Pokazywać i opowiadać: „Jaskinia zapomnianych snów” W. Herzoga a początki myśli filmowej
Justyna Budzik
Cele lekcji
- wprowadzenie w podstawowe spory o status kina w początku jego istnienia
- kształtowanie umiejętności pracy z tekstem źródłowym (czytanie ze zrozumieniem, synteza)
- rozwijanie zdolności interpretacji porównawczej i kontekstowej
- doskonalenie umiejętności wyrażania opinii o filmie oraz krytycznej refleksji na temat różnych tekstów kultury
Czas pracy2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Przygotowanie do lekcji:
Uczniowie otrzymują indywidualne karty pracy ( Załącznik 1.). Zamieszczono w nich fragmenty pism Germaine Dulac, Jalu Kurka oraz László Moholy-Nagy’a wraz z pytaniami, które mają uczniom pomóc w zrozumieniu lektur oraz uchwyceniu najważniejszych problemów wczesnej myśli filmowej. W tekstach źródłowych podkreślone fragmenty, które stanowić będą główny punkt odniesienia podczas pracy w grupach na lekcji.
Przebieg lekcji:
Rozmowa wstępna: wymiana wrażeń i refleksji po obejrzeniu filmu. Uczniowie powinni wypowiadać się spontanicznie, wskazać na najważniejsze tematy, jakie film podejmuje, formułować opinie aprobatywne bądź krytyczne względem tematyki i stylistyki filmu. Nauczyciel może stawiać pytania pomocne w budowaniu wypowiedzi dotyczących kwestii technicznych i stylistycznych, np. Jaki gatunek reprezentuje „Jaskinia…”? Jaka jest rola narratora? Jakie walory poznawcze odnajdujecie w filmie?
Dyskusja na bazie indywidualnej pracy z tekstami w fazie przygotowania do lekcji: Czym jest kino we wczesnej myśli filmowej? Na środku tablicy warto zapisać hasło „KINO”, tak aby wokół niego nauczyciel lub uczniowie wpisywali słowa-klucze, jakimi określiliby problemy poruszane w przeczytanych tekstach. Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi syntetyzujących lekturę, pyta o punkty wspólne i rozbieżności w opiniach autorów i innych myślicieli przez nich przytaczanych. Na tablicy powstaje tym samym mapa myśli filmowej, na której należałoby zaznaczyć opozycje między proponowanymi przez teoretyków kategoriami – np. kinematografia widziana jako zapis dokumentalny lub jako produkt fantazji.
Prehistoryczne malarstwo i „Jaskinia zapomnianych snów” – rejestracja czy mityczna opowieść? Praca w grupach.
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje zestaw pytań do jednego z przeczytanych tekstów , pomocnych w próbie interpretacji wybranych problemów i rozwiązań stylistycznych lub technicznych filmu w kontekście zaprezentowanej myśli filmowej (pytania – Załącznik 3.). Podkreślone w tekstach źródłowych fragmenty mogą stanowić główny punkt odniesienia do rozpatrywanych problemów. Grupy otrzymują czas na zastanowienie się nad postawionymi pytaniami.
Prezentacja wniosków z pracy w grupach , a następnie dyskusja z innymi grupami, wymiana propozycji interpretacyjnych na tematy zasugerowane w kartach pracy.
Podsumowanie: próba syntezy propozycji interpretacyjnych oraz uogólnienia refleksji o obrazach, w formie kolejnej mapy myśli, tym razem wokół centralnego pytania: „Historie czy sny – co pokazują obrazy?”
Praca domowa
(opcjonalnie – na rynku polskim nie wydano filmu na DVD, jest on jednak dostępny w wydaniach zagranicznych i możliwy do kupienia za pośrednictwem sklepów internetowych):
Spróbuj napisać słowny komentarz – opis wydarzenia, snu, możliwego mitu – do jednej z „niemych” sekwencji „Jaskini…”, ukazującej jaskiniowe malowidła.
Załączniki
Załącznik 1. – karty indywidualnej pracy z tekstem (przygotowanie do lekcji)
Germaine Dulac
ISTOTA KINA – WIZUALIZACJA MYŚLI (1925)
Kiedy przed 30 laty bracia Lumière pokazali światu swój wynalazek, dzięki któremu stało się możliwe uchwycenie życia w ruchu, wszyscy byli pełni zachwytu dla tego „cudu mechaniki”. Dokładność zdjęć fotograficznych rejestrujących kolejne fazy ruchu i pokazujących ów ruch w całości wydawała się wręcz cudowna. Wynalazkiem zainteresowano się poważnie i wciąż go udoskonalano. Kinematograf powstał jako instrument naukowy, jako narzędzie do precyzyjnego zapisu świata widzialnego.
