Chopin i jego muzyka w polskim filmie dokumentalnym XX wieku
Jolanta Bielecka
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego
Cele lekcji
Uczeń:
- wyjaśnia pojęcie film dokumentalny
- wskazuje różnice między różnymi typami filmu dokumentalnego (reportaż filmowy, film montażowy, impresja filmowa)
- nazywa zastosowane przez reżysera filmowe środki wyrazu
- wyraża swoje zdanie i je uzasadnia
- współpracuje w grupie
- umieszcza analizowane filmy w kontekście historycznym
Czas pracy2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Nauczyciel zapowiada, że na dzisiejszych zajęciach uczniowie obejrzą trzy filmy dokumentalne poświęcone Fryderykowi Chopinowi i jego twórczości.
Prezentacja filmów (35 minut).
Po projekcji nauczyciel rozmawia z uczniami na temat obejrzanych obrazów, odwołując się do informacji, które uczniowie zdobyli, przygotowując się do zajęć. Ich zadaniem było wypisanie definicji pojęć: film dokumentalny, reportaż filmowy, impresja filmowa.
- Jaki rodzaj filmu one reprezentują?
- Co o tym świadczy?
- Jakie są różnice między filmem dokumentalnym a reportażem filmowym?
Praca w grupach: Każda z 3 grup otrzymuje karty pracy. Nauczyciel prosi, by uczniowie wspólnie uzupełnili rubryki tabeli. Po upływie 10-15 minut przedstawiciele grup prezentują wyniki swej pracy. Pozostali uczniowie słuchają, ewentualnie zadają kolegom pytania, notują wnioski; nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Karty pracy
Grupa I
„Recital Chopinowski w Dusznikach”, reż. Tadeusz Makarczyński, 1947 r. | Sposób ukazania postaci kompozytora w filmie | Rola muzyki Chopina w filmie | Filmowe środki wyrazu i ich funkcja |
Grupa II
„Mazurki Chopina”, reż. Tadeusz Makarczyński, 1949 r. | Sposób ukazania postaci kompozytora w filmie | Rola muzyki Chopina w filmie | Filmowe środki wyrazu i ich funkcja |
Grupa III
„Chopin w Paryżu”, reż. Stanisław Grabowski, 1969 r. | Sposób ukazania postaci kompozytora w filmie | Rola muzyki Chopina w filmie | Filmowe środki wyrazu i ich funkcja |
Podsumowanie zajęć: Nauczyciel inicjuje dyskusję zamykającą rozważania na temat prezentowanych filmów, zadając pytania:
- Co łączy obejrzane przez was filmy?
- Na co autorzy zwracali szczególną uwagę?
- Czemu służył taki sposób ukazania sylwetki i dzieła wielkiego kompozytora?
- Jaką funkcje miały pełnić obejrzane filmy?
- W jaki nurt powojennej kultury wpisały się niektóre z tych obrazów?
- Który z prezentowanych dokumentów najbardziej do was przemówił, dlaczego?
- Jakie znacie inne filmowe portrety Fryderyka Chopina?
Na zakończenie zajęć nauczyciel prosi uczniów, by każdy z nich dokończył zdanie: Dzisiejsza lekcja zwróciła moją uwagę na
Praca domowa
Wypisz nazwiska 3 wybitnych współczesnych twórców polskiego filmu dokumentalnego. Podaj tytuły kilku ich filmów.
Zastanów się nad odpowiedzią na pytania:
- Jaką rolę, twoim zdaniem, powinien pełnić dzisiaj film dokumentalny?
- Gdybyś był reżyserem – dokumentalistą, jaki temat uznałbyś za ważny i wart poruszenia?