Bo w życiu najważniejsze jest… życie, a w jej życiu „snuł się ból”. Amy (2015) — dokumentalny dziennik filmowy o Amy Winehouse
Mariusz Widawski
Zespół Szkół Publicznych w Woli Rzędzińskiej
Adresat zajęć: uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej.
Rodzaj zajęć: wiedza o kulturze.
Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji filmu dokumentalnego.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wskazuje oraz poddaje analizie i interpretacji składniki świata przedstawionego dokumentu filmowego;
- nabywa, pogłębia i doskonali umiejętności ukierunkowanej pracy z tekstem filmowym;
- analizuje wypowiedzi bohaterów filmu dokumentalnego i na ich podstawie dokonuje oceny faktów i zdarzeń przedstawionych w filmie, a odnoszących się do innych filmowych postaci;
- dostrzega wymiar informacyjny dokumentu filmowego, mając świadomość artystycznej kreacji rzeczywistości w nim przedstawionej.
Metody pracy: burza mózgów, pogadanka, rozmowa/dyskusja ukierunkowana, praca twórcza, praca z filmem.
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach eksperckich, praca zbiorowa.
Środki i materiały dydaktyczne: karty pracy z filmem.
Słowa kluczowe: Amy Winehouse, diegeza, muzyka, artystka, sława, kariera.
Czas trwania: dwie godziny lekcyjne + projekcja filmu.
Przebieg zajęć:
Motto zajęć:
„Zwolnij, jesteś zbyt ważna. Nauczysz się żyć, tylko jeśli będziesz żyła wystarczająco długo”.
Tony Bennett
Spotkanie pierwsze
Przed projekcją filmu Amy. Przygotowanie do świadomego, kompetentnego i ukierunkowanego odbioru dokumentu filmowego.
1.Nauczyciel odtwarza wybrany przez siebie utwór muzyczny w wykonaniu Amy Winehouse (może to być piosenka pt. Rehab), a następnie prosi uczniów o podzielenie się (w wypowiedziach ustnych) informacjami/refleksjami/emocjami, do wywołania których impulsem była wysłuchana kompozycja muzyczna.
2. Prowadzący porządkuje wypowiedzi uczniów według trzech komponentów treściowych:
- informacje o wykonawczyni piosenki i samej piosence,
- refleksje dotyczące artystki i wysłuchanego utworu,
- uczucia/emocje, jakie wzbudziła Amy i zaśpiewany przez nią song.
3. Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach edukacyjnych będą uczestniczyli w projekcie filmowo-muzycznym zainspirowanym oscarowym dokumentem muzycznym poświęconym życiu Amy Winehouse i jej karierze artystycznej (projekt będzie miał formę tryptyku merytoryczno-metodycznego, którego pierwszą część stanowić będzie przygotowanie do odbioru wspomnianego filmu; część druga to jego projekcja; natomiast część ostatnia będzie poświęcona ukierunkowanej analizie i interpretacji dokumentu filmowego Amy).
4. Prowadzący zapisuje na tablicy hasło: „Zaczynamy od biografii Amy” i odwołuje się do informacji biograficznych o bohaterce filmu, jakie uczniowie w fazie początkowej lekcji wymienili, a następnie poleca uczniom, aby pracując w grupach/parach, zapoznali się ze wskazanymi przez nauczyciela źródłami wiedzy o artystce i na ich podstawie opracowali jej faktograficzną biografię[1] w formie CV.
Ciekawym, jeśli chodzi o formę przekazu, dopełnieniem tej części lekcji może się okazać wykorzystanie wybranych audycji radiowych z cyklu poświęconego Amy, opracowanych w Polskim Radiu[2].
5. Przedstawiciele zespołów uczniowskich prezentują przygotowane biografie piosenkarki. Nauczyciel, dokonując podsumowania tej części lekcji, prosi uczniów, aby dokończyli frazę: „Amy Winehouse to…, gdyż…”.
6. Nauczyciel podaje uczniom podstawowe informacje o dokumencie filmowym w reżyserii Asifa Kapadii, przedstawiając dossier filmu Amy. Następnie dzieli uczniów na grupy eksperckie, których zadaniem będzie — w trakcie oglądania filmu — zwrócenie uwagi na zagadnienie przydzielone im do opracowania.
Zagadnienia: Proces „stawania się gwiazdą”. Jej muzyka/jej piosenki: tematy i formy. Jej życie: filmowa faktografia biografii. Jej życie osobiste: filozofia istnienia/natura/psyche/marzenia. W lustrze innych — inni o niej. W lustrze siebie — ona o sobie. Ona sama o swej rodzinie. Rodzina o niej. Sama o swej muzyce. Inni o jej muzyce. Filmowy dziennik — kalendarz życia artystki. Ona i jej miłości. Zależności i uzależnienia — symptomy/przebieg/skutki. Forma filmowego dokumentu — narracja/konstrukcja/formuła.
Spotkanie drugie
Projekcja filmu Amy.
Spotkanie trzecie
Po projekcji filmu Amy. Rozmowa o filmie. Analiza i interpretacja zawartości znaczeniowej filmowego świata. Pytania. Dyskusja. Refleksje. Wnioski. Syntezy.
