Cześć, Tato (2020)

Reż. Karolina Baranowska

Bogusława Kwiatkowska
(na podstawie: ninateka.pl)

Docelowa grupa odbiorców (etap edukacji): najstarsze klasy szkoły podstawowej, szkoła ponadpodstawowa.
Nazwy przedmiotów (zajęć), na których można wykorzystać film: godzina wychowawcza, wychowanie do życia w rodzinie, etyka.

Opis filmu:

Cześć, Tato to krótki dokument – zapis 3-minutowej rozmowy telefonicznej córki i ojca, obrazującej, jak trudno osobom najbliższym rozmawiać o ważnych sprawach, jak trudno o nie pytać i jeszcze trudniej o nich opowiadać. Rozmowę ojca i córki można uznać za pretekst do refleksji o tym, że wszyscy jesteśmy po obu stronach słuchawki oraz do zastanowienia, jak sami układamy relacje z bliskimi.

Dokument Cześć, Tato zwyciężył w II rundzie konkursu na film robiony w domu „Mistrzowskie wyzwania” zorganizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny. Jurorem i Mistrzem gry w tej rundzie był Paweł Łoziński, który w uzasadnieniu werdyktu powiedział, że to właśnie autorce filmu Cześć, Tato udało się w ciągu 3 minut zaprosić reżysera do swojego świata – nie tylko go zaciekawić, ale i przejąć.

Informacje o autorze filmu:

Karolina Baranowska – socjolożka, antropolożka, absolwentka Szkoły Wajdy w Warszawie oraz Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć:

Ten krótki film można wykorzystać na godzinie wychowawczej, ale też na lekcjach wychowania do życia w rodzinie i etyki.

Pytania/tematy do rozmowy:

  1. Co jest tematem filmu?
  2. Jak ojciec reaguje na pytanie córki i dlaczego tak reaguje?
  3. Jaką postawę przyjmuje ojciec na początku rozmowy, a jaką na końcu?
  4. Co możecie powiedzieć o relacji ojca i córki na podstawie ich rozmowy?
  5. Jak wygląda przestrzeń (widok z okna), która jest „tłem” rozmowy?
  6. Jakie symboliczne znaczenie buduje warstwa wizualna filmu?
  7. Jak można zinterpretować ostatni fragment filmu, w którym oglądamy twarz autorki?
  8. O co, waszym zdaniem, tak naprawdę pyta córka? Czy są jakieś ukryte intencje w jej pytaniu?
  9. Jakie znaczenie miała ta rozmowa dla córki, a jakie dla ojca?
  10. O co wy chcielibyście zapytać swoich rodziców?
  11. Jakie pytania chcielibyście usłyszeć od swoich rodziców?

Proponowane metody pracy:

  1. Rozmowa na powyższe tematy.
  2. Gdybyś wiedział(a), że świat skończy się za 3 minuty, to co byś mi powiedział(a)? – wywiad z członkiem rodziny, koleżanką/ kolegą, przyjacielem (może być zrealizowany w formie krótkich filmów).
  3. Co jest najważniejsze w rodzinie? – piramida priorytetów.
  4. Relacje nastolatków z rodzicami – metaplan.
  5. Trzy minuty o moim świecie – projekt, w ramach którego w analogicznej formie (jak w filmie Cześć, Tato), uczniowie opowiedzą o ważnym dla siebie fragmencie rzeczywistości.
tytuł: Cześć, Tato
rodzaj/gatunek: krótkometrażowy, dokument, etiuda
reżyseria: Karolina Baranowska
zdjęcia: Dominik Radecki
produkcja: Polska
rok prod.: 2020
czas trwania: 3′
dostępność filmu z legalnych źródeł: Cześć, Tato
Wróć do wyszukiwania