„Między dawnymi a nowymi laty” – Polacy u progu wolności w filmie Marii Zmarz-Koczanowicz „Kraj świata”
Jolanta Manthey
I Liceum Ogólnokształcące im. M.Kopernika w Gdańsku
Cele lekcji
Cel ogólny:
- Rozwijanie umiejętności kompetentnego, świadomego odbioru dzieła filmowego
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- analizuje i interpretuje film
- określa problematykę utworu
- dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości uniwersalne
- rozpoznaje konwencję groteski oraz jej funkcję
- dostrzega elementy satyry w dziele filmowym
- ćwiczy umiejętność współpracy
- prezentuje swoje stanowisko
- doskonali umiejętność wnioskowania i uogólniania
- dyoskonali umiejętność dyskusji
- wkorzystuje znajomość filmowych środków wyrazu
- odczytuje i interpretuje znaczenia metaforyczne
- wartościuje, ocenia, formułuje wnioski
Czas pracy1 godzina lekcyjna Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Przed zajęciami prosimy uczniów o zebranie informacji na temat twórców filmu – reżyserki – Marii Zmarz-Koczanowicz i scenarzysty – Janusza Andermana, można wykorzystać stronę
http://www.culture.pl
Ewentualnie polecamy też przygotowanie krótkiej prezentacji na temat wydarzeń 1989 roku w Polsce.
Przebieg zajęć
Zajęcia rozpoczynamy od zaprezentowania przez wybranych uczniów sylwetek reżyserki i scenarzysty filmu; warto dodać, że scenariusz oparty jest na prozie Janusza Andermana.
Rozmowę o filmie rozpoczynamy od pytania o kompozycję filmu – brak tu tradycyjnie rozumianej, linearnej fabuły, film składa się z luźno powiązanych epizodów, rozgrywających się w jednym czasie i miejscu.
Podajemy temat lekcji, następnie prosimy uczniów o określenie czasu i miejsca zdarzeń, a także wskazanie bohaterów (zapis na tablicy i w zeszytach)
Czas – 1989 rok, prawdopodobnie wiosna, chłodny, deszczowy, ponury dzień; miejsce – Warszawa; bohaterowie – Polacy
(Warto upewnić się, czy uczniowie mają świadomość tego, co wydarzyło się w 1989 roku, można także poprosić wybraną osobę o przygotowanie prezentacji lub podjąć współpracę z nauczycielem historii)
Dzielimy tablicę i wspólnie z uczniami zapisujemy przykłady z filmu
„STARE” 19 | 89 „NOWE” |
Np. kolejki, starania o paszport, nieustanna inwigilacja społeczeństwa, powszechna obecność służb specjalnych, socrealistyczne pomniki, etc. | Np. wiece polityczne, polityczna agitacja na rzecz Solidarności, plakaty wyborcze Solidarności, przemówienie Korwina-Mikkego, demontaż pomnika Dzierżyńskiego etc. |
Analizujemy kompozycję filmu- prosimy uczniów o wymienienie powracających wątków
(1 – monitoring w siedzibie milicji; 2 – łańcuch czystych serc; 3 – kolejka do biura paszportowego; 4 – świadkowie cudu; 5 – wędrówka literatów; 6 – praca mediów; 7 – obcokrajowcy; 8 – uliczna „pieśniarka”; ewentualnie inne zaproponowane przez uczniów)
Dzielimy klasę na zespoły (lub pary, w zależności od ilości zaproponowanych wątków i liczebności klasy), każdemu przydzielając zadanie scharakteryzowania jednego z wątków, wg poleceń zapisanych na tablicy:
- Opiszcie zwięźle treść epizodów
- Scharakteryzujcie występujących w nich bohaterów, uwzględniając wygląd zewnętrzny i zachowanie; treść rozmów, które prowadzą; język, jakim się posługują.
Po przedstawieniu spostrzeżeń poczynionych w zespołach, prosimy o sformułowanie wniosku: Jaki obraz Polaków w momencie przełomu ukazuje film?
(Zwracamy uwagę na groteskowy charakter obrazu, a także znaczenie formy filmu – luźna, chaotyczna zdaje się oddawać stan świadomości bohaterów filmu – niepewnych, zagubionych w momencie transformacji, choć pełnych nadziei; oczekujących na zmiany, a jednocześnie wciąż mocno tkwiących w dawnej rzeczywistości).
Praca domowa
(do wyboru)
- Przeprowadź rozmowę z 2-4 osobami z pokolenia swoich rodziców i dziadków na temat tego, jak zapamiętali rok 1989. Opracuj starannie pytania, które zadasz. W formie rozwiniętej notatki zapisz wnioski z przeprowadzonych rozmów.
- Napisz esej (do ok. 500 słów) zatytułowany „Między polonezem a chocholim tańcem – korowód Polaków w filmie „Kraj świata”.
- O twórczości scenarzysty filmu napisano:
„Anderman nie bardzo wierzy w wewnętrzną przemianę społeczeństwa po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Schorzenia duszy spowodowane przez totalitaryzm pokazuje jako przypadłości trudne do wykorzenienia i, jak mało kto, umie odnaleźć ich ślady w dzisiejszym życiu Polaków”.
Podejmij polemikę z takim sposobem widzenia społeczeństwa. - W filmie wykorzystane zostały różne teksty kultury – Pieśń internowanych, socrealistyczne rzeźby, nawiązania do pieśni patriotycznych (Roty, Mazurka Dąbrowskiego), napisy na murach i inne. Wybierz jeden (lub kilka) z nich i opisz jego funkcję,