Casablanca (1942)
Reż. Michael Curtiz
Arkadiusz Walczak, Iwona Kulpa-Szustak, Hanna Wiśniewska
Krótka informacja o filmie
Film legenda. Ingrid Bergman i Humphrey Bogart w najsłynniejszym melodramacie wszechczasów w reżyserii mistrza gatunku Michaela Curtiza. To właśnie to dzieło Umberto Eco wskazuje jako najbardziej charakterystyczny film kultowy: stworzony żeby go wielokrotnie oglądać, cytować… a nawet uczyć się go „na pamięć”. Warto wraz z uczniami odwiedzić Casablancę!
Związki z podstawą programową
Gimnazjum
Język polski
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:
- odbiera komunikaty nadawane za pomocą przekazów audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie.
- samodzielnie dociera do informacji – w książkach, prasie, mediach elektronicznych.
Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
- opisuje uczucia, które budzi w nim dzieło
- rozpoznaje problematykę utworu
- przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi, w takim porządku, w jakim występują w tekście kultury
- znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej, np. filmach, komiksach, piosenkach, nawiązania do tradycyjnych wątków literackich
- i kulturowych; wskazuje przykłady mieszania gatunków
- uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.
Interpretacja. Uczeń:
- przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją;
- uwzględnia w interpretacji potrzebne konteksty, np. historyczny.
Wartości i wartościowanie. Uczeń:
- ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach.
- omawia podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość, dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne
- dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość.
Tworzenie wypowiedzi. Mówienie i pisanie. Uczeń:
- tworzy spójne wypowiedzi ustne oraz pisemne – charakterystyka postaci filmowych, sprawozdanie z filmu, rozprawka.
- uczestniczy w dyskusji, uzasadnia swoje zdanie, przyjmuje poglądy innych lub polemizuje z nimi
- stosuje zasady etykiety językowej.
Szkoły ponadgimnazjalne
Język polski:
Uczeń:
- czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole (zakres rozszerzony)
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki (zakres podstawowy)
- wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (literackie, historyczne, filozoficzne, kulturowe) – zakres podstawowy
- konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.
Wiedza o kulturze
Osiąganie celów kształcenia z wiedzy o kulturze i odnoszących się do nich wymagań szczegółowych. Uczeń:
- zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, film)
- wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną) analizuje film lub spektakl teatralny posługując się podstawowymi pojęciami z zakresu właściwej dziedziny sztuki;
- wypowiada się na temat dzieła sztuki ,używając pojęć zarówno swoistych dla poszczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium)
- dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno-historyczną i obyczajami epoki, w której powstało.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Klasyka. To trzeba znać!
Praca z tekstem literackim i filmowym, burza mózgów, dyskusja, karta pracy, metoda projektu – historia melodramatu, tworzenie recenzji, kapelusze Bono.
Melodramat jako gatunek filmowy.
Pojęcie filmu kultowego.
Wpływ kreacji Ricka z filmu „Casablanca” na kreacje bohatera kultury masowej, typ gwiazdy kina – „człowiek bogartowski”.
Bohater byroniczny w literaturze romantycznej a Rick z filmu „Casablanca” – „loser” (człowiek przegrany, o tajemniczej biografii, skazany na klęskę, w średnim wieku, świadomy konieczności walki i ceny, którą przyjdzie mu zapłacić).
Kontekst historyczny melodramatu wszechczasów – elementy propagandowe i ich funkcja w filmie.
Różne postawy człowieka w sytuacji zagrożenia i wojny na przykładzie bohaterów „Casablanki” i „Dżumy” Alberta Camusa.
Od teatru XVIII wieku do filmu i literatury popularnej – historia melodramatu.
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Klasyczna fabuła i muzyka filmu „Casablanca” jako źródło inspiracji dla późniejszych twórców kina, np. Woody’ego Allena „Zagraj to jeszcze raz, Sam”; Sydneya Pollaca „Hawana” – intertekstualność w kulturze współczesnej.
Kontynuacja konwencji miłości romantycznej w klasycznym melodramacie i współczesnej komedii romantycznej.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Człowiek w sytuacji wyboru między miłością a honorem i obowiązkiem, np. w zestawieniu z filmem „Jak być kochaną” w reż. Wojciecha Jerzego Hasa.
Motyw miłości w literaturze i filmie – w kontekście „Romea i Julii” lub Hamleta Wiliama Szekspira.
Motyw miasta zamkniętego w filmie „Casablanca” i w literaturze, w kontekście lektury np. Troja – „Iliada” Homera, Oran – „Dżuma” Alberta Camusa;