie kultury
  • rozumie motywację ludzi pielgrzymujących do miejsc świętych
  • potrafi odczytywać znaczenie symboli, np. pieczęcie, muszle, rozsypywanie prochów, burza
  • podejmuje refleksje na temat sensu życia
  • zna cechy „kina drogi” jako szczególnego rodzaju filmów

Czas pracy

1 godz. dydaktyczna

Środki dydaktyczne

  • mapa Europy
  • płyta z filmem „Droga życia”
  • kserokopie „listów” bohaterów do uczniów

Formy pracy

  • dyskusja
  • analiza mapy
  • praca z tekstem

Metody pracy

  • dyskusja
  • analiza mapy
  • praca z tekstem

Przebieg lekcji

Wstępne czynności przed projekcją przed projekcją filmu:

1. Odnalezienie na mapie Francji i Hiszpanii szlaku: Saint-Jean-Pied-de-Port we Francji, wąwóz Roncesvalles w Pirenejach, Pampeluna, Burgos, Leon, Santiago de Compostela w Hiszpanii (można poprosić kolegę geografa o pomoc w wykonaniu tego zadania przez uczniów).

2. Rozdanie wszystkim uczniom „listów” (najlepiej w kopercie zaadresowanej imieniem i nazwiskiem ucznia) od czworga głównych bohaterów filmu (przygotowując listy pamiętajmy, aby ¼ klasy otrzymała list od Toma, ¼ klasy od Sarah itd.) z prośbą o przeczytanie przed projekcją (karta pracy).

Przebieg zajęć:

1. Pisemne udzielanie przez każdego z uczniów odpowiedzi na list bohatera.

2. Odczytywanie odpowiedzi i dyskusja o losach czworga pielgrzymów (Toma, Josta, Sarah i Jacka).

3. Próba oceny przez uczniów artystycznych walorów filmu „Droga życia”:

  • Muzyka
  • Plany filmowe
  • Montaż

4. Określenie znaczenia zastosowanych środków wyrazu dla stworzenia klimatu „kina drogi”.

5. Odpowiedź na pytanie zadane w temacie: Pielgrzymka – ucieczka przed sobą czy powrót do swego wnętrza?

Praca domowa

Wyszukaj w Internecie dowody na wzrastanie popularności pielgrzymek.

Załączniki

Karty pracy – listy (do powiększenia, dla uzyskania więcej miejsca na wypowiedź ucznia)

Witaj,

nazywam się Tom Avery. Proszę Cię, bądź ze mną w czasie mojej wędrówki do Santiago de Compostela. Potrzebuję Twojej obecności, choć może się wydawać, że pragnę iść samotnie. Jeśli droga, którą idę, skłoni Ciebie do refleksji, podziel się swoimi myślami. Ty i ja należymy do wielkiej ludzkiej wspólnoty, która szuka nieustannie sensu życia i boi się bólu i rozpaczy.

Będę czekać
Tom

Witaj Tom!











Witaj,

nazywam się Sarah Marie Sinclar. Proszę Cię, bądź ze mną w czasie mojej wędrówki do Santiago de Compostela. Potrzebuję Twojej obecności, choć może się wydawać, że radzę sobie z samotnością. Jeśli droga, którą idę, skłoni Ciebie do refleksji, podziel się swoimi myślami. Ty i ja należymy do wielkiej ludzkiej wspólnoty, która szuka nieustannie sensu życia i boi się bólu i rozpaczy.

Będę czekać
Sarah

Witaj Sarah!











Witaj,

nazywam się Jost Michael DeWitt. Proszę Cię, bądź ze mną w czasie mojej wędrówki do Santiago de Compostela. Potrzebuję Twojej obecności, nie umiem iść samotnie. Jeśli droga, którą idę, skłoni Ciebie do refleksji, podziel się swoimi myślami. Ty i ja należymy do wielkiej ludzkiej wspólnoty, która szuka nieustannie sensu życia i boi się bólu i rozpaczy.

Będę czekać
Jost

Witaj Jost!











Witaj,

nazywam się Jack Emerson Stanton. Proszę Cię, bądź ze mną w czasie mojej wędrówki do Santiago de Compostela. Potrzebuję Twojej obecności, nie chcę iść samotnie. Jeśli droga, którą idę, skłoni Ciebie do refleksji, podziel się swoimi myślami. Ty i ja należymy do wielkiej ludzkiej wspólnoty, która szuka nieustannie sensu życia i boi się bólu i rozpaczy.
Będę czekać
Jack

Witaj Jack!











 

tytuł: „Droga życia”
gatunek: dramat, przygodowy
reżyseria: Emilio Estevez
produkcja: Hiszpania, USA
rok prod.: 2010
Wróć do wyszukiwania