Bracia Karamazow (2008)
Reż. Petr Zelenka
Arkadiusz Walczak, Iwona Kulpa-Szustak, Hanna Wiśniewska
Krótka informacja o filmie
Czescy aktorzy w nowohuckich realiach wystawiają sztukę rosyjskiego pisarza. A wszystko to, co na scenie i poza nią, pod czujnym okiem Petera Zelenki rejestruje kamera tworząc przejmujący obraz zła o charakterze ponadnarodowym.
Związki z podstawą programową
Język polski
Uczeń:
- odczytuje sens całego tekstu oraz wydzielonych przez siebie fragmentów; potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości (zakres podstawowy);
- czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych
- w szkole (zakres rozszerzony);
- szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych
- i elektronicznych, w tym Internetu) (zp);
- wskazuje w czytanych tekstach oraz wypowiedziach mówionych stylizację, rozróżnia jej rodzaje (archaizację, dialektyzację, kolokwializację) i określa funkcje (zp)
- Dostrzega związek języka z obrazem świata (zakres rozszerzony);
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki (zp);
- określa problematykę utworu (zp);
- wykorzystuje do interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa-klucze, wyznaczniki interpretacji (zp)
- wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne) (zp);
- konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi;
- dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne (zp);
- dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów.
Film może być omawiany jako kontekst do obowiązujących lektur: Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara”, „Łagodna”.
Wiedza o kulturze
Uczeń:
- zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi;
- wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną);
- analizuje film lub analizuje spektakl teatralny, posługując się podstawowymi pojęciami z zakresu właściwej dziedziny sztuki;
- wypowiada się na temat dzieła sztuki używając pojęć zarówno swoistych dla poszczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium);
- dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno-historyczną i obyczajami epoki, w której powstało.
Etyka
- Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
- Wymiar moralny życia człowieka. Zdolność rozpoznawania wartości i powszechne dążenie do dobra. Świadomość moralna. Rola sumienia w prawidłowym rozwoju wewnętrznym.
- Sądy i oceny moralne. Przykłady patologii w zakresie świadomości moralnej. Problem manipulacji. Obecność dobra i zła we współczesnej kulturze.
Wychowanie do życia w rodzinie
- Wartości i pojęcia związane z płciowością człowieka: męskość, kobiecość, miłość, rodzina, rodzicielstwo. Znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości i budowaniu emocjonalnych więzi. Role kobiet i mężczyzn a panujące stereotypy.
- Małżeństwo: jego fazy; trudności i konflikty oraz sposoby ich rozwiązywania; wartość małżeństwa. Macierzyństwo i ojcostwo.
- Przygotowanie do ról rodzicielskich. Adopcja. Bezdzietność
- Funkcje rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dzieci w rodzinie. Znaczenie prawidłowych postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka. Samotne rodzicielstwo.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, burza mózgów, metoda projektów (temat: adaptacja filmowa) analiza i interpretacja działa filmowego i literackiego, praca z fragmentem filmu, elementy dramy, ćwiczenia redakcyjne: recenzja, scenariusz, scenopis.
Wyjątkowo pesymistyczna wymowa filmu, dlatego film adresowany jest do ucznia – widza świadomego i przygotowanego do odbioru dzieła filmowego. Zalecane zestawienie filmu z tekstem kultury o wydźwięku pozytywnym.
Temat rodziny w literaturze i sztuce – zestawienie rodziny Karamazowów
z obrazem rodziny w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza.
Problem istnienia zła w świecie – różne koncepcje filozoficzne.
Wizerunek człowieka w prozie Fiodora Dostojewskiego („Łagodna”, „Zbrodnia i kara”) i w filmie Petra Zelenki „Bracia Karamazow”.
Postać kobiety w literaturze. Wizerunek kobiet w prozie Fiodora Dostojewskiego (tytułowa bohaterka „Łagodnej”, Sonia, Dunia ze „Zbrodni i kary”, Katierina Iwanowna, Gruszeńka z „Braci Karamazow”).
Motyw diabła w literaturze – „Faust” Johanna Wolfganga von Goethego, „Biesy”, „Bracia Karamazow” Fiodora Dostojewskiego, „Doktor Faustus” Tomasz Mana „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa. Funkcje tego motywu.
Wizja piekła w Boskiej komedii Dantego i piekła Rosji ukazanego w utworach Dostojewskiego.
Zagadnienia związane z konstrukcją dzieła filmowego
Adaptacja powieści Fiodora Dostojewskiego „Bracia Karamazow”.
Scenografia – przestrzeń huty korespondująca z treścią wydarzeń rozgrywających się na scenie.
Rola kostiumu i rekwizytu w kreacji postaci.
Dwie przestrzenie – teatralna i realna przenikające się stopniowo.
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Antropologiczna antynomia pragnienia wolności i potrzeby etyczności widoczna w postawach braci Karamazow.
Ateizm Iwana i wiara w Boga Aloszy Karamazowów te postawy można zderzyć z wierszem Tadeusza Różewicza „Bez”.
Racje rozumu i wiary – polemika Iwana z Aloszą w zestawieniu z polemiką klasyków z romantykami.
Związki z Biblią filmu „Bracia Karamazow” – grzech pierworodny, trzysta tysięcy rubli jako odpowiednik trzydziestu srebrników, rozmowa Iwana z Aloszą, Wielki Inkwizytor – kuszenie Chrystusa na pustyni.
Szacunek wobec autorytetów – Zbigniew Herbert „Przesłanie pana Cogito” w zestawieniu z opluciem ikony, w filmie zdjęcie papieża, sacrum i profanum we współczesnej kulturze.
Relatywizm etyczny.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Ojcobójstwo w kulturze – Biblia – mitologia – Edyp zabija Lajosa Sofokles „Król Edyp”. Smierdiakow zabija ojca – Fiodora Karamazowa.
Katastrofizm w kulturze: Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia”, katastrofizm „Szewców” Stanisława Ignacego Witkiewicza, katastrofizm poezji Józefa Czechowicza, katastrofizm pokoleniowy – „Z głową na karabinie” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz katastrofizm zaprezentowany w prozie i adaptacji filmowej prozy Dostojewskiego.