Ale artyści, owi żonglerzy myśli, wiele lat później odkryli, że kino ma duszę, że jest w nim potencjał intelektualny, który pozwala mu wyjść poza ramy nauki i z wielkim impetem wkroczyć na teren sztuki, teren wcześniej nikomu nieznany. Tradycja poczuła się wtedy zagrożona.[…]
Jednakże w rzeczywistości jest czymś większym i znaczeni ważniejszym, żeby być tylko refleksem.[…]
Jest oczywiste, że jego głównym celem, choć czysto zewnętrznym, jest wizualne odtworzenie ruchu we wszystkich fazach, ale nie jest to odtworzenie – jak w rzeźbie czy w malarstwie – jakiegoś zatrzymanego momentu, jakiejś jednej chwili, jednego gestu, lecz odtworzenie ruchu w całej kontynuacji, w całym przebiegu. […]
Jedną z najważniejszych cech są jego [kina] możliwości edukacyjne. Filmy dokumentalne są rodzajem mikroskopu, przez który możemy oglądać świat realny, jakiego bez niego zobaczyć byśmy nie mogli. W filmie naukowym, dokumentalnym, możemy oglądać życie w każdym szczególe, w każdym momencie rozwoju i ewolucji, czego ludzkie oko normalnie zobaczyć nie może. […]
Jego [kina] atutem jest prawda, logika, subtelność, możliwość ujrzenia tego, co nieuchwytne. Dlatego kino musi mieć i ma swoje osobne miejsce, miejsce szczególne i wspaniałe. To dzięki niemu możemy poznać to, co było niepoznawalne. Opierając się na fundamencie naukowym i materialnym, możemy stworzyć teorię nowej stuki, sztuki wizualizacji myśli. Jej korzenie tkwią w rzeczywistości, w naturze, ale również w imponderabiliach.[…]
[w:] A. Gwóźdź (red.), „Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy, Antologia”, Warszawa 2002, s. 170-178.
Germaine Dulac (1882-1942), francuska dziennikarka, pisarka, jedna z pierwszych kobiet w historii kina; feministka, początkowa pasjonowała się fotografią. […] autorka ponad 20 filmów. […], animatorka ruchu klubów filmowych […].[w:] Ibidem, s. 372.
Pytania do tekstu:
- Co zadecydowało o tym, że kinematograf braci Lumière okrzyknięty został na początku instrumentem naukowym? Na jakie właściwości kinematografu (jako maszyny) i obrazów przez niego rejestrowanych/projektowanych wskazywali pierwsi odbiorcy?
- Spróbuj wyjaśnić, dlaczego repertuar filmowy roku 1925 skłonił Germaine Dulac do stwierdzenia „Kino takie, jak dziś je pojmujemy, jest odbiciem innych sztuk”. Jakie punkty wspólne widzisz między kinem a literaturą, dramatem, poezją, malarstwem, rzeźbą, architekturą?
- Jaka jest rola kina względem ruchu?
- Opisz, jaką konwencję filmu dokumentalnego proponuje autorka.
- Jak rozumiesz postulat Dulac, by kino stało się sztuką wizualizacji myśli? Z jakich przesłanek autorka wywiodła takie przekonanie?
Jalu Kurek
KINO – ZWYCIĘSTWO NASZYCH OCZU
Rzecz o estetyce filmu (1926)
Problem estetyki kina wyczerpuje w całości zagadnienie jego techniki.
Istotą obrazów jest zmechanizowany rytm życia i strachu. Walor zasadniczy polega na wzajemnym urytmizowaniu i ustosunkowaniu całości względem tych dwóch elementów. Dwa zwykłe zdjęcia fotograficzne, postawione obok siebie – są reprodukcją. Mogą być majestatyczne i piękne. Puszczone w ruch jedno po drugim, tak iż jedno zlewa się z drugim, przechodzi weń i wyłania się – słowem żyje – jest kinem. Projektor czyni je świeże, bo są dopiero tworzone i żywe.
Sztuka filmowa jest świadomą, konstruktywną iluminacją fantazji, podaną w najkonkretniejszym wyrazie i oglądaną najkonkretniejszym zmysłem – okiem.
