Symbole i dorastanie w filmie Roba Reinera „Stań przy mnie”.
Drewicz Magdalena, Maciejewska Beata
Cele lekcji
Po lekcji uczeń powinien:
– umieć analizować dzieło filmowe i jego fabułę
– dostrzegać i interpretować symbolikę filmową
– znać fabułę filmu
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
1. Seans filmowy
Czas: 90 min.
Uczniowie zapoznają się z filmem.
Część I – symbolizm
2. Burza mózgów
Czas: 5-7 min
Uczniowie dostają kawałek kartki, na której anonimowo zapisują swoje skojarzenia z słowem „symbol”. Następnie ich pomysły zbierane są przez nauczyciela i zapisywane na tablicy w formie mapy myśli.
Praca indywidualna ma na celu zachęcenie uczniów do zaprezentowania pomysłów i niesugerowaniem się cudzymi odpowiedziami.
Razem z nauczycielem uczniowie starają się znaleźć odpowiedź na pytanie Czym jest symbol?
3. Co to za symbol?
Czas: 15-20 min.
Uczniowie pracują w grupach 4 – osobowych.
Każda grupa dostaje zestaw symboli, którym muszą nadać znaczenie. Znaczenie symboli zostaje zapisane na osobnych kartkach. Następnie grupy wymieniają się (raz lub dwa w zależności od ilości grup i dynamiki ćwiczenia) swoimi symbolami i grupa przeciwna musi zgadnąć co też przyporządkowała im poprzednia grupa.
Ćwiczenie może być przeprowadzone na podstawie gry na punkty – za każde trafne przyporządkowanie grupa otrzymuje punkt.
4. Symbole w filmie
Czas: 15 min
Uczniowie ponownie pracują w grupach 3-4 osobowych. Pierwszym zadaniem grupy jest przypomnienie sobie, jakie elementy w filmie mogły mieć znaczenie symboliczne. Po tym etapie nauczyciel organizuje burzę mózgów i symbole te (domek na drzewie, tory, martwe ciało, podróż, a także jeleń widziany przez Gordiego w lesie i zapewne wiele innych) zapisywane są na tablicy.
Kolejną pracą grupy jest opracowanie znaczenia symboliki filmowej.
Zarówno przy tym, jak i poprzednim zadaniu, nauczyciel powinien wykazać się elastycznością i otwartością na zróżnicowane interpretacje uczniów. Co więcej – powinien zwrócić ich uwagę na fakt różnorodności interpretacji.
Część II – projekt
5. Dyskusja
Czas: 5-10 min.
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od ogólnej dyskusji dotyczącej filmu.
Pytania:
– Co (nie) podobało Ci się w filmie i dlaczego?
– Czym jest motyw w filmie? Jakie motywy zawarte są w filmie „Stań przy mnie”? (podróż, przyjaźń, dorosłość, męstwo)
– Czy twoim zdaniem „Stań przy mnie” to historia o dorastaniu? Dlaczego (nie)?
– Dlaczego akurat ta czwórka chłopców postanowiła wyruszyć razem? Czy to, co ich łączy, można nazwać przyjaźnią?
– Relacja chłopców wydaje się być burzliwą – raz rzucają wobec siebie obelgi, innym razem wydają się wspierać się wzajemnie – jak myślisz, dlaczego tak się dzieje? Jaki jest powód takiego zachowania?
6. Praca w grupie – projekt
Czas: 20-30 min.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z grup zostaje nazwana imieniem jednego z czterech głównych bohaterów – chłopców. Grupy mają za zadanie scharakteryzowanie postaci oraz przytoczenie jak największej ilości faktów o nich – informacje o rodzinie (problemy, z jakimi się borykają), momenty przełomowe dla chłopców w filmie, symbole, które ich dotyczą, celu, dla którego chcieli znaleźć martwe ciało, oraz jak zareagowali gdy się to już stało oraz jak potoczyło się ich dorosłe życie.
Następnie każda z grup przygotowuje krótki test dotyczący wiedzy na temat ich postaci.
Nauczyciel może udostępnić uczniom w ramach tej części zajęć materiały dotyczące filmu – np. zdjęcia głównych bohaterów.
Każda z grup prezentuje zebrane informacje na temat każdego z chłopców, na koniec prezentacji zadając uczniom pytania dotyczące ich postaci.
Przygotowanie pytań może zostać potraktowane jako zadanie domowe kończące I część lekcji jeżeli nauczyciel zechce zaoszczędzić czas zajęć.
Praca domowa
Do części I
Uczeń ma zanotować symbole i ich znaczenie z ostatnio oglądanego filmu.
Zadanie ma na celu ćwiczenie umiejętności dostrzegania i interpretacji symboliki w filmach.
Załączniki
Załącznik 1
Symbole I | Możliwe znaczenia | Symbole II | Możliwe znaczenia |