Mały tramp kontra złoty cielec – o chaplinowskim śmiechu przez łzy w filmie „Gorączka złota”
Aleksandra Bajger
Nauczycielka języka polskiego. III LO im. M.Kopernika w Kaliszu.
Cele lekcji
W trakcie zajęć uczniowie:
- Zdobywają wiedzę o czasach „gorączki złota”
- Poznają cechy stylu Chaplina
- Stosują pojęcia tragikomizm, śmiech przez łzy do opisu i analizy dzieł
- Wzbogacają zasób słownictwa i frazeologii w połączeniu ze słowami „złoto”, „złoty”
- Doskonalą umiejętność świadomego, krytycznego odbioru i analizy dzieła filmowego
- Charakteryzują bohatera filmu
- Ćwiczą umiejętność współpracy w grupie
- Doskonalą umiejętność dyskusji i prezentowania swojego stanowiska
Czas pracy2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Lekcję poprzedza obejrzenie i ocenienie filmików zrealizowanych w ramach pracy domowej.
Uczniowie nadal pracują w grupach, które powstały na poprzedniej lekcji.
Prosimy uczniów o uważne przeczytanie tematu lekcji, a następnie objaśnienie wyrażenia „złoty cielec” (bogactwo, złoto).
Pytamy o stosunek ludzi do wartości, jaką jest pieniądz, złoto. Czy stosunek ten się zmienia? Od kiedy ludzkość lubi pieniądze?
W myśl refleksji, że język jest obrazem świata pytamy o frazeologię, powiedzenia, tytuły związane ze słowem „złoty”, „złoto”. Zapisujemy na tablicy kilka przykładów, a dłuższe listy z przygotowanymi wcześniej frazeologizmami rozdajemy grupom i prosimy o podanie znaczeń. Wygrywa ta grupa, która w ciągu pięciu minut zapisze ich najwięcej.
Przykładowa lista frazeologizmów: „czarne złoto”; „moje złoto”; „szczere złoto”; „brzęk złota”; „góra złota”; „żyła złota”; „na wagę złota”; „złoto, nie człowiek”; „złote serce”; „złota dziewczyna”; „mowa srebrem, milczenie złotem”; „nie wszystko złoto, co się świeci”; „złote czasy” – u W. Allena „Złote czasy radia”; „obiecywać złote góry”; „złoty interes”; „złote jabłko”; „kura znosząca złote jajka”; „złota jesień”; „trzymać kogoś w złotej klatce”; „złota księga”; „wyryć coś złotymi literami”; „złota myśl”; „złoty środek”; „Golden eye”, itd.
Następnie prosimy o zinterpretowanie tytułu filmu „Gorączka złota” (żądza zdobycia bogactwa, posiadania złota).
Wyjaśniamy kontekst historyczny, korzystamy z internetu lub przygotowanego materiału. (Klondike 1897-1903 – okres historyczny – gorączka złota przyczyną zasiedlenia nowych terenów Ameryki Północnej i Australii, migracji ludności, powstawanie miasteczek prawa i bezprawia, osad obsługujących poszukiwaczy, itd.).
Przechodząc do analizy filmu, prosimy wybranego ucznia o odczytanie fragmentu autobiografii Chaplina na temat genezy „Gorączki złota”.