1.Nauczyciel inicjuje rozmowę o filmie, pytając uczniów o recepcję filmu z emocjonalnej i refleksyjnej perspektywy odbiorczej. Zapisuje na tablicy frazy:
- Ja o filmie.
- Ja wobec filmu.
2. Prowadzący inicjuje rozmowę ukierunkowaną na percepcję przez uczniów świata przedstawionego w filmowym dokumencie, prosząc o konkretyzację informacji dotyczących jego: czasoprzestrzeni, bohaterów, zdarzeń egzemplifikujących proces rozwoju kariery artystycznej tytułowej bohaterki filmu, formy dokumentu, a także jego tematyki/problematyki.
3. Uczniowie, pracując w zespołach, wypełniają kartę pracy z filmem (ZAŁĄCZNIK NR 1) i przedstawiają na forum klasy opracowane zagadnienia.
4. Nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w grupach eksperckich, dokonali analizy zagadnień, które zostały im przydzielone do wnikliwej obserwacji w czasie projekcji dokumentu.
5. Przedstawiciele poszczególnych grup eksperckich prezentują wyniki pracy zespołu, a nauczyciel, dokonując syntezy tego segmentu zajęć, zwraca uwagę na bogactwo tematyczno-problemowe filmu oraz na różne perspektywy przedstawienia przedmiotowych zagadnień w filmie (o tym samym, ale inaczej). Wskazane byłoby dopełnienie informacji o omawianym dokumencie poprzez lekturę wybranej przez nauczyciela recenzji filmu[3].
6. Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy z filmem (ZAŁĄCZNIK NR 2), prosząc o ukierunkowaną pracę zespołową nad filmowym dokumentem w oparciu o instrukcję.
7. Przedstawiciele uczniowskich zespołów przedstawiają swoje subiektywne/krytyczne/wartościujące recepcje wypowiedzi filmowych bohaterów odnoszące się do Amy.
8. Nauczyciel podsumowując tę część zajęć, stawia pytania: Kim była Amy Winehouse? Jaka była Amy Winehouse? Dlaczego Amy Winehouse „przestała być”? Kim by była Amy Winehouse, „gdyby i jeśliby była”?, prosząc uczniów, by formowali kolejne pytania, jakie w nich wywołuje filmowy dokument o Amy.
9. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat zajęć i prosi uczniów, aby dzieląc się swoimi refleksjami, spostrzeżeniami, emocjami, odnieśli się najpierw do pierwszej części tematu, a potem do drugiej; następnie stawia pytania: Jakie było życie Amy Winehouse i dlaczego takie było? Co w jej życiu było najważniejsze?, prowokując/skłaniając powyższym uczniów do dyskusji.
10. Prowadzący, kończąc cykl zajęć z dokumentem filmowym Amy, przywołuje motto zajęć i prosi każdego z uczniów o odniesienie się do zawartych w nim refleksji w kontekście poznanego dokumentu, jak również własnych doświadczeń, emocji i obserwacji.
Praca domowa:
(DO WYBORU):
- Portret Amy Winehouse na podstawie wybranej dyskografii artystki — esej muzyczny.
- „Czarny cień zagłady w pełni ogarnął mnie…”. Flesze/kamery/paparazzi i ona sama ze sobą i wobec siebie. Fenomen sławy, której się bała… — esej filozoficzny.
ZAŁĄCZNIK NR 1
Dokonaj konkretyzacji danych o filmowym świecie dokumentu Amy, podając informacje o wskazanych w tabeli elementach świata przedstawionego w filmie.
Karta informacji o świecie przedstawionym filmowego dokumentu.
Składniki świata przedstawionego w filmie dokumentalnym |
Informacje/fakty — dane o filmowym świecie dokumentu Amy |
Czas filmowej fabuły | |
Filmowe przestrzenie | |
Filmowi bohaterowie | |
Przełomowe wydarzenia w życiu Amy | |
Filmowa tematyka/problematyka | |
Forma filmowego dokumentu |
ZAŁĄCZNIK NR 2
Dokonując twórczej analizy i interpretacji każdego z wybranych fragmentów wypowiedzi bohaterów filmu Amy, wskaż zawarte w nich informacje o artystce i wyraź wobec nich swoją refleksję/opinię/ocenę.
Fragmenty wypowiedzi bohaterów filmu Amy |
Informacje/oceny/opinie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przypisy
[1] Dla realizacji wskazanego zagadnienia warto skorzystać z informacji o Amy Winehouse zamieszczonych pod adresami: https://pl.wikipedia.org/wiki/Amy_Winehouse, http://wyborcza.pl/1,75410,9997022,Dzis_druga_rocznica_smierci_Amy_Winehouse__Miala_27.html#ixzz4ALPv27Mk,
http://www.amywinehouse.com
[2] http://www.polskieradio.pl/Amy-Winehouse/Tag166310
[3] Np. http://www.tvn24.pl/oscary-2016,134,m/wstrzasajaca-historia-upadku-amy-zycie-po-zyciu,620788.html
[4] Wszystkie zacytowane wypowiedzi zostały spisane z filmu przez autora scenariusza zajęć.
gatunek: dokumentalny, biograficzny, muzyczny
reżyseria: Asif Kapadia
produkcja: USA/Wielka Brytania
rok prod.: 2015
czas trwania: 128 min.