„American dream” czy „polskie zadupie” Czyli jak i gdzie żyć „Głośniej od bomb”?
Wiktor Figiel
Cele lekcji
Cel ogólny:
- młodzież rozpoznaje, porównuje i ocenia wartości oraz postawy obecne w Polsce po 1989 roku.
Cele szczegółowe:
uczniowie:
- zapoznają się z kluczowymi pojęciami i postawami obecnymi w Polsce w okresie „przełomu”
- wykorzystują znajomość środków wyrazu i analizują film z perspektywy kluczowych pojęć i kategorii, zaproponowanych przez nauczyciela
- doskonalą sztukę dyskusji i pracę w grupach
- tworzą sądy wartościujące, formułują wnioski oraz własne oceny
- poszerzają samoświadomość uznawanych wartości i postawy wobec zastanej rzeczywistości
Czas pracy90 minut (bez projekcji filmu) Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Temat proponuję podzielić na dwie części. Pierwsza realizowana przed projekcją, druga po obejrzeniu filmu, np. tydzień później. W przypadku realizowania go na kółku filmowym, należałoby zmodyfikować Część I.
Część I (Lekcja I)
1. Uczniowie zostają zapoznani z tytułem lekcji.
Praca w grupach. Nauczyciel prosi, by uczniowie w grupach 4-osobowych wskazali przynajmniej pięć punktów, które wyjaśniałyby dwie metafory ukazane w temacie: „american dream” [1] i „polskie zadupie” [2] oraz spróbowali dokonać hierarchizacji od punktu, ich zdaniem, najważniejszego.
Po zrealizowaniu zadania, każda z grup przedstawia jedną – najważniejszą ich zdaniem – propozycję, najlepiej opisującą owe określenia (jeden z uczniów zapisuje ją na tablicy).
Aby zapobiec powtarzaniu się pomysłów, kolejna grupa musi wskazać inny pomysł niż wymieniony wcześniej. Jeśli któraś z kolejnych grup miała tę samą propozycję jako najważniejszą, informuje o tym klasę, a nauczyciel zaznacza ją zapisując „+” przy podanej wcześniej propozycji. Grupy, które nie miały propozycji podanej przez innych uczniów, mogą je dopisać do karty pracy (Zadanie 1).
Przykładowe propozycje odnośnie „american dream”:
- przekonianie, że każda osoba w ostatecznym rozrachunku jest panem swojego losu
- mit „od pucybuta do milionera”
- poczucie własnej potęgi, nieograniczonej możliwości, dzielności jednostki
- odsuwanie informacji negatywnych, traktowanie ich jako nadmiernie, pesymistycznych, defendystycznych
- „Jednostki mogą przenosić góry” … „Yes, we can” – hasło Baracka Obamy jako aktualna wersja tej postawy
- wieczny optymizm, przekonanie, że każdy jest w stanie sobie poradzić w danej sytuacji.
W trakcie omawiania propozycji, nauczyciel może dążyć do uogólniania i kategoryzowania wypowiedzi. Np. jeśli propozycje uczniów będą oscylowały wokół aspektu finansowego, można zapytać o inne: czy dla kogoś istotny był aspekt kulturowy, polityczny, estetyczny, kulinarny, etc.
2. Praca w parach. Nauczyciel prosi o zastanowienie się nad poniższymi pytaniami, na które należy odpowiedzieć pisemnie w karcie pracy (Zadanie 2):
Kiedy hasło „american dream” stało się w Polsce popularne?
Jakie były jego źródła, w jaki sposób Polacy złapali amerykańskiego „bakcyla”?
3. Omówienie zadania z pkt. 2. Nauczyciel zwraca uwagę, czy w odpowiedziach pojawia się hasło „postkomunizm” lub „przełom” (lub wypowiedzi do nich nawiązujące), ewentualnie sam proponuje owe pojęcia jako element dyskusji.
Omówienie postkomunizmu powinno dotyczyć kilku jego znaczeń i kontekstów:
- jako okres przejściowy kraju komunistycznego przechodzącego w nowy system polityczno-gospodarczy, którego główne idee to liberalizm, kapitalizm, materializm. W kontekście społecznym pojawia się kwestia dążenia do likwidacji nierówności społecznych, do równouprawnienia kobiet (feminizm), podkreśla się sprzeciw wobec wszelkiego rodzaju dyskryminacjom
- pejoratywne określenie działalności polityków i partii powiązanych z upadającymi reżimami
- znaczenie postkomunizmu w kontekście społecznej mentalności i sposobu zachowania – homo sovieticus vs. „szczury kapitalizmu”.
