Analizy retro
Eseje poświęcone polskiemu kinu międzywojennemu.
Przed intronizacją. Twórczość Aleksandra Forda w latach 30.
Przed intronizacją. Twórczość Aleksandra Forda w latach 30. Jarosław Grzechowiak Aleksander Ford (1908–1980) znany jest przede wszystkim jako twórca filmu Krzyżacy (1960) – ekranizacji powieści Henryka Sienkiewicza, produkcji zrealizowanej
Specyficzne cechy czołówek przedwojennych polskich filmów
Specyficzne cechy czołówek przedwojennych polskich filmów Jarosław Grzechowiak Czołówka – czyli, cytując definicję z Encyklopedii kina – „fragment filmu zawierający tytuł oraz informacje o twórcach – nazwę wytwórni, nazwiska:
Trudne życie tancerek baletowych. Strachy (1938) Eugeniusza Cękalskiego i Karola Szołowskiego
Trudne życie tancerek baletowych. Strachy (1938) Eugeniusza Cękalskiego i Karola Szołowskiego Jarosław Grzechowiak „(…) ważniejsze są dla nas osiągnięcia praktyczne. Walka z brukowością i tandetnością filmów. Kształcenie widza. Wreszcie
„Stop! Koniec zdjęć!”, czyli filmy, których realizację przerwała II wojna światowa
„Stop! Koniec zdjęć!”, czyli filmy, których realizację przerwała II wojna światowa Jarosław Grzechowiak „Operator Roman Banach, członek ekipy filmowej Dowództwa Obrony Warszawy zatrzymał się z kamerą przy placu Trzech
Graj, piękny Cyganie
Graj, piękny Cyganie albo raczej tańcz, dzika Cyganko, czyli obraz Romów w polskim filmie fabularnym okresu międzywojennego Arkadiusz Walczak Na początek trochę historii Romowie są od sześciuset lat stałym
Bracia Moskale – obraz Rosjan w polskim kinie międzywojennym
Bracia Moskale – obraz Rosjan w polskim kinie międzywojennym Arkadiusz Walczak Początki polskiej kinematografii na przełomie XIX i XX w. nierozerwalnie związane były z początkami kinematografii rosyjskiej. W tym