Cokolwiek się zdarzy,
kocham was
(2020)

Reż. Will McCormack i Michael Govier

Anna Ryłek

Docelowa grupa odbiorców (etap edukacji): klasy VII-VIII szkoły podstawowej, szkoła ponadpodstawowa.
Nazwy przedmiotów (zajęć), na których można wykorzystać film: godzina wychowawcza, etyka, religia.

Opis filmu:

W ciągu zaledwie 12 minut opowiedziana została poruszająca historia rodziny dotkniętej utratą dziecka. Śledzimy poszczególne etapy przeżywania żałoby – emocje, postawy i zachowania wobec straty najbliższej osoby: groźbę rozpadu małżeństwa, samotność przeżywania bólu, rozmaite odcienie cierpienia jako uniwersalnego i egzystencjalnego doświadczenia. Bohaterami animacji są rodzice opłakujący śmierć córki – ofiary bezsensowej strzelaniny w jej szkole.

Film Willa McCormacka i Michaela Goviera przywołuje też obrazy szczęśliwej przeszłości – dzieciństwa i dorastania dziewczynki: jej wspólnych zabaw z rodzicami, zainteresowania footballem, świętowania 10. urodzin, pierwszego pocałunku. Obraz normalności i zwykłego szczęścia niweczy jednak tragiczne wydarzenie w szkole.

Autorzy filmu doprawiają jednak ten obraz sporą dozą nadziei. Ostatecznie smutek i ból zostają złagodzone przez wzajemną troskę, czułość, odpowiedzialność. Ratunek zbolałym rodzicom pogrążonym w żałobie niosą przeżyte przez nich wspólnie doświadczenia rodzicielstwa, zachowane w pamięci wspomnienia. Nie bez znaczenia dla fabuły filmu są tytułowe słowa napisane przez dziewczynkę w ostatnim SMS-ie do rodziców: „Cokolwiek się zdarzy, kocham was”.

Informacje o autorach filmu:

Will McCormack to urodzony w 1974 r. amerykański aktor i producent telewizyjny. Wspólnie z Rashidą Jones współscenarzysta Toy Story 4. Grał w wielu amerykańskich filmach i serialach telewizyjnych, ale i spektaklach teatralnych.

Michael Govier – amerykański aktor, scenarzysta, producent filmowy.

Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć:

Film warto wykorzystać w pracy z uczniami ostatnich klas szkoły podstawowej i młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych.

Przedmioty: godzina wychowawcza, etyka, religia.

Tematy/pytania do dyskusji:

1. Nienawiść, przemoc i ich ofiary.

a) Kto, oprócz dzieci zabitych w masakrze, stał się ofiarą szkolnej strzelaniny?
b) Jakie są bezpośrednie i wtórne konsekwencje nienawiści i przemocy?

2. Przeżywanie żałoby.

a) Jakie zachowania, postawy wobec utraty najbliższej osoby ukazuje film?
b) Jakie są etapy doświadczania żałoby?
c) Jakie niebezpieczeństwa, zagrożenia niesie ze sobą ten stan?
d) Jaki wpływ ma żałoba na przeżywających ją ludzi?
e) Jak zachowywać się wobec ludzi w żałobie? W jaki sposób im pomóc?

3. Rodzina i więzi ją łączące.

a) W jaki sposób buduje się rodzinne więzi? Jakie doświadczenia w tym pomagają?
b) Jak tragiczne wydarzenie dotykające jednego z członków rodziny wpływa na resztę?
c) Jak pokazane jest rodzicielstwo?
d) Co scala rodzinę? Co może ją zniszczyć?

4. Wartości filmów krótkometrażowych i animowanych.

a) Czy i w jaki sposób udało się twórcom przenieść ładunek emocjonalny i treściowy poruszanych problemów?
b) W jakiej mierze specyfika filmu animowanego pomogła, a w jakiej przeszkodziła w przekazie?

Proponowane metody pracy:

  1. Pogadanka/dyskusja na każdy z zaproponowanych bloków tematycznych.
  2. Praca z plakatem/realizacja klipu filmowego. Zaproponujcie kampanię reklamową poruszającą problem konsekwencji nienawiści i przemocy. Możecie zastosować pomysły twórców filmu, np. graficzne.
  3. Praca z plakatem. Stwórzcie swoją wersję plakatu do obejrzanego dzieła.
  4. Metoda Lego Logos – używając klocków lego, zbudujcie model idealnej rodziny. Młodzież pracuje indywidualnie lub w małych grupach. Nie porozumiewa się ze sobą. Po skończonej pracy, grupy wzajemnie interpretują swoje konstrukcje z klocków, po czym ich autorzy ujawniają znaczenie/symbolikę rozwiązań.
  5. Licytacja kadrów/scen filmowej animacji, które, zdaniem uczniów, okazały się najbardziej nośne emocjonalnie, najmocniej wzruszyły, będą najdłużej zapamiętane.

Najtrudniejszym elementem lekcji jest zmierzenie się z problem żałoby. W szkole bardzo rzadko nauczyciele podejmują ten temat, obawiając się swojej niekompetencji. Tymczasem z młodzieżą, a nawet dziećmi, należy podejmować trudne zagadnienia. Proponuję rozpocząć temat od pogadanki, która ujawni, czy klasa ma potrzebę rozmowy o żałobie. Można zaaranżować lekcję, rozpoczynając od pytania: Jak rozumiecie żałobę? W jaki sposób w naszej kulturze się ją odbywa? Jaka jest rola znajomych i przyjaciół w procesie przechodzenia przez to doświadczenie? Jeśli ktoś doświadczył straty i ma wolę/potrzebę podzielenia się swoimi odczuciami, niech powie, co go irytowało w reakcjach innych, czego od innych oczekiwał.

Bibliografia:

Przemysław Dobrzyński, Krótkometrażowa produkcja Netflixa „Jakby coś, kocham was”, to miniarcydzieło animacji, które złamie wam serce, dostęp: https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2020/11/20/jakby-cos-kocham-was-netflix-recenzja/
(27.12.2010)

Notki o filmie na stronie WIKIPEDII https://en.wikipedia.org/wiki/If_Anything_Happens_I_Love_You
Oficjalna strona filmu https://ifanythinghappensiloveyou.com/

tytuł: If anything happens I love you/ Cokolwiek się zdarzy, kocham was
rodzaj/gatunek: animacja krótkometrażowa
scenariusz i reżyseria: Will McCormack i Michael Govier
produkcja: USA
rok prod.: 2020
czas trwania: 12’53”
dostępność filmu z legalnych źródeł: Netflix
Wróć do wyszukiwania