,,Billy Elliot” jako film o…
Marzanna Kołodziej
Cele lekcji
Podczas zajęć uczeń:
- doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
- doskonali umiejętność spoglądania na problem z wielu różnych punktów widzenia
- rozwiązuje problem w twórczy sposób
- uczy się prezentować swoje stanowisko
- doskonali umiejętność dyskutowania
- ćwiczy umiejętność oddzielania faktów od uczuć
- współpracuje w grupie
Czas pracy2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Krótka informacja na temat filmu i reżysera (reżyser Stephen Daldry – to jeden z najbardziej znanych filmowców z Wielkiej Brytanii. Rozgłos przyniósł mu film ,,Billy Elliot”, za który został nagrodzony i nominowany do Oskara. Kolejne filmy również przyniosły nominacje do Oskara – ,,Godziny”(2002 r.), ,,Lektor”(2008 r.)
Podział klasy na 5 zespołów. Zapoznanie uczniów z celami lekcji. Omówienie głównych założeń metody 6 myślowych kapeluszy. (Metoda de Bono wykorzystywana jest przy rozwiązywaniu trudnych problemów, służy ukierunkowaniu dyskusji).
Przydział zadań dla każdej grupy. Czas wykonania zadań ok. 20 min.
Grupa I otrzymuje BIAŁY KAPELUSZ, który symbolizuje dystans, obiektywizm, fakty.
Polecenie – Włóżcie biały kapelusz. Pamiętajcie, że interesują Was tylko fakty.
Zadania szczegółowe:
- przedstawcie fabułę filmu;
- określcie czas trwania akcji;
- zaprezentujcie głównych bohaterów.
Wszystkie uwagi zapiszcie na arkuszu papieru. W czasie prezentacji możecie posłużyć się wybranymi fragmentami filmu.
Grupa II otrzymuje CZERWONY KAPELUSZ, który odwołuje się do uczuć, emocji.
Polecenie – Włóżcie czerwony kapelusz. Pamiętajcie, że interesują Was tylko emocje.
Zadania szczegółowe:
- przedstawcie uczucia, jakie łączą Billy’ego z ojcem;
- napiszcie, jaki jest emocjonalny stosunek Billy’ego do brata, do pani Wilkinson;
- napiszcie, jaki jest Wasz emocjonalny stosunek do głównych bohaterów.
Wszystkie uwagi zapiszcie na arkuszu papieru. W czasie prezentacji możecie posłużyć się wybranymi fragmentami filmu.
Grupa III – otrzymuje ŻÓŁTY KAPELUSZ, który symbolizuje nadzieję, optymizm.
Polecenie – Włóżcie żółty kapelusz. Pamiętajcie, że patrzycie na świat przez ,,różowe okulary”.
Zadania szczegółowe:
- odwołajcie się do całego filmu, ale uwagę skoncentrujcie tylko na tych jego treściach, które pozwalają sądzić, że rodzina jest wartością najwyższą,
- napiszcie czy Billemu udało się zrealizować swoje marzenia;
- wybierzcie sceny z filmu, które przekonują, że więzi łączące Billego z ojcem są budujące.
Wszystkie uwagi zapiszcie na arkuszu papieru. W czasie prezentacji możecie posłużyć się wybranymi fragmentami filmu.
Grupa IV – otrzymuje CZARNY KAPELUSZ, który symbolizuje pesymizm, surowy osąd.
Polecenie – Włóżcie czarny kapelusz. Pamiętajcie, że jesteście teraz surowymi sędziami w czarnych togach.
Zadania szczegółowe:
- przywołajcie sceny z filmu, które ukazują destrukcyjny wpływ ojca na rozwój psychofizyczny Billego;
- ukażcie negatywny charakter więzi łączących Billego z innymi bohaterami;
- przedstawcie negatywny wpływ warunków ekonomiczno-społecznych na życie Billy’ego.
Wszystkie uwagi zapiszcie na arkuszu papieru W czasie prezentacji możecie posłużyć się wybranymi fragmentami filmu.
Grupa V – otrzymuje ZIELONY KAPELUSZ, który symbolizuje kreatywność, nowe koncepcje i rozwiązania.
Polecenie – Włóżcie kapelusz zielony. Pamiętajcie, że jesteście zespołem ludzi twórczych i pomysłowych.
Zadania szczegółowe:
- jak, Waszym zdaniem, układały się relacje Billy’ego z ojcem, bratem i panią Wilkinson po rozpoczęciu nauki w Królewskiej Akademii Tańca;
- zastanówcie się jak potoczyłyby się losy Billy’ego, gdyby przypadkowo nie trafił na zajęcia z panią Wilkinson;
- przedstawcie kilka możliwych zakończeń filmu;
Wszystkie uwagi zapiszcie na arkuszu papieru.
Prezentacja.
Liderzy grup prezentują wyniki pracy zespołu. (około 5 minut)
Nauczyciel zakłada KAPELUSZ NIEBIESKI, który oznacza kontrolowanie, monitorowanie działań uczniów. Po wysłuchaniu prezentacji zadaje pytania – Jakie problemy zostały ukazane w filmie? O czym film opowiada?
Polecenie – Zapiszcie odpowiedź na kartce i przypnijcie do tablicy.
Proponowane odpowiedzi.
Film opowiada o:
- marzeniach i ich spełnieniu;
- trudnej drodze poznawania siebie;
- relacjach między ojcem a synem;
- relacjach między braćmi;
- rodzinie;
- sytuacji górników w latach osiemdziesiątych XX w. w Anglii;
Nauczyciel nie komentuje zapisów. Zadaje pytanie – Która z odpowiedzi wydaje się Wam najtrafniejsza?
Krótka dyskusja uzasadniająca odpowiedź. Nauczyciel dopisuje temat lekcji i prosi o zapisanie wybranego sformułowania do zeszytów. Ocenia udział uczniów w lekcji i zadaje pracę domową
Praca domowa
W formie pisemnej uzasadnij słuszność sformułowania tematu.