4. Podsumowanie lekcji, zadanie domowe.
Część II (Lekcja II)
1. Nauczycielprosioogólneuwaginatematfilmu,oczymjest,czysiępodobał,etc. Informuje, że komentarze do filmu będą wykorzystane w dalszej części lekcji.
2. Krótka analiza filmu. Główne kwestie analizy:
- problematyka/tematyka filmu
- bohaterowie
- narracja i czas filmowy
- dialogi
- rola muzyki
- narracja obrazem
Uczniowie robią notatki w karcie pracy II (Zadanie 1).
Analiza środków filmowych powinna zostać przeprowadzona również w oparciu o przykłady – sceny, które uczniowie wybrali po obejrzeniu filmu. Nauczyciel może zapytać uczniów, czy znają inne polskie filmy o podobnej tematyce.
W kontekście emigracji wspomnieć można o stosunkowo nowym serialu Londyńczycy (2009), czy starszej ekranizacji powieści Edwarda Redlińskiego Szczęśliwego Nowego Jorku (1997) w reżyserii Janusza Zaorskiego. Wątek emigracji, choć w innym kontekście historyczo-politycznym, porusza również Wszystko co kocham (2009) Jacka Borcucha. Postać Marcina można porównać z postacią Witka z Przypadku (1981) K. Kieślowskiego (figura nieobecnego ojca).
3. Dyskusja nad filmem.
Nauczyciel moderuje dyskusję, której osią są główni bohaterowie.
Pytania wprowadzające do dyskusji:
- Czy Waszym zdaniem główni bohaterowie podjęli słuszną decyzję? Jak Wy byście postąpili? Może to inna postać z filmu ukazuje właściwą postawę względem polskiej rzeczywistości?
- W Polsce pojawiło się wiele kategorii socjologiczno-marketingowych, opisujących dzisiejszą młodzież i ludzi w sytuacji bohaterów. Mówiono już o pokoleniu/generacji „Nic”, „JP2″, pokolenie „Y” już chyba mija, aktualnie „na topie” są „oburzeni”. Czy bohaterowie należą/pasowaliby do któryś z tych grup? Czy odnajdujecie się w którejś z nich? Czy one coś o Was mówią?
- Czy da się w Polsce żyć „głośniej od bomb”? Co to sformułowanie może
oznaczać? - Dlaczego tak/nie? Jeśli tak, to w jaki sposób?
- Jeśli nie, to co jest przeszkodą?
4. Podsumowanie obu lekcji, omówienie zadania domowego.
Praca domowa
Lekcja I
Temat lekcji jest nawiązaniem do filmu „Głośniej od bomb” (2002) Przemysława Wojcieszka, jednego z najciekawszych polskich filmów I dekady XXI wieku.
Obejrzyj film [3], następnie wybierz scenę, która Twoim zdaniem najlepiej oddaje klimat „polskiego zadupia”. Scenę należy krótko opisać:
- wymienić uczestniczących w niej bohaterów
- wskazać jej miejsce/lokalizację
- opisać krótko jej przebieg oraz charakter (rozmowa, scena bez dialogu, itp.)
- uzasadnić swój wybór.
Opis należy umieścić w karcie pracy I (Zadanie 3).
Lekcja II
Uczeń ma do wyboru jedno z trzech zadań.
1. W filmie Wojcieszka oglądamy problem związany z podjęciem ważnej decyzji. Wyobraź sobie sytuację podobnej pary, która próbuje przyjechać do Polski. Wskaż 5 zalet życia w Polsce oraz 5 aspektów (zagrożeń), z którymi mogą się zetknąć emigranci, i które – Twoim zdaniem – wymagałyby usunięcia lub naprawy.
2. Napisz recenzję filmu „Głośniej od bomb”. W tekście postaraj się zawrzeć scenę, którą opisałaś(-eś) po obejrzeniu filmu.
