Kto kupi „Harry’ego…”?
Anna Kołodziejczak
Centralny Gabinet Edukacji Filmowej
Cele lekcji
Uczeń:
- poznaje pojęcia: gatunek filmowy, fantasy, western, film muzyczny, film przygodowy np. płaszcza i szpady, horror
- uświadamia sobie specyfikę seansu kinowego
- poznaje film nie tylko jako dzieło sztuki, ale także produkt na sprzedaż, wytwór przemysłu filmowego
- rozwija umiejętności analizy i interpretacji tekstów filmowych
- kształtuje umiejętności analizowania treści i formy filmowej jako jednolitej struktury
- doskonali umiejętności i zdolności twórcze
- doskonali umiejętności dyskutowania oraz prezentacji i uzasadniania swoich opinii
Czas pracy1-2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Młodzież obejrzała film „Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. 1″, był to seans kinowy, o którego odbycie uczniowie prosili. Film szczególnie oczekiwany, budzący wielkie emocje i zainteresowanie.
Przed lekcją warto w sposób specjalny przygotować salę: ustawić krzesła jak w kinie, przygotować zaciemnienie; jeśli to możliwe, dodać jakiś niezwykły element wystroju sali np. latarenkę świecącą podczas seansu. Jeszcze lepiej, gdyby zajęcia odbyły się w warunkach niecodziennych, w sali gdzie lekcje normalnie się nie odbywają. Powinna to być sala z zaciemnieniem i sprzętem DVD np. teatralna, harcówka.
Nauczyciel pyta:
Czy podobał Wam się film? Dlaczego?
(prawdopodobne odpowiedzi: widowiskowy, śledzenie losów ulubionych bohaterów, fascynujące przygody, dużo udanych efektów specjalnych, wiele scen budzących dreszcz emocji itp.).
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy (załącznik nr 1). Są w niej podane nazwy gatunków filmowych, w innej kolejności niż zaprezentowane będą za chwilę fragmenty filmowe; pytanie o bohatera, czas i miejsce akcji oraz rozpoznawalne elementy scenografii. Po obejrzeniu każdego fragmentu nauczyciel włącza światło i uczniowie mają każdorazowo 5 minut na uzupełnienie tabeli.
Nauczyciel pokazuje przygotowane wcześniej fragmenty filmów innych gatunków. Proponuję takie, w których na pierwszy rzut oka rozpoznawalna jest kategoria genologiczna: fantasy (np. „Władca pierścieni” reż. Peter Jackson, „Opowieści z Narnii” reż. Andrew Adamson), western(bardzo duży wybór), film muzyczny (np. „Mamma Mia!” reż. Phyllida Lloyd, „High School Musical” reż. Keny Ortega), płaszcza i szpady (np. „Trzej Muszkieterowie” reż. Richard Lester, „Legenda Zorro” reż. Martin Campbell), horror (np. jedna z wersji „Mumii”, „Drakuli”, „Frankensteina”).
Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie odczytują swoje odpowiedzi. Nauczyciel je komentuje, sprawdza prawidłowość.
Wspólne tworzenie i zapisanie definicji gatunku filmowego – zespół cech charakteryzujący strukturę i dramaturgię danego filmu. Wyznacznikami gatunku są: temat, fabuła, stylizacja postaci, scenografia, sposób prowadzenia narracji, oświetlenia itp.
Nauczyciel zaciemnia salę. Prosi uczniów, żeby usiedli wygodnie w „fotelach” i przygotowali się na seans kinowy.
Kiedy idziemy do kina, to nie tylko film składa się na seans kinowy. Jakie są inne składniki?
(brak przerw w oglądaniu filmu, zaciemnienie, duży ekran, brak kontaktu z rzeczywistością, specjalne miejsce, popcorn, cola itp.). Można zwrócić uwagę na uwarunkowanie historyczne obecności popcornu i coli w trakcie seansu, jednak nie są to nieodzowne elementy składowe (w kinach dla koneserów nie występują).
Następnie nauczyciel prezentuje zwiastun filmowy, dotyczący obrazu „Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. 1″ (zwiastun w polskiej wersji językowej znajduje się na www.stopklatka.pl). Zwiastun jest bardzo efektowny wizualnie, daje przedsmak seansu kinowego.
Nauczyciel:
Jesteście kompetentnymi widzami kinowymi, świetnie rozpoznaliście wszystkie gatunki filmowe. Wiecie, kto jest najczęstszym bohaterem poszczególnych gatunków, gdzie rozgrywa się akcja filmu i kiedy. Rozpoznajecie świetnie elementy scenografii filmowej i gatunki filmowe. Spróbujcie wskazać, do jakich z omawianych gatunków filmowych, można zaliczyć film „Harry Potter i Insygnia Śmierci”?
(fantasy, horror, elementy filmu przygodowego)
Wskażcie cechy gatunków.
Podsumowanie lekcji:
Który z filmów, na podstawie prezentowanych dzisiaj fragmentów, (włącznie z „Harrym Potterem…”) najchętniej byście obejrzeli?
Czy to oznacza, że na podstawie krótkiego fragmentu filmu lub zwiastuna jesteście w stanie zorientować się, jaki film Was interesuje, co chcecie obejrzeć? Dlaczego?
(na podstawie rozpoznawalnych cech, wcześniej łatwo wyodrębnionych)
Nauczyciel demonstruje opakowania płyt DVD od filmów o „Harrym Potterze…” (część obojętna).
Jesteście w sklepie, kupujecie ulubione produkty spożywcze np. czekoladki i płytę DVD.
Po czym zorientujecie się, że dany film Was zainteresuje?
(opakowanie płyty, podobnie jak opakowanie na czekoladkach, stanowi etykietę produktu, informację o zawartości).
Zbadajmy, na podstawie zwiastuna do filmu o Harrym Porterze, z jakich elementów składa się komunikat reklamowy.
(mała zawartość informacji, a duża zawartość treści perswazyjnych, reklamowych)
Nie wszystkie filmy, które będziecie oglądać, da się zaklasyfikować według gatunków. Pamiętajcie jednak o tym, że jeżeli polubiliście jakiś gatunek filmowy, znacie jego cechy, wyznaczniki, będzie Wam bardzo łatwo odnaleźć ulubione filmy. Przygotujcie się jednak, w obrębie kina gatunków, na powtarzalność wielu motywów, wątków i klimatu filmu.
Praca domowa
Zaprojektujcie okładkę płyty DVD do ulubionego filmu. Pamiętajcie, żeby znalazły się na niej charakterystyczne postacie i spróbujcie oddać specyficzną atmosferę.
Załączniki
Załącznik nr 1
- Uzupełniaj tabelkę po obejrzeniu kolejnych fragmentów filmowych.
- Uwaga, w kolumnie gatunek ktoś pomylił kolejność nazw i fragmentów filmowych. Uważnie wybierz odpowiedni wers!
- Po zakończeniu zajęć wklej tę kartę do zeszytu.
Jaki to film? (gatunek) | Kto jest bohaterem? | Gdzie i kiedy dzieje się akcja? | Kostium i rekwizyty |
Film muzyczny | |||
Horror | |||
Western | |||
Fantasy | |||
Film przygodowy płaszcza i szpady |