Czy szybciej oznacza lepiej? „Wyścig” Marka Serafińskiego – bardzo krótki komentarz transformacji ustrojowej
Karolina Prusiecka
Cele lekcji
Cel ogólny
- ćwiczenie analizy i syntezy faktów oraz interpretacji i oceny zjawisk
Cele szczegółowe
Uczeń:
- ogląda film Marka Serafińskiego „Wyścig”
- charakteryzuje bohaterów
- formułuje najważniejsze problemy ukazane w filmie
- wskazuje znaczenie metaforyczne i uniwersalne animacji
- doskonali umiejętność analizowania i syntezowania informacji
- prezentuje swoje stanowisko
- ćwiczy umiejętność pracy w grupie
Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Uczniowie mieli już lekcje, na których omówiono literaturę socrealizmu, z historii i wos znają pojęcia „komunizm”, „postkomunizm” (kraje postkomunistyczne), transformacja ustrojowa.
Podanie tematu lekcji.
„Burza mózgów” – uczniowie wymieniają pojęcia, zjawiska i postaci związane z komunizmem oraz próbują określić, co zmieniło się w życiu społeczeństwa po transformacji ustrojowej (np. brak cenzury, brak kolejek w sklepach, demokracja, nowe style życia, pośpiech, pogoń za pieniędzmi – materializm, konsumpcyjny styl życia itp.).
Czy można jednoznacznie ocenić komunizm, jak i wszystkie zmiany po roku ’89? Prośba o krótkie wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel pyta, czy uczniowie mogą podać przykłady tekstów kultury, które odnosiły się do wydarzeń społeczno-politycznych (satyry Krasickiego, „Wolność wiodąca lud na barykady” Delacroix, „Dziady”, „Przedwiośnie” itp.).
Nauczyciel podkreśla, że w XX i XXI w. rzeczywistość jest komentowana przez film. W polskiej kinematografii wielu reżyserów pokazało różnorodne aspekty transformacji ustrojowej (być może uczniowie wymienią kilka tytułów – np. „Psy”, „Dług”, „Dzień świra” – etos inteligenta itp.). Nie tylko filmy dokumentalne i fabularne podjęły taką tematykę. Także polska animacja zareagowała na ustrojowe zmiany. Przykładem może być „Wyścig” Marka Serafińskiego z 1989 roku.
Prośba o podanie skojarzeń do słowa „wyścig” (szybkość, pęd, rywalizacja, wygrana, przegrana, słabość, siła, test, sprawdzenie się, nowoczesność).
Rozdanie karty pracy i obejrzenie animacji (6’03”). Uczniowie uzupełniają kartę.
Przedstawienie wyników pracy i ich ewentualne uzupełnienie.
Uczniowie zastanawiają się, dlaczego przedstawiono wyścig na rowerach, a nie np. w luksusowych samochodach – np. bliskość fizyczna uczestników, społeczeństwo na dorobku, „demokratyczny charakter” roweru – każdy może go mieć (przekrój społeczny uczestników) – zwycięzcy być może przesiądą się do lepszych aut, zacofanie społeczeństwa postkomunistycznego itp.
Podsumowanie – uczniowie wypisują w kontekście filmu negatywne (pozytywne) cechy transformacji ustrojowej (egoizm, egocentryzm, indywidualizm, dehumanizacja, brak skrupułów, wygrana, wyścig szczurów).
Które z określeń pasuje (lub nie) do animacji – tendencyjna, metaforyczna, uniwersalna. Prośba o krótkie uzasadnienie: np. film animowany, używając metafor, symboli, skrótów myślowych może być uniwersalnym komentarzem do działań społeczeństwa, które po transformacji ustrojowej skupiło się głównie na pogoni za pieniądzem; obraz ludzi – egoistów, skupionych na materialnym aspekcie życia i zrównanych w dążeniu do celu.
Praca domowa
Na podstawie różnych źródeł wyszukaj cztery filmy (tytuł, reżyser i rok powstania), które opowiadają o transformacji ustrojowej w krajach postkomunistycznych. Jeśli ich nie widziałeś, przeczytaj recenzje tych filmów i uzasadnij krótko, który z nich chciałbyś obejrzeć.
Obejrzyj teledysk „Malcziki”
Analizując tekst i warstwę wizualną, znajdź i wypisz pięć (lub więcej) podobieństw pomiędzy ludźmi żyjącymi w komunizmie i współcześnie (tzn. po transformacji). Czy wg Ciebie piosenka jest prowokacją artystyczną, czy też wyraża prawdę, iż ludzkie zachowania są niezależne od ustroju politycznego?
Załączniki
KARTA PRACY
- Kto inicjuje wyścig? (osoba, która ma jakąś władzę)
- O co walczą uczestnicy? (o pieniądze)
- Kto jest uczestnikiem wyścigu? (całe społeczeństwo)
- Jak zachowują się ludzie biorący udział w tej gonitwie? Czego się dopuszczają? Jakie emocje im towarzyszą? (brak przerwy w wyścigu; zaciekłość; wkładają wielki wysiłek w osiągnięcie celu; agresja (duszenie, bicie, chwytanie); brak empatii; zapominają, kim są i jakie zadania mają spełniać w społeczeństwie – np. policjant, siostra zakonna, lekarz; brak etyki, empatii; pogwałcone reguły życia społecznego (policjant oszukuje, siostra dusi kobietę) i religijnego; dehumanizacja)
- Uczestnicy – przedstawiciele społeczeństwa mają swoje „atrybuty” (lekarz, rolnik, muzyk) – czy wyróżniają ich, czy służą czemuś innemu? (przede wszystkim służą do eliminacji rywali)
- „Wyścig” kojarzy się ze sportem – to sugeruje również podium. Czy ten wyścig może kojarzyć się ze sportem? (nie, gdyż gwałci zasady fair play)
- Jak zachowuje się arbiter? Czy gani niegodne zachowanie? (nie, wręcz przeciwnie)
-
Co sugeruje ostatnia scena – taśma z lalkami i makietami? (1. taśma kręci się wokoło – brak końca gonitwy; 2. ludzie jako marionetki, pozbawieni woli/zdolności myślenia; 3. metaforyczność, symboliczność animacji)