3. W filmie znajduje się bardzo dużo przedmiotów – rekwizytów. Wybierz jeden z wymienionych i postaraj się go opisać – czy pamiętasz, w jakiej scenie lub scenach się pojawia? Postaraj się wskazać jak najwięcej jego znaczeń. Możesz posłużyć się tutaj tzw. mapą myśli. Wskaż rolę, jaką odegrał/odgrywa u danego bohatera.
- Uszczelki
- Wrotki
- Kominy
- Książka – zbiór wierszy Haliny Poświatowskiej
Dlaczego, Twoim zdaniem, „Głośniej od bomb” jest „przeładowane” różnymi przedmiotami, rzeczami? Odpowiedz pisemnie w kilku zdaniach.
Sposoby oceny pracy:
- Aktywność podczas lekcji;
- Ocena pracy domowej – po II części zajęć. „American dream” czy „polskie zadupie”, czyli jak i gdzie żyć „głośniej od bomb”?
Załączniki
Część I
1. Podaj przynajmniej 5 cech, które Twoim zdaniem najlepiej charakteryzują pojęcie „american dream” oraz „polskie zadupie”.
AMERICAN DREAM | POLSKIE ZADUPIE |
Jaka może być Twoim zdaniem ich cecha wspólna i co może być tego przyczyną?
2. Zastanów się nad poniższymi pytaniami i udziel zwięzłej, kilkuzdaniowej, pisemnej odpowiedzi. Pamiętaj o uzasadnieniu swoich przypuszczeń.
- Kiedy hasło „american dream” stało się w Polsce popularne?
- Jakie były jego źródła, w jaki sposób Polacy złapali amerykańskiego „bakcyla”?
Odpowiedzi:
1.
2.
3. Film – wybrana scena.
„American dream” czy „polskie zadupie”, czyli jak i gdzie żyć „głośniej od bomb”?
Część II
1. Analiza filmu i wybranych filmowych środków wyrazu (wskazówki i propozycje wniosków)
Problematyka/tematyka filmu | Dorosłość, emigracja, wolność, szczęście, wybory egzystencjalne, odpowiedzialność. |
Bohaterowie | Dwoje głównych bohaterów, bohaterowie drugoplanowi blisko związani z parą głównych postaci. |
Narracja i czas filmowy | Obiektywna, trzecioosobowa, ukazana poprzez montaż linearny i równoległy; Czas filmowy – kilka dni, od śmierci ojca do dnia jego pogrzebu. |
Dialogi | Dostarczają kluczowych informacji dla charakterystyki bohaterów. |
Rola muzyki | Buduje nastrój filmu oraz ilustruje stan psychiczny i umysłowy bohaterów; jest łącznikiem między filmową fikcją a światem rzeczywistym. |
Narracja obrazem | Kamera podąża za bohaterami, w filmie pojawia się estetyka i dynamika wideoklipu. Niektóre obrazy się powtarzają (np. kominy). |
Bibliografia
[1] Nauczyciel może wskazać przykłady kina popularnego, w których idea ta jest „przepracowywana”. Za kamień milowy można uznać Rocky’ego (1976) Johna G. Avildsena. Z kolei ważnym głosem krytyki był film Permanent Vacation (Nieustające wakacje) (1980) niezależnego reżysera Jima Jarmusha. W najnowszym kinie Hollywoodu pojawiło się wiele filmów pokazujących działanie tego mitu we współczesnym społeczeństwie Amerykanów. Słynny Forrest Gump (1994) Roberta Zemeckisa traktuje tę wartość po części nostalgicznie. Jednym z ciekawszych i krytycznych obrazów jest np. American Beauty (1999) Sama Mendesa oraz Crash (Miasto Gniewu) (2004) Paula Haggisa. W tym kontekscie należy też przypomnieć głośny The Social Network (2010) Davida Finchera. Warto podkreślić, iż każdy z tych filmów zbudowany jest w innej formie narracji.
[2] W przypadku „polskiego zadupia” dyskusja w tej części zajeć powinna pozostać „poza kinem”, w granicach przykładowych pytań:
- W jakim sensie i dlaczego Polskę można traktować jako zadupie?
- Czy są ku temu podstawy?
- Czy są one obiektywne?
Przykłady filmowe warto wskazać na kolejnej lekcji, przy omawianiu filmu P. Wojcieszka.
[3] Nauczyciel może zaproponować wspólną projekcję filmu w szkole.