Z wizytą w teatrze
Jolanta Manthey
Cele lekcji
Po lekcji uczeń potrafi:
- opowiadać i odtwarzać fabułę filmu
- przedstawiać i odczytywać przedstawiane emocje
- wie co to jest teatr i jak się w nim zachować
Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Zajęcia rozpoczynamy od swobodnych wypowiedzi uczniów dotyczących obejrzanego filmu.
Praca w grupach: Prosimy uczniów o przyjrzenie się fotosom z filmu (załącznik 1) i uporządkowanie ich we właściwej kolejności chronologicznej.
Następnie prosimy chętne osoby o opowiedzenie zdarzeń, do których odnoszą się fotosy (dzieci przypominają, co poprzedziło sytuację na fotosie i co wydarzyło się później).
Przypominamy, dlaczego Emma złościła się na muminki, pytamy dzieci, co to jest teatr? (Można prosić o wykorzystanie własnych doświadczeń. Zwracamy uwagę, że słowo teatr ma kilka znaczeń – budynek, instytucja, dziedzina sztuki).
Pytamy dzieci, kto na przedstawieniu sztuki Tatusia Muminka zachował się niewłaściwie? (Mała Mi – wdarła się na scenę). Prosimy o wyjaśnienie zachowania bohaterki filmu – komentujemy, zwracając uwagę na fikcyjność wydarzeń przedstawianych w teatrze.
Praca w grupach: Prosimy o przygotowanie w punktach zasad zachowania się w teatrze: czego nie należy robić, a co wolno (załącznik 4).
Po prezentacji wyników pracy rozdajemy dzieciom karty pracy (załącznik 2) i po omówieniu fotografii prosimy o przyporządkowanie napisów do nich.
Rozdajemy uczniom diagramy (załącznik nr 3) i prosimy o ich wypełnienie i odczytanie hasła.
Proponujemy „ćwiczenie aktorskie”: wybrane dzieci losują karteczki z zadaniami (załącznik 5) i odgrywają emocje zgodnie z poleceniem, pozostałe dzieci odgadują, co czuje „przedstawiana” postać.
Ćwiczenie plastyczne: Prosimy uczniów o uzupełnienie szkiców z postaciami z filmu (załącznik 6) – można dorysować sytuację lub pokolorować obrazek.
Załączniki
Załącznik 1
Załacznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4
Zastanówcie się, jak należy zachowywać się w teatrze. Czego nie wolno robić? Zapiszcie zasady zachowania się w teatrze.
PODCZAS PRZEDSTAWIENIA NIE WOLNO:
Załącznik 5
Zadania do „odegrania” (przykładowe)
- Przedstaw, nie używając słów, co czuła Mama Muminka podczas wybuchu wulkanu.
- Przedstaw, nie używając słów, co czuła Mała Mi podczas wybuchu wulkanu
- Przedstaw, nie używając słów, co czuł Dozorca, gdy zobaczył,że z parku znikły tabliczki z zakazami.
- Przedstaw, nie używając słów, co czuła Panna Migotka, gdy okazało się, że w nocy teatr odpłynął.
- Przedstaw, nie używając słów, co czuła Buwka,gdy Migotka z Mimblą mówiły o niej w garderobie.
Załącznik 6