Cześć, Tato (2020)
Reż. Karolina Baranowska
Bogusława Kwiatkowska
(na podstawie: ninateka.pl)
Docelowa grupa odbiorców (etap edukacji): najstarsze klasy szkoły podstawowej, szkoła ponadpodstawowa.
Nazwy przedmiotów (zajęć), na których można wykorzystać film: godzina wychowawcza, wychowanie do życia w rodzinie, etyka.
Opis filmu:
Cześć, Tato to krótki dokument – zapis 3-minutowej rozmowy telefonicznej córki i ojca, obrazującej, jak trudno osobom najbliższym rozmawiać o ważnych sprawach, jak trudno o nie pytać i jeszcze trudniej o nich opowiadać. Rozmowę ojca i córki można uznać za pretekst do refleksji o tym, że wszyscy jesteśmy po obu stronach słuchawki oraz do zastanowienia, jak sami układamy relacje z bliskimi.
Dokument Cześć, Tato zwyciężył w II rundzie konkursu na film robiony w domu „Mistrzowskie wyzwania” zorganizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny. Jurorem i Mistrzem gry w tej rundzie był Paweł Łoziński, który w uzasadnieniu werdyktu powiedział, że to właśnie autorce filmu Cześć, Tato udało się w ciągu 3 minut zaprosić reżysera do swojego świata – nie tylko go zaciekawić, ale i przejąć.
Informacje o autorze filmu:
Karolina Baranowska – socjolożka, antropolożka, absolwentka Szkoły Wajdy w Warszawie oraz Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć:
Ten krótki film można wykorzystać na godzinie wychowawczej, ale też na lekcjach wychowania do życia w rodzinie i etyki.
Pytania/tematy do rozmowy:
- Co jest tematem filmu?
- Jak ojciec reaguje na pytanie córki i dlaczego tak reaguje?
- Jaką postawę przyjmuje ojciec na początku rozmowy, a jaką na końcu?
- Co możecie powiedzieć o relacji ojca i córki na podstawie ich rozmowy?
- Jak wygląda przestrzeń (widok z okna), która jest „tłem” rozmowy?
- Jakie symboliczne znaczenie buduje warstwa wizualna filmu?
- Jak można zinterpretować ostatni fragment filmu, w którym oglądamy twarz autorki?
- O co, waszym zdaniem, tak naprawdę pyta córka? Czy są jakieś ukryte intencje w jej pytaniu?
- Jakie znaczenie miała ta rozmowa dla córki, a jakie dla ojca?
- O co wy chcielibyście zapytać swoich rodziców?
- Jakie pytania chcielibyście usłyszeć od swoich rodziców?
Proponowane metody pracy:
- Rozmowa na powyższe tematy.
- Gdybyś wiedział(a), że świat skończy się za 3 minuty, to co byś mi powiedział(a)? – wywiad z członkiem rodziny, koleżanką/ kolegą, przyjacielem (może być zrealizowany w formie krótkich filmów).
- Co jest najważniejsze w rodzinie? – piramida priorytetów.
- Relacje nastolatków z rodzicami – metaplan.
- Trzy minuty o moim świecie – projekt, w ramach którego w analogicznej formie (jak w filmie Cześć, Tato), uczniowie opowiedzą o ważnym dla siebie fragmencie rzeczywistości.