„Mogłem teraz nakręcić moją pierwszą komedię dla United Artists i pragnąłem przewyższyć sukces „Brzdąca” (…), ale nic nie przychodziło mi do głowy. Wreszcie pewnego niedzielnego rana (…) siedziałem z Douglasem po śniadaniu, oglądając przez stereoskop różne widoki. Niektóre z nich były z Alaski i Klondike: jeden przedstawiał przełęcz Chilkoot z długim szeregiem poszukiwaczy złota wspinających się na oblodzoną górę oraz napisem na odwrocie odmalowującym trudy i znoje, które musieli wycierpieć. (…) Natychmiast zaczęły mi napływać pomysły i sytuacje komediowe i chociaż nie miałem fabuły, jej zarys zaczął się krystalizować. Paradoksalną rzeczą przy tworzeniu komedii jest to, że tragizm pobudza do śmieszności, przypuszczam bowiem, że śmieszność jest podstawą wyzwania; musimy śmiać się wobec naszej bezradności wobec siły przyrody – albo oszaleć. Czytałem książkę o wyprawie Donnera, która zbłądziła w drodze do Kalifornii i utknęła w śniegach w górach Sierra Nevada. Ze stu sześćdziesięciu pionierów ocalało zaledwie osiemnastu, z których większość konała z głodu i zimna. Jedni dopuścili się kanibalizmu, zjadając swoich umarłych, inni przypiekali swoje własne mokasyny, aby oszukać głód. Z tej strasznej tragedii wysnułem jedną z najśmieszniejszych scen. Nękany głodem gotuję swój but i zjadam go, wysysając gwoździe, jak gdyby były kosteczkami wybornego kapłona, oraz pochłaniam sznurowadła niczym spaghetti. W tym delirium głodu mój towarzysz, przeświadczony, że jestem kurą, chce mnie zjeść.
Przez sześć miesięcy obmyślałem całą serię sekwencji komediowych i zacząłem kręcić bez scenariusza, czując, że fabuła wyrośnie z komediowych zagrań i sytuacji (…).
Premiera „Gorączki złota” odbyła się w Strand Theatre w Nowym Jorku i byłem na niej obecny. Od pierwszej sceny filmu, w której wesoło okrążam przepaść, nieświadom, że za mną idzie niedźwiedź, publiczność wyła i klaskała. Wśród śmiechu odzywały się sporadyczne brawa aż do samego końca filmu. Później Hiram Abrams, kierownik działu sprzedaży United Artists, podszedł i uściskał mnie.
– Charlie, gwarantuję, że to przyniesie co najmniej sześć milionów dolarów – powiedział, i tak też się stało.”
Charlie Chaplin, „Autobiografia”, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław,
s. 276 – 277.
Analizujemy drugą część tematu lekcji – wyrażenie „śmiech przez łzy”, wykorzystując podkreślone zdania w cytowanym fragmencie „Autobiografii” Chaplina.
Uczniowie wskazują na obecność tragizmu i komizmu w dwóch rodzajach – sytuacji i charakterów; komizm słowa nieobecny ze względu na brak dialogów – kino nieme.
Rozdajemy grupom uczniów puste tabelki, które wypełniają zgodnie z poleceniem: Wymieńcie elementy komiczne i tragiczne obecne w filmie; posłużcie się uogólnieniami i konkretnymi przykładami.
Po zakończeniu prac w grupach prezentujemy slajd z wypełnioną już tabelą, uczniowie porównują, coś dodają, nie muszą nic dopisywać, ponieważ chodzi tylko o to, aby dostrzegli tragikomizm i kilka jego elementów.
Tragizm | Komizm |
|
|
Omawiamy tabelkę, zastanawiamy się , co stanowi o swoistym stylu i poetyce filmów Chaplina. Dlaczego „Gorączka złota” zarobiła sześć milionów dolarów i stała się żyłą złota, podobnie jak inne filmy tego autora? (Np.: tragikomizm, wzruszenie, współczucie, złożone emocje, pełnia doznań, śmiech jako destrukcja i katharsis. W zakresie formy – gagi, które przeszły do historii kina, wyrazisty bohater – najbardziej znany kostium bohatera i jego rozpoznawalna charakteryzacja; fizyczna ruchliwość Charliego, zręczność, inteligencja ciała. Chaplin inspiracją dla współczesnych reżyserów, m.in. Woody’ego Allena).
Praca domowa
Zaprezentuj swoje stanowisko na temat opinii: „Chaplin to największy filozof i najwspanialsza istota ludzka naszych czasów” [I. Goll, „Pochwała Charlotta”, cytuję za: T. Majewski, „Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna”, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2011, s. 89.]. Przygotuj krótką wypowiedź ustną.