W świecie ludzkich ambicji i namiętności – „Fotel” Daniela Szczechury
Karolina Prusiecka
LO im. Braci Śniadeckich w Zgorzelcu
Cele lekcji
Uczeń:
- analizuje i interpretuje film
- określa cechy poetyki filmu animowanego Daniela Szczechury „Fotel” (w zestawie Filmoteki Szkolnej)
- charakteryzuje bohaterów filmu
- definiuje pojęcie paraboli
- dokonuje analizy porównawczej
Czas pracy1 godzina lekcyjna Środki dydaktyczne
|
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Burza mózgów – zadanie pytań:
- co było kiedyś atrybutem władzy? co kojarzy się z władzą? (korona, jabłko, berło, miecz, łańcuch, pierścień, tron)
- co i dlaczego jest symbolem władzy współcześnie? (np. gdzie mają swoje gabinety dyrektorzy, prezesi – na najwyższych piętrach; ważnym elementem wystroju ich biura jest fotel – a nie zwykłe krzesło).
- czy znacie teksty kultury, które związane są z walką o władzę (mitologia, „Antygona”, „Hamlet”, „Tren Fortynbrasa”, „Makbet”, „Władca pierścieni”, „Tron we krwi”, „Walka o tron” i inne) – przypomnienie pojęcie „paraboli”.
Zapoznanie uczniów z:
- tematem lekcji
- podstawowymi informacjami ad. filmu i reżysera
- filmem
Analiza wybranych cech formalnych:
- perspektywa z lotu ptaka – czemu służy? (dystans, objęcie całości – wszystko jest dobrze widoczne, ktoś patrzy na ludzi z góry – Bóg?)
- uproszczona kreska, schematyczność (postaci są bardzo podobne – praktycznie zunifikowane, równość ludzi i jednocześnie ich podobieństwo)
- kontrast kolorów krzeseł – czemu służy? (podkreśla nierówność ludzi, odmienną pozycję w zależności od zajmowanego miejsca – stanowiska)
- jaki charakter ma muzyka? (zmienia się – dynamizuje, co współgra z rozwijającą się akcją); odwołanie do filmów niemych – gagów filmowe (humor, groteska).
Treść i sensy filmu – dyskusja.
- gdzie i dlaczego rozgrywa się akcja?
- kto jest bohaterem filmu?
- co jest treścią filmu?
- film wykorzystuje komizm (odwołuje się do charakterystycznych chwytów filmu niemego – gagów, co podkreśla muzyka) – czy w kontekście zakończenia filmu jest to rzeczywiście efekt humorystyczny, czy tworzy kontrast, dysonans?
- w jaki sposób wygrywa się w walce o władzę?
- jak władza zmienia człowieka? – oddziela go od większej grupy, zachodzą w nim zmiany (zmienia się kolor)
- jak zachowują się ci, którzy przegrali rywalizację o fotel?
- jakie cechy paraboli ma film „Fotel”?
Podsumowanie.
- uniwersalna wymowa filmu „Fotel”
– ponadczasowość problemu dążenia do władzy
– ukazanie ludzkich pragnień i zachowań
– dehumanizacja postaw ludzi (osiągnięcie celu za wszelką cenę, zawiść, zazdrość)
– konformizm postaw (1. wygrani – przystosowanie się do ludzi mających władzę, oportunizm; 2. przegrani – stają się pochlebcami) - inne uwagi uczniów.
Praca domowa
- Porównaj w punktach (ok. 10) cechy bohaterów filmu „Fotel” oraz innego bohatera literackiego lub filmowego (np. Makbeta bądź Denethora z „Władcy pierścieni”).
- Wyszukaj w „Słowniku frazeologicznym” wyrażenia związane ze słowem „krzesło” w kontekście władzy. Zapisz trzy w zeszycie.
- Obejrzyj komentarz subiektywny do części 14. Filmoteki Szkolnej i wyraź w kilku zdaniach swoją opinię na temat ludzkiej natury. Jakie jej cechy są niezmienne, niezależne od czasu i ustroju?
tytuł: „Fotel”
gatunek: animacja, krótkometrażowy
reżyseria: Daniel Szczechura
produkcja: Polska
rok prod.: 1963