Człowiek uwikłany w mechanizmy działające w dawnej NRD na podstawie filmu „Życie na podsłuchu” Floriana Henkel Von Donnersmarcka
Dagmara Nowakowska
XXXI LO im. L. Zamenhofa w Łodzi
Cele lekcji
Uczeń:
- poznaje genezę powstania NRD i historię muru berlińskiego
- definiuje pojęcia: totalitaryzm, Stasi, mur berliński, „żelazna kurtyna”
- poznaje mechanizmy rządzące w systemie totalitarnym
- odczytuje przesłanie filmu i analizuje je w sposób świadomy i krytyczny
- doskonali umiejętność działania w grupie oraz prezentacji wyników pracy zespołu
- doskonali umiejętność dyskusji, wyrażania i obrony własnych poglądów
Czas pracy2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Uczniowie obejrzeli wcześniej film. Nauczyciel przypomina klasie informacje dotyczące filmu i jego reżysera, a także nazwiska głównych bohaterów, czas i miejsce akcji.
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z celem zajęć oraz organizacją pracy na lekcji.
Wytypowani wcześniej uczniowie, zainteresowani problematyką związaną z omawianym tematem, prezentują przed klasą informacje i materiały dotyczące:
- „żelaznej kurtyny” i podziału Europy po II wojnie światowej
- powstania i warunków funkcjonowania NRD
- Stasi – tajnej policji NRD
- okoliczności powstania muru berlińskiego
Totalitaryzm – reżim dyktatorski dążący do całkowitej władzy nad społeczeństwem za pomocą propagandy, ideologii i terroru tajnych służb.
„Żelazna kurtyna” – określenie porządku pojałtańskiego odnoszące się do podziału Europy na Zachodnia i Wschodnią – będącą w strefie wpływów ZSRR.
Mur berliński – system umocnień długości ok. 156 kilometrów, dzielący Berlin na Wschodni i Zachodni. Powstał w sierpniu 1961 i do listopada 1989 był symbolem podziału Niemiec.
Stasi – (Staatssicherheitsdienst) potoczna nazwa policji politycznej utworzonej w 1949 roku w NRD.
W nawiązaniu do uzyskanych informacji, uczniowie przystępują do pracy w grupach. Zespół klasowy zostanie podzielony na 5 grup, każda z nich otrzyma własne zadanie. Motywem wiodącym dla wszystkich grup będzie polecenie: Kim był… ? Zbierz argumenty pomocne przy ocenie motywów działania bohaterów filmu.
- Grupa I: zajmuje się Gerdem Wieslerem
- Grupa II: Georgiem Dreymanem
- Grupa III: Christą – Marią Sieland
- Grupa IV: szefem Wieslera – Oberstleutnantem Antonem Grubitzem
- Grupa V: Ministrem Brunonem Hempfem
Wytypowany przez grupę uczeń prezentuje wyniki pracy zespołu. Każda grupa ma 5 minut do dyspozycji.
Nawiązując do argumentów podanych przez uczniów, nauczyciel stawia pytanie do całej klasy, a opinie uczniów zapisuje na papierze (w formie haseł). Posłużą one do zrozumienia mechanizmów działających w systemie totalitarnym.
Pytanie: „Co poruszyło Cię w tym filmie najbardziej ? „
Po uzyskaniu opinii np.: doprowadzenie ludzi do samobójstw, niszczenie psychiki ludzkiej, deprawacja, niszczenie kariery zawodowej itp., nauczyciel wskazuje, że to są właśnie mechanizmy działania systemu totalitarnego.
Dyskusja na temat „Czy można było postępować inaczej? ” Ocena postępowania bohaterów filmu w świetle mechanizmów funkcjonowania dawnej NRD.
Nauczyciel podsumowuje dyskusję; ocenia pracę uczniów, wyróżniając najaktywniejszych.
Praca domowa
Przygotuj odpowiedź na jedno z pytań:
- Co poruszyło Cię w filmie „Życie na podsłuchu” najbardziej?
- Czy można było żyć i postępować inaczej… ?