Oko jest sprawdzianem rzeczywistości. Okiem czujemy życie. Okiem widzimy ogród świata, kwitnący naokoło nas.[…]
Kino nie może nic opisywać – musi nam coś dawać. Obraz wzbudza w nas predyspozycje do zobaczenia drugiego obrazu. Ich następstwo i różnorodność tworzą symfonię współdźwięku i harmonii. Niewielu docenia ważność faktu, że istotą odczuwania filmu jest odczucie stosunku zachodzącego między jednym obrazem a drugim. Na tym zasadza się przecież tak zwana akcja filmu, którą najlepiej scharakteryzujemy jako stosunek następstwa obrazów.[…]
W kinie dotychczas panuje, że tak go nazwę – styl historyczny. Wszystko – cała, jak to się mówi, akcja – jest ujmowana pod kątem widzenia historii. Biorę tutaj wyraz historia w sensie formalnym. Cała kompozycja obrazu jest układana z myślą o linii przewodniej, która zamyka w sobie skończoną całość – opokę. Jest to pęd do systematyzowania zjawisk i umieszczania ich w pewnym chronologicznym naświetleniu. Można by to dążenie nazwać historycyzmem technicznym. Obraz może być historią jakiegoś charakteru, historią jakiegoś zwyczaju, jakiegoś zagadnienia lub jakiegoś miasta. Pozostaje w nim jednak zawsze formalne ujęcie powieściowe, schemat techniczny zjawisk. Dzisiejsze filmy są przeważnie epopejami uczucia. […]
[w:] A. Gwóźdź (red.), „Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy, Antologia”, Warszawa 2002, s.181-186.
Jalu Kurek (1904-1983), pisarz związany z Awangardą Krakowską, publicysta, tłumacz i teoretyk literatury; 1925 zadebiutował tomem poezji „Upały”; opublikował ok. 500 artykułów na temat filmu […]; organizator ruchu filmowego w Krakowie;’ zrealizował awangardowy film krótkometrażowy „Or” („Obliczenia rytmiczne”, 1932)[…].
[w]: Ibidem, s. 376.
Pytania do tekstu:
- Jaka jest jedna z najważniejszych cech kina, odróżniająca je od fotografii? Jakie techniki i środki wyrazu są wyłączne dla filmu?
- Co – wedle Jalu Kurka – jest podstawą sztuki filmowej?
- Jak autor charakteryzuje obrazy filmowe?
- Na podstawie proponowanego w tekście opisu „stylu historycznego”, sformułuj najważniejsze wyznaczniki sztuki filmowej tak, jak ją definiuje Kurek
László Moholy-Nagy
PROBLEMY NOWEGO FILMU (1928)
I. „Sytuacja”
Jednakże twórczość filmowa jest dziś jeszcze uzależniona od świata wyobrażeń tradycyjnego obrazu sztalugowego i w rzeczywistości ledwo dostrzega się, że materiałem filmowym jest światło, a nie kolor, i że film powinien przeć ku ruchomej projekcji przestrzennej, miast – jak to się dzieje dziś – rzutować na płaszczyznę „obrazy statyczne” wprowadzone w ruch. […]
IV. „To, co optyczne: kształtowanie obrazu czy „kształtowanie światła”?
Symptomy zapoczątkowanego odwrotu od tradycyjnego malowania obrazu – […] – ujawniają się już w decydujących momentach dziejów ducha, jak choćby w rozwoju suprematysty Malewicza. Jego ostatni obraz: biały kwadrat na kwadratowym białym płótnie jest widomym symbolem ekranu projekcyjnego do rzutowania obrazów świetlnych i filmów; symbolem przechodzenia malarstwa pigmentowego w kształtowanie światła: na białą płaszczyznę można bezpośrednio rzutować światło, także w ruchu. […]
X. „Projekcja”
Rozciągnięte czworokątne płótno czy inny ekran projekcyjny w naszych kinach stanowi w gruncie rzeczy jedynie stechnicyzowany obraz sztalugowy. Nasze wyobrażenia o zjawiskach przestrzennych, o związkach przestrzenno-świetlnych są całkowicie prymitywne. Wyczerpują się one na znanym każdemu zjawisku: przez otwór wpadają do pomieszczenia promienie świetlne.
Z drugiej strony można sobie wyobrazić, iż światło z aparatu projekcyjnego trafia na ułożone przestrzennie, włączane jedne po drugich, częściowo przezroczyste ściany projekcyjne , kratki, siatki itp. […] Dalej, doskonale można sobie wyobrazić, jak na miejscu płaskiej ściany projekcyjnej występują ściany zakrzywione, jedna lub więcej: kulistoforemne, podzielne i w swych częściach pozostające względem siebie w ruchu, z wycięciami lub bez. […]
Jest też zupełnie możliwe, by dym lub widma trafione zostały z wielu aparatów projekcyjnych naraz […]; kino plastyczne ze stereoskopową techniką zdjęciową. […]
[w:] A. Gwóźdź (red.), „Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy, Antologia”, Warszawa 2002, s. 190-203.
László Moholy-Nagy (1895-1946), węgierski malarz, rzeźbiarz, fotografik, twórca filmowy, teoretyk sztuki, pedagog; związany początkowo z aktywizmem węgierskim […], następnie z niemieckim konstruktywizmem[…], 1923-1928 kierował pracownią metalu w Bahausie weimarskim i dessauowskim […]. W Chicago założył New Bauhaus, a następnie School of Design […].
[w:] Ibidem, s. 378.
Pytania do tekstu:
- Jakim tworzywem operuje malarstwo, a jakim film? Czym różni się film od „statycznych obrazów puszczonych w ruch”?
- Na czym polega projekcja świetlna? Jakie warunki spełniać musi ekran?
- Ustosunkuj się do zaproponowanej interpretacji obrazu Kazimierza Malewicza „Biały kwadrat na białym tle”. Czy oprócz ekranu kinowego przychodzą Ci na myśl inne skojarzenia, związane z kulturą widowisk?
- Wizjonerskie w 1928 roku pomysły zwielokrotnienia i zróżnicowania płaszczyzny ekranu, tak samo jak sugestie „filmu stereoskopowego” to dziś zupełnie realne i stosowane w kinematografii techniki. Jak oceniasz ich atrakcyjność w porównaniu z „tradycyjnym” filmem kinowym?
Załącznik 2. – karty pytań do pracy w grupach na lekcji wokół wybranego tekstu źródłowego
I Germaine Dulac, ISTOTA KINA – WIZUALIZACJA MYŚLI (1925):
- Jak kształtuje się relacja pomiędzy nauką a sztuką w filmie Herzoga? Czy możesz wskazać partie naukowe i partie autorskie filmu?
- Spróbuj zinterpretować długie jazdy kamery prezentujące poszczególne partie malowideł, pozbawione komentarza narratora, w kontekście przekonania o „wizualnym przedstawieniu ruchu we wszystkim jego fazach” jako głównym celu filmu.
- Czy reżyser (narrator) formułuje wprost także swoją koncepcję sztuki filmowej? Czy dostrzegasz w filmie elementy metatekstowe? Na podstawie sposobu prowadzenia narracji, montażu, rodzaju zastosowanych ujęć spróbuj scharakteryzować, czym jest kino wg Herzoga.
- W filmie przytoczone zostają hipotezy różnych naukowców, którzy próbują dociec znaczenia malowideł naskalnych. Jakie dostrzegasz podobieństwa, a jakie różnice tymi hipotezami a propozycjami wczesnej myśli filmowej dotyczącymi kina?
- Czy „Jaskinia…” wpisuje się w konwencję filmu dokumentalnego, jaką opisuje Dulac? W jaki sposób reżyser dokonuje w filmie „wizualizacji myśli”?
II Jalu Kurek, KINO – ZWYCIĘSTWO NASZYCH OCZU. Rzecz o estetyce filmu (1926):
- Jak opiszesz rytm montażu „Jaskini…”? Jaka jest długość ujęć, tempo i sposób ich zmiany? Czy rytm ten odpowiada wg Ciebie tematowi filmu? Uzasadnij swoją odpowiedź.
- Czy znajdujesz w „Jaskini…” elementy, które świadczyłyby o tym, iż kino jest „iluminacją fantazji”? Jaka jest w filmie Herzoga moc i rola oka należącego do reżysera i operatorów? Jak odbiera film oko widza?
- Czy w filmie Herzoga następstwo poszczególnych obrazów powoduje „współbrzmienie i harmonię”? Jaka wg Ciebie jest rola materiałów archiwalnych lub symulacji komputerowych?
- Jakie historie opowiada widzowi „Jaskinia…”? Jakimi środkami zostaje opowiedziana każda z nich?
III László Moholy-Nagy, PROBLEMY NOWEGO FILMU (1928):
- Co jest materiałem naskalnych malowideł? Jak kształtuje się rola światła w ich odbiorze?
- Czy dostrzegasz podobieństwa między wizytą w Jaskini Chauveta a seansem filmowym? Porównaj takie elementy, jak: droga dojścia, wejście, przestrzeń wnętrza, rolę światła i ciemności, prezentację akcji filmowej w czasie, sposób prezentacji postaci, obiektów i wydarzeń.
- Naukowcy przedstawieni w „Jaskini…” podkreślają dynamizm i narracyjność naskalnych malowideł. Jak opiszesz status tego malarstwa w opozycji między malarstwem tradycyjnym a nowoczesnym (Malewicz) opisanej przez Moholy-Nagy’a?
- Czy w przypadku malowideł w Jaskini Chauveta możemy mówić o obecności ekranów i o zjawisku projekcji? Jakie odpowiedzi sugeruje reżyser i naukowcy?
- „Jaskinia…” wyświetlana była w kinach w wersji dwu- i trójwymiarowej. Czy zastosowana technologia projekcji tego filmu będzie wpływać na jego odbiór? Czy w przypadku jednej lub drugiej wersji mogą pojawić się nowe/inne tropy interpretacyjne?