Agora (2009)
Reż. Alejandro Amenabar
Reż. Alejandro Amenabar
Arkadiusz Walczak, Iwona Kulpa-Szustak, Hanna Wiśniewska
Krótka informacja o filmie
Aleksandria, początek V wieku naszej ery. Rozwija się chrześcijaństwo. Dawos to niewolnik zakochany w swej pięknej pani – wybitnej filozofce i astronomce Hypatii. Podczas gdy Hypatia ze wszystkich sił stara się uratować od zapomnienia wiedzę i mądrość starożytnego świata przed narastającym fundamentalizmem religijnym, Dawos jest rozdarty pomiędzy miłością a nową religią, która obiecuje wolność. W dodatku, o względy Hypatii ubiega się należący do elity miasta Orestes.
Aleksandria symbolizuje cywilizację z wolna rozsadzaną przez różnorakie frakcje i dążenia, zwłaszcza religijne. Dla wielu badaczy czasy, w których żyła i działała Hypatia, oznaczały koniec świata starożytnego i początek średniowiecza.
Związki z podstawą programową
Praca z filmem „Agora” daje możliwości osiągania celów kształcenia oraz realizacji treści nauczania ujętych w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego.
Język polski
Zakres podstawowy.
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Czytanie i słuchanie. Uczeń:
- Odczytuje sens całego tekstu oraz wydzielonych przez siebie fragmentów; potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości.
- Rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu.
- Wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu.
- Wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia i twierdzenia w tekście argumentacyjnym, dokonuje jego logicznego streszczenia.
- Szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu).
- Korzysta ze słoników i leksykonów, w tym słowników etymologicznych i symboli.
Świadomość językowa: Uczeń:
- Odróżnia słownictwo neutralne od emocjonalnego i wartościującego, oficjalne od swobodnego.
Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
- Zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
Wstępne rozpoznanie. Uczeń:
- Prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki.
- Określa problematykę utworu.
Analiza. Uczeń.
- Wskazuje zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego i ich funkcje (…). rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera.
- Rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja).
Interpretacja. Uczeń.
- Wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa-klucze, wyznaczniki kompozycji).
- Wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne).
- Porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich.
- Odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu.
Wartości i wartościowanie. Uczeń.
- Dostrzega związek języka z wartościami, rozumie, że język podlega wartościowaniu (…), jest narzędziem wartościowania, a także źródłem poznania wartości (utrwalonych w znaczeniach nazw wartości: takich jak: dobro, prawda, piękno, wiara, nadzieja, miłość, wolność, równość, braterstwo, Bóg)
- Dostrzega obecne w tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne.
- Dostrzega w świecie konflikty wartości (…) oraz rozumie źródła tych konfliktów.
Zakres rozszerzony
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Czytanie i słuchanie. Uczeń:
- Czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole.
- Twórczo wykorzystuje wypowiedzi krytycznoliterackie i teoretycznoliterackie (np. recenzja, szkic, artykuł, esej).
Świadomość językowa. Uczeń:
- Dostrzega związek języka z obrazem świata.
Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
- Zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
Analiza. Uczeń:
- Wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym);
- Rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe (np. biblijne, romantyczne) oraz ich funkcję ideową i kompozycyjną, a także znaki tradycji, np. antycznej, judaistycznej, chrześcijańskiej, staropolskiej;
Interpretacja. Uczeń:
- Konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.
Wartości i wartościowanie. Uczeń:
- Wskazuje różne sposoby wyrażania wartościowań w tekstach.
Wiedza o kulturze
Osiąganie celów kształcenia i odnoszących się do nich wymagań szczegółowych.
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nim informacji. Uczeń:
- Zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi.
- Wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną).
- Analizuje temat dzieła oraz treści i formę w kontekście jego różnych funkcji, wykorzystując podstawowe wiadomości o stylach i epokach z różnych dziedzin sztuki.
- Analizuje film lub analizuje spektakl teatralny, posługując się podstawowymi pojęciami z zakresu właściwej dziedziny sztuki.
- Lokuje wytwory kultury (zachowania, zwyczaje, normy moralne, wytwory materialne, dzieła sztuki) w kontekście grup społecznych, w których są tworzone i odbierane (rodzina, rówieśnicy, społeczność lokalna, naród).
Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:
- Wypowiada się na temat dzieła sztuki używając pojęć zarówno swoistych dla poszczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium).
Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
- Odnosi elementy kultury (zachowania, zwyczaje, praktyki, przedmioty materialne, dzieła sztuki) do kategorii: czas, przestrzeń, ciało, grupa społeczna (rodzina, rówieśnicy, społeczność lokalna, naród).
- Dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno-historyczną i obyczajami epoki, w której powstało.
Etyka
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
- Etyka a pozostałe dyscypliny filozoficzne i nauki szczegółowe. Moralność, etos, prawo, obyczaje i styl życia.
- Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. Motywy podejmowanych decyzji.
- Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów. Szczęście w życiu ludzkim. Rozwój moralny i duchowy człowieka jako osoby. Rola oddziaływań wychowawczych.
- Dobro moralne i wartości moralne. Hierarchia wartości. Wartości autoteliczne i instrumentalne. Konflikt wartości. Wartości wybierane i realizowane.
- Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
- Wymiar moralny życia człowieka. Zdolność rozpoznawania wartości i powszechne dążenie do dobra. Świadomość moralna. Rola sumienia w prawidłowym rozwoju wewnętrznym. Sądy i oceny moralne. Przykłady patologii w zakresie świadomości moralnej.
- Problem manipulacji. Obecność dobra i zła we współczesnej kulturze.
- Sprawności moralne. Samowychowanie.
- Przykłady współczesnych przejawów kryzysu moralnego i dylematów w zakresie wyborów moralnych oraz sposoby ich rozwiązywania na gruncie etyki chrześcijańskiej oraz innych koncepcji etycznych.
Historia – zakres rozszerzony
Starożytność
Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
- opisuje zmiany w położeniu religii chrześcijańskiej w państwie rzymskim
- (od religii prześladowanej, poprzez tolerowaną, do panującej);
- rozpoznaje dokonania kulturowe Rzymian w dziedzinie prawa, literatury,
- nauki, architektury i techniki;
- identyfikuje dziedzictwo kultury rzymskiej w dorobku kulturowym
- Europy.
Filozofia
Filozofia starożytna.
Problematyka etyczna w filozofii starożytnej. Uczeń:
- Reprezentuje i porównuje wskazania moralne religijnych autorytetów świata starożytnego (Mojżesz: wskazania Dekalogu, Bhagavadghita: wskazania hinduizmu, Budda: cztery szlachetne prawdy i zasady ahinsy, Lao-Tsy: wskazania taoizmu, Jezus z Nazaretu: wskazania ewangeliczne).
- Formułuje rozwiązania przykładowych dylematów moralnych, odwołując się do poznanych koncepcji i pojęć.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Fanatyzm w świecie antycznym i współczesnym – metaplan, fanatyzm jako postawa i zjawisko społeczne.
Przyczyny fanatyzmu, skutki fanatyzmu – drzewo celów, drzewo skutków, błędne koło agresji i przemocy.
Aleksandria jako centrum naukowe, religijne, kulturalne świata antycznego – planszowa synteza.
Cywilizacja antyczna a chrześcijaństwo – konflikt pozorny, konflikt rzeczywisty – debata
Obraz chrześcijaństwa w I i w V w n.e. – analiza porównawcza filmów „Quo vadis” (dowolna wersja) i „Agora”
Życie religijne w antycznym Rzymie – mapa mentalna
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Hypatia jako symbol konfliktu rozumu i religii, wolności i fanatyzmu, nauki i ciemnoty; przemijającej cywilizacji, upadku antycznych wartości i narodzin nowego świata.
Hypatia jako symbol rozumnej natury i jej praw, poszukująca prawdy i wiedzy, ofiara zabobonu i ciemnoty.
Hypatia heroiną – symbolem walki między antykiem, a średniowieczem, starym i nowym światem, Hypatia uosobieniem pogańskiej cywilizacji i dziedzictwa antyku, które należy zniszczyć w imię wzmocnienia młodej wiary chrześcijańskiej.
Rozwój chrześcijaństwa – od sekty do religii panującej.
Aleksandria jako centrum kulturowe świata antycznego.
Pozycja kobiety w świecie starożytnym i średniowieczu, Hypatia jako symbol zwrotu cywilizacyjnego, koniec niezależności kobiet.
Hypatia – kobieta niezależna, która wybiera pracę naukową zamiast małżeństwa. Emancypacja kobiet.
Fanatyzm jako zjawisko, cechy, przyczyny i formy. Fanatyzm religijny i jego konsekwencje w świecie antycznym i współcześnie
Nauka w świecie starożytnym
Antyjudaizm – geneza i przejawy.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Fanatyzm jako postawa i zjawisko społeczne – w zestawieniu z filmami „Królowa Margot” Patrica Chereau oraz „Fanatyk” Henrego Beana.
Religia, wiara w życiu człowieka– w zestawieniu z filmami „Szymon Słupnik” Luisa Bunuela, „Dziennik wiejskiego proboszcza” Roberta Bressona.
Kobieta, walka o niezależność kobiety – w zestawieniu z filmem „Proces Joanny d’Arc” Roberta Bressona, „Elizabeth” Shekhara Kapura oraz „Yentl” Barbary Streisand
Miłość nieszczęśliwa, miłość niespełniona – w zestawieniu z filmem „Jaśniejsza od gwiazd” Jane Campion
Naukowiec, samotność naukowca – w zestawieniu z biografią Marii Skłodowskiej